۲۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9612460
T T
۰ نفر

لحظه های ناب سینما از دریچه دوربین عکاسان

۲۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9612460
لحظه های ناب سینما از دریچه دوربین عکاسان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/28 فرهنگی.هنرهای تجسمی.سایر.سینما تهران- عکاسی سینما در سالیان اخیر به یکی ازبخش های مهم و جدایی ناپذیر این هنر- صنعت تبدیل شده و مانند این عرصه پر جاذبه از رونق خاصی برخوردار است.
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا،در هنر امروز عکاسی را یکی از مهمترین بخش ها و در واقع شناسنامه سینما تعریف می کنند. عکس سینمایی می تواند مخاطب را با فضای پشت صحنه،دشواری ها،موقعیت و حال و هوای ضبط یک فیلم آشنا کند.
چند روزی است که نمایشگاهی همزمان با روز ملی سینما در خانه هنرمندان برپا شده و از این پس قرار است هر سال همزمان با این رویداد نمایشگاه عکس نیز دایر شود.
درقاب هر یک از عکس های این نمایشگاه می توان گوشه ای از رخدادهای سینمایی ایران را از نگاهی متفاوت مشاهده کرد.
این تصاویر نتیجه نگاه دو سال از عکاسان سینما و حضورشان در پشت صحنه فیلم های مختلف است.هرکدام از این هنرمندان چهار فریم عکس به بخش مسابقه ارایه دادند و از میان آنها تعدادی به عنوان آثار برتر انتخاب شده اند.
گشت و گذار در این نمایشگاه به خاطر نمایش تصاویر خاص و متفاوت از سینمای ایران برای هر بیننده ای جذاب است.
دربخش ابتدایی تصویری از علی نیک رفتار فیلم سینمایی یه حبه قند به دیوار زده شده که عکاس در قاب تصویر رضا میرکریمی کارگردان را نشان می دهد که از دریچه دوربین به نگارجواهریان بازیگر نقش این فیلم نگاه می کند.ضمن اینکه از این عکاس تصویری از فیلم ستایش شده اینجا بدون من نیز روی دیوار تالارهای خانه هنرمندان است.این دو تصویر که به واقع زیبا هستند ،به عنوان آثارتقدیرشده نامزد شده بودند.
یکی از جذاب ترین تصاویر این نمایشگاه شاید تصویر صحنه ای از فیلم محاکمه در خیابان باشد که محمد رضا فروتن زخمی و خون آلود با حسی از درد و وحشت در چهره اش کف خانه افتاده و در کنار وی مسعود کیمیایی کارگردان این اثر نشسته بر لبه پله دیده می شود. بابک برزویه عکاسی تصویر یادشده را در قاب ثبت کرده است.
در ادامه تصویری از راه پله های معروف خانه نادر در فیلم جدایی نادراز سیمین در تصویر دیده می شود،راه پله هایی که بیشتر اتفاقات این فیلم در آن روی داده است. دراین تصویر عوامل فیلمبرداری،صدابرداری و اصغر فرهادی کارگردان در این راهرو ایستاده اند و صحنه بالا آمدن پیمان معادی بازیگر نقش نادر را به سمت خانه ضبط می کنند.
زهرا مصفا تبریزی نیز در چهار قاب تصویر، کارگردانی کمال تبریزی در موقعیت های مختلف از سه فیلم سینمایی خیابان های آرام ،پاداش و دونده زمین را به تصویرکشیده است.
تصویر مهدی هاشمی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در لباس رزمندگان و در حال مبارزه در میان دود ،آتش و خمپاره مربوط به فیلم غیرمجاز به کارگردانی مصطفی کیایی یکی از زیباترین تصاویر این نمایشگاه است.در کنار این تصویر عکس دیگری دیده می شود که به دلیل غروب خورشید و تابش مستقیم نور به دریچه دوربین، مهدی هاشمی به عنوان سوژه تیره و فضای پشت سرش به خاطر رنگ خورشید نارنجی شده است و این ترکیب با فضای جبهه تصویر اثرگذاری را توسط محمد فوقانی خلق کرده است.
در کنار این عکس ها می توان به عکس هایی از چهره حمید فرخ نژاد و محمد رضا گلزار با لباس بلند در هیات فرشته مرگ در فیلم دموکراسی در روز روشن، عکسی از سکانس پایانی فیلم جرم، تصاویر خاطره انگیز مصطفی زمانی و مرحوم عباس امیری در نقش کاهن اعظم معبد آمون مربوط به نسخه سینمایی فیلم یوسف پیامبر (ع) اشاره کرد.
دراین نمایشگاه تصاویری از پشت صحنه فیلم های پرتقال خونی به کارگردانی سیروس الوند، پرنده باز ساخته عطاله سلمانیان و سیب و سلما از حبیب اله بهمنی دیده می شود.
مخاطب با نگاه به تصاویر نمایشگاه عکس سینما با صحنه ها و بازیگران در لحظات ثبت شده احساس همذات پنداری کرده و حس شادی، خشم، امید،وحشت،درد، نگرانی و عشق را هنگام تماشای تصاویر تجربه می کند.
نمایشگاه عکس سینما به همراه کارگاههای تخصصی عکاسی تا پایان شهریورماه در خانه هنرمندان برپاست و علاقه مندان به هنر عکاسی و سینما می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.
فراهنگ **9173** شماره 031 ساعت 13:16 تمام
۰ نفر