وزیرآموزش وپرورش ازرسیدگی به وضعیت معیشتی فرهنگیان خبر داد
#
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/09/85
داخلی.سیاسی.فرهنگی.مجلس.آموزش و پرورش
وزیرآموزش و پرورش گفت: کمیته ای برای رسیدگی به وضعیت معیشتی و رفاهی
فرهنگیان در این وزارتخانه تشکیل شده است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،"محمود فرشیدی" برای پاسخ به سوال
"اسماعیل گرامی مقدم"نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی درخصوص اقدامات
وزارت آموزش و پرورش برای افزایش حقوق معلمان، رفع مشکل مسکن فرهنگیان و
نوسازی مدارس فرسوده در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس حضور یافت.
گرامی مقدم با طرح سوال خود گفت :چرا فاصله حقوق و مزایای دریافتی
معلمان و کارکنان آموزش و پرورش با مدرک و سوابق بالا با حقوق دریافتی
نیروهایی که دربخش های دیگر این وزارتخانه کار می کنند، کم است ؟
وی همچنین در مورد دلایل کاهش انگیزه تحصیلی در دانش آموزان و معلمان
سوال کرد و گفت: حقوق معلمان نصف حقوق سایربخش ها از جمله بخش صنعت است و
در این صورت انگیزه ها کاهش می یابد.
این نماینده مجلس با اشاره به افزایش آمار مردودشدگان در زمان تصدی
فرشیدی در وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت:در سال تحصیلی 83ـ82 تعداد
مردودین در کشور یک میلیون دانش آموزبود،این درحالی است که در سال
85 ـ 84 یعنی زمان تصدی فرشیدی تعداد مردودین ، 4 میلیون شده است.
گرامی مقدم با بیان اینکه "410 هزار نفر معلم در سراسر کشور فاقد
مسکن هستند"،تصریح کرد: در استان خراسان شمالی، 10 هزار معلم فاقد مسکن
هستند، شما در زمان اخذ رای اعتماد قول زیادی داده اید،چرا حق مسکن
فرهنگیان پرداخت نشده است ؟
وی همچنین به وجود مدارس فرسوده شهرستان های بجنورد، جاجرم و سملقان
اشاره کرد و گفت:مجلس 600 میلیارد تومان اعتبار برای مدارس فرسوده استان
خراسان شمالی اختصاص داده که رتبه نخست را در مدارس فرسوده دارد،اما
تنها 5 میلیارد تومان به این استان اختصاص یافته است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالات این نماینده مجلس گفت:امیدواریم
با تصویب هر چه زودتر لایحه مدیریت خدمات کشوری،نظام عادلانه ای برای پرداخت
حقوق کارکنان این وزارتخانه براساس توانمندی ها و سابقه آنها اعمال شود.
فرشیدی درپاسخ به سوال گرامی مقدم در مورد دلایل کاهش انگیزه تحصیلی
در دانش آموزان و معلمان نیز اظهار داشت:انگیزه معلمان برای تدریس بالااست.
وی نگرانی ازآینده شغلی، احساس مفید نبودن برخی آموخته ها،نبود
فناوری های نوین در مدارس و همچنین بازی های رایانه ای را از جمله عوامل
کاهش انگیزه تحصیلی در دانش آموزان و افزایش شمار مردودشدگان تحصیلی
دانست.
وی تاکید کرد: به روز کردن متون درسی،ارتقای پژوهش سرای دانش آموزی و
تجهیز مدارس به فناوری های نوین آموزشی از جمله برنامه های وزارت آموزش و
پرورش است.
وزیرآموزش و پرورش درادامه سخنان خود به تشریح اقدامات این وزارتخانه
برای رفع مشکلات رفاهی و معیشتی معلمان پرداخت و اظهار داشت:کمیته ای برای
رسیدگی به وضعیت معیشتی فرهنگیان هم اکنون تشکیل شده است، در هراستان ها
نیز پیشنهاد شده این کمیته به ریاست استاندار تشکیل شود.
فرشیدی یادآور شد: مشکل مسکن تعدادی از فرهنگیان در برخی استان ها از
جمله هرمزگان تا پایان سال آینده برطرف می شود.
وی افزود: وام مسکن فرهنگیان نیز از 5/3 به 8 میلیون تومان افزایش
یافته و هزار واحد مسکونی به فرهنگیان واگذار شده است.
وی درخواست مجوز بیمه فرهنگیان، توسعه بیمارستان های فرهنگیان، تاسیس
مجتمع های پژوهشی برای آموزش معلمان را از دیگر اقدامات این وزارتخانه
بیان کرد.
وزیر آموزش و پرورش درمورد تقسیم بودجه نوسازی، بازسازی و مقاوم سازی
مدارس فرسوده در کشور نیز اظهار داشت: با عنایت ویژه مجلس هفتم این بودجه
به کلاس های فرسوده اختصاص یافته است،بطوریکه در سال جاری 25 میلیارد ریال
برای مقاوم سازی مدارس استان خراسان شمالی برای مدت چهار سال تخصیص یافته
و سه هزار و 409 مدرسه بازسازی شده است.
فرشیدی در پاسخ به این سوال گرامی مقدم مبنی براینکه در برخی از مدارس
هنوز از ابزارهای تنبیه بدنی (شلنک ) برای تربیت دانش آموزان استفاده
می شود، گفت: این موضوع در مدارس وجود ندارد، فضای مدارس بسیار صمیمانه
است.
وی همچنین "تربیت معلم"را یکی از مشکلات این وزارتخانه خواند که در
گذشته مورد توجه قرار نگرفته است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:تلاش شده جایگاه معلم ارتقا یابد و هرکس
به صرف دارا بودن مدرک معلم نشود.
پس از پایان توضیحات وزیر آموزش و پرورش،اسماعیل گرامی مقدم توضیحات
وی را قانع کننده ندانست و مقرر شد سوال برای بررسی بیشتر به کمیسیون
مربوطه ارجاع شد.
سیام.1336/ 1878