۸ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 9496728
T T
۰ نفر
جلسه مجمع ملی عراق برای بررسی ترکیب اعضای کابینه این کشور آغاز شد # بغداد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/02/84 خارجی.سیاسی.عراق. جلسه ویژه مجمع ملی عراق به منظور بحث و بررسی برای دادن رای اعتماد به کابینه "ابراهیم الجعفری" نخست وزیر عراق لحظاتی پیش آغاز به کار کرد.
این درحالیست که روزنامه دولتی "الصباح" چاپ بغداد روز پنجشنبه فهرستی از اسامی کابینه دولت "ابراهیم الجعفری" را اعلام کرد. بنا به اعلام این روزنامه در کابینه الجعفری که از 32 پست وزارتی تشکیل شده، 17 وزارتخانه سهم ائتلاف ملی عراق یکپارچه شده و سهم کردها 8 هشت وزارتخانه، عرب های سنی 6 وزارتخانه و ترکمنان و مسیحیان نیز هر یک، یک وزارتخانه بدست آورده اند. روزنامه الصباح اعلام کرد که مسولیت وزارت دارایی از آن "علی عبدالامیر علاوی"، کشاورزی "کریم الیعقوبی"، مسکن و بازسازی "جاسم محمد جعفر"، آموزش و پرورش "فلاح السودانی"، آموزش عالی "سامی المظفر" و بهداشت نیز به عهده "عبدالمطلب محمد علی" واگذار شده است. وزارت دادگستری به عهده "عبدالحسین شندل"، حمل و نقل به سلام المالکی، مهاجرین و راننده شدگان به "سهیله عبد جعفر"، جوانان به "طالب عزیز"، امور استان ها به "هاشم الهاشمی"، امور جامعه مدنی به "علاء الصافی"، امور مجمع ملی عراق به "صفاء الصافی"، امنیت ملی به "عبدالکریم العنزی"، امور خارجه به هوشیار زیباری و برنامه ریزی نیز به "برهم صالح" واگذار شده است.
وزارت بازرگانی عراق به "علی عبدالباسط"، امور آب به "لطیف رشید"، کار و امور اجتماعی به "جوان فواد معصوم"، شهرداری ها به "نسرین برواری"، زنان به "ازهار الشیخلی"، وزارت کشور به "بیان جبر"، دفاع به "سعدون الدلیمی"، حقوق بشر به "بختیار امین"، فرهنک به "قیس العزاوی"، وزارت برق نیز به "رعد حارس" واگذار شده است. به نوشته الصباح بر اساس توافق صورت گرفته، پست وزارت نفت همچنان معلق باقی خواهد ماند تا زمانی که با نامزد "حزب فضیلت" که از احزاب وابسته به عرب های سنی است موافقت شود. قرار است کابینه 32 نفره الجعفری که الصباح اسامی 27 نفر آنها را معرفی کرده امروز به مجمع ملی عراق جهت گرفتن رای اعتماد معرفی شوند. براساس قانون اساسی موقت برای دوره انتقالی عراق بایستی شورای ریاست جمهوری مرکب از رییس جمهور و دو نایب وی و همچنین مجمع ملی موقت عراق با کابینه جدید موافقت کنند. ابراهیم الجعفری عصر روز گذشته با اعلام تشکیل کابینه خود تصریح کرد که این کابینه دارای تنوع قومی، حزبی، مذهبی و منطقه ای است. خاورم/2312/1275/1390
۰ نفر