۶ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9363390
T T
۰ نفر

در گفتگوی اختصاصی با ایرنا/

۶ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9363390
در گفتگوی اختصاصی با ایرنا/ مطهرنیا: اوباما هم فرصت است هم تهدید ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/06 سیاسی.اوباما.فرصت.تهدید مهدی مطهرنیا اعلام کرد که آمریکایی ها در زمان اوباما ترکیبی زیرکانه، فعال و در عین حال هدفمند را در مسیر دستیابی به هدف خود به کار خواهند برد.
دکتر مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه سیاست خارجی احتمالی باراک اوباما رئیس جمهور جدید ایالات متحده چگونه خواهد بود، گفت: به اعتقاد بنده باراک اوباما یک انسان سیاستمدار پاراگماتیز، واقع گرا و نشانه پرداز است و در فرایند رسیدن به قدرت در آمریکا بر طبق نظریه اریکسون توانست با حل بحران درونی خود به عنوان یک آفریقایی تبار و مسلمان زاده، امروز بر اساس نیازهای درونی این جامعه در مسیر تعریف و باز تعریف سیاست های آمریکا، بر اساس دکترین تغییر برآید.
مطهرنیا در ادامه افزود: آنچه که در این باره بارها تاکید کردم آن است که استراتژیست های آمریکا بر اساس نظریه سوزان ناسل که جوزف نای آن را گسترش بخشید در حالیکه نظریه انتقادی بود، در زمان اوباما و در دهه آینده بر اساس قدرت هوشمند عمل خواهند کرد. قدرت هوشمند بر آنست که قدرت سخت را در خدمت قدرت نرم قرار دهد و در نزد افکار عمومی چه در توده مردم و چه در نخبگان حقانیت بخشد. لذا اوباما هم فرصت است و هم تهدید و به نظر بنده بیش از آنکه مسائل به اوباما برگردد به آگهی کنشگران رو در روی او بستگی دارد.
این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: آمریکایی ها در زمان اوباما ترکیبی زیرکانه، فعال و در عین حال هدفمند را در مسیر دستیابی به هدف خود به کار خواهند برد و با اتخاذ ادبیات مدبرانه، رفتارهای پیچیده در دهلیزهای طولانی قدرت نرم و سخت، و اقدامات هوشمندانه، زمینه پرورش تکثرگرایی اجماع محور علیه رقبای خود و در صورت موفقیت تبدیل آن به تکثرگرایی ارزش محور جهت پیاده کردن نهمین دکترین امنیتی آمریکا تحت عنوان پیشاهنگی برای گسترش دمکراسی آمریکا در جهان بر خواهند آمد. از این جهت آنچه که مدنظر اوباما است بر اساس ایجاد یک دوست هوشمند استقرار پیدا می کند. اما آیا آنچه که او می خواهد در صحنه عمل به فعلیت می رسد یا نه باید توانایی او در کاخ سفید مورد ارزیابی قرار گیرد.
دکتر مطهرنیا همچنین گفت: به نظر می رسد اوباما کاخ سفید را نیز مانند کمپین انتخاباتی خود رهبری کند، از همین رو دستیابی به میزان قابل توجهی از موفقیت برای وی قابل پیش بینی است.
مطهرنیا در مورد سطح احتمالی مذاکرات میان ایران و آمریکا گفت: مساله ایران و آمریکا مساله ای نیست که از رده های پایین به بالا قابل مدیریت باشد. مساله آن اندازه مهم است که نقطه عزیمت برخورد با آن باید از مرکز مدیریت اراده ملی مورد توجه قرار گیرد.
شماره 088 ساعت 15:08 تمام
۰ نفر