۲۸ اسفند ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 9426179
T T
۰ نفر
دبیرکل سازمان ملل از موضع اخیر رییس جمهوری سودان ابراز تاسف کرد ..................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/12/85 خارجی.دارفور.سودان.سازمان ملل.
"بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه ازموضع "عمر البشیر" رییس جمهوری سودان در مخالفت با استقرار نیروی مشترک این سازمان و اتحادیه آفریقا در دارفور ابراز تاسف کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، بان، در گفت وگو با روزنامه "الاخبار" چاپ مصر، خاطر نشان کرد با توجه به موضع سودان، تصمیم گرفته است هیاتی را برای گفت وگو با مقامات خارطوم به سودان اعزام کند.
البشیر هفته گذشته در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل به طرح این سازمان برای اعزام نیروی صلحبان به دارفور اعتراض کرد.
هدف طرح 3 مرحله ای سازمان ملل در رابطه با بحران دارفور، استقرار نیروهای این سازمان در کنار نیروهای اتحادیه ی آفریقا در این منطقه آشوب زده است.
اولین مرحله این طرح شامل ارسال کمک های تسلیحاتی محدود، اعزام افسران نظامی و پلیس سازمان ملل به دارفور می باشد.
مرحله دوم این طرح، شامل ارسال کمک های بیشتر و استقرار بیش از 3 هزار نیروی نظامی، پلیس و غیرنظامی سازمان ملل در دارفور است.
مرحله سوم طرح سازمان ملل، با استقرار 22 هزار نیروی این سازمان در کنار 7 هزار نیروی حاضر اتحادیه آفریقا در دارفور به پایان می رسد.
البشیر بارها مخالفت خود را با استقرار نیروهای بین المللی در دارفور اعلام و از آن به عنوان اقدامی برای استعمار کشورش یاد کرده است.
دو گروه شورشی موسوم به"جنبش آزادیبخش سودان" و"جنبش عدالت و مساوات" در دارفور از فوریه سال 2003 در منطقه دارفور، درگیر جنک با نیروهای دولتی شدند.
آنها دولت خارطوم را متهم کردند که شبه نظامیان طرفدار خود به نام "جنجوید" را برضد آنها مسلح کرده و به منطقه دارفور بی توجه است.
درگیری، قحطی و بیماری در دارفور، تاکنون جان 180 تا300 هزار نفر را گرفت و بیش از 2 میلیون و 500 هزار را بی خانمان کرده است.
مترجمام/2312/1088 شماره 088 ساعت 20:16 تمام انتهای پیام P28.16-20-02
۰ نفر