۲ فروردین ۱۳۹۰،‏ ۱:۰۱
کد خبر: 9600015
۰ نفر
فقدان خلاقیت مشکل اصلی برنامه های نوروزی صدا و سیما ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/02 فرهنگی.برنامه تحویل سال.صدا و سیما تهران-فقدان خلاقیت در برنامه های نوروزی صدا و سیما در سال 90 موجب شد تا این رسانه در برنامه های تدارک دیده شده در هنگام تحویل سال نو نمره در خوری نگیرد.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، تلویزیون یکی از رسانه های تاثیرگذار و اولین مرجع مردم برای سپری کردن اوقات فراغت است.
دسترسی به تلویزیون امروز ساده ترین کار ممکن برای مخاطبان بوده و فراگیری تلویزیون آن را به یکی از تاثیرگذارترین رسانه ها تبدیل کرده است در این میان با توجه به گسترش روز افزون شبکه های فارسی زبان، رسانه ملی کار دشوارتری را پیش رو دارد. امروز تنها مرجع مردم شبکه های تلویزیونی داخلی نیست و شبکه های فارسی زبان تلاش می کنند خود را به عنوان رقیب جدی برای رسانه ملی مطرح کنند.
در این شرایط و با توجه به گستردگی چنین شبکه هایی کار مدیران رسانه ملی و برنامه سازان این رسانه دشوار تر از گذشته است و دیگر نمی توان با اکتفا به برنامه های سطحی و کلیشه ای، مخاطب را پای تلویزیون نگه داشت.
برنامه های نوروزی امسال در یک نقطه مشترک بودند. در همه برنامه ها یک یا دو مجری پذیرای میهمانانی بودند و از آنان در مورد آثار جدیدشان می پرسیدند و در نهایت از آنان می خواستند تا عید نوروز را به هموطنان تبریک بگویند.
نکته دیگر آنکه متاسفانه در برخی شبکه ها اجرای مجریان ضعیف بود و برای گذران وقت از هر بابی همچون تولد فرزند و همسر و... سخن می گفتند.
از دیگر نکات قابل توجه برنامه های نوروزی امسال در هنگام تحویل سال، حضور خوانندگان پاپ در رسانه ملی بود که به گفته خود این خوانندگان، آنان برای نخستین بار در رسانه ملی حضور یافته بودند.
نفس این اقدام قابل تحسین است و حضور این خوانندگان در رسانه ملی برای نسل جوان جذابیت های خاص خود را دارد اما باید پذیرفت که نمی توان با اکتفا به حضور چند خواننده پاپ که به تازگی نامی برای خود دست و پا کرده اند، بر دیگر ضعف های برنامه های نوروزی سرپوش گذاشت. به نظر می رسد دست اندرکاران رسانه ملی با این اقدام تنها صورت مسئله را پاک کردند و از طراحی هدفمند و متنوع برنامه های تلویزیونی باز ماندند. این ذهنیت نادرست از سال های قبل در رسانه ملی شکل گرفته که برنامه های تحویل سال تنها باید محدود به دعوت از چند بازیگر، خواننده و چهره ورزشی باشد.
این فقدان برنامه ریزی و خلاقیت در گزارش های مردمی نیز دیده می شود به گونه ای که در همه این گزارش ها نیز یک سئوال مشترک بود: در سال جدید چه آرزویی دارید؟ این سئوال سال های متمادی است که در ایام عید و در گزارش های مردمی از مخاطبان پرسیده می شود و دست اندرکاران این برنامه ها حتی در طراحی سئوالات جدید و متنوع به خود زحمت فکر کردن هم نمی دهند.
به هر حال برنامه های تلویزیونی نیاز به بازنگری جدی دارند. خلاقیت، حلقه گمشده چنین برنامه هایی است و متاسفانه فقدان نوآوری در بسیاری از برنامه های سیما در سال گذشته نیز دیده شد. برنامه های تلویزیونی نیازمند به روز رسانی هستند و نمی توان با نگاهی کهنه مخاطبان را راضی کرد.
بررسی و ارزیابی برنامه های تلویزیونی از سوی کارشناسان و برطرف کردن نقص های موجود به طور حتم در بهبود کیفی برنامه های صدا و سیما تاثیر بسزایی خواهد داشت مشروط بر آنکه دست اندرکاران این رسانه تلاش نکنند با گرفتن گزارش های مردمی هدفمند بر ضعف های خود سرپوش بگذارند.
فراهنگ **1983** شماره 009 ساعت 12:29 تمام

سرخط اخبار فرهنگ