۶ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9352403
T T
۰ نفر
جلالی: متکی اقدام ژاپن برای کسب کرسی در شورای امنیت را مثبت ندانست ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/06 سیاسی.مجلس .کمیسیون امنیت ملی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر امور خارجه، اقدام ژاپن برای کسب کرسی عضویت غیردایم در شورای امنیت سازمان ملل را مثبت ندانست و گفت که این کشور با سایر کشورهای آسیایی در این خصوص تعامل نداشته است.
کاظم جلالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: منوچهر متکی که روز دوشنبه برای ارایه بررسی آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته بود، گزارشی از عملکرد وزارت امور خارجه برای عضویت غیر دایم ایران در شورای امنیت به نمایندگان ارایه کرد.
کاظم جلالی با بیان این مطلب اظهار داشت: متکی در این جلسه مهمترین تحولات جهانی از جمله اجلاس اخیر وزرای خارجه در قزاقستان، تعاملات با کشورهای همسایه خصوصا حوزه خلیج فارس و سفر قریب الوقوع دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس را برای اعضای این کمیسیون تشریح کرد.
جلالی اضافه کرد: در این جلسه همچنین مقوله حقوق بشر و استفاده ابزاری آن توسط برخی کشورهای غربی و آمریکا به خصوص مواضع منفی کشور کانادا، نامزدی ایران برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد و چرایی عدم کسب آرای لازم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در این جلسه اعضای این کمیسیون نقطه نظرات خود را در خصوص مساله نامزدی جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد را مطرح کردند.
جلالی افزود: برخی از اعضای این کمیسیون نسبت به روند پیگیری این موضوع و میزان آرای کسب شده انتقادات جدی را مطرح کردند.
نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: این نمایندگان این سوال را مطرح می کردند که آیا وزارت امور خارجه از ابتدا چنین نتیجه ای را محتمل می دانست و اگر چنین بود چرا از قبل به سمت تعامل حرکت نکرد و برای حضور در مسابقه رای گیری مقاومت کرد.
مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: وزیر امور خارجه در این باره به نمایندگان گفت که متاسفانه عملکرد ژاپن در این خصوص مثبت نبود.
آنها در آسیا با کشورهای دیگر نیز رقابت کردند و در روز قبل هند 41 رای آورد و عملا ژاپن با کشورهای آسیایی در این خصوص تعامل نداشت.
جلالی افزود: متکی تلاش های این وزارتخانه را در خصوص تحقیق این مساله برشمرد اما با این حال برخی اعضای کمیسیون ضمن تقدیر از زحمات وزارتخانه همچنان بر موضوع نقد خود اصرار ورزیدند و توضیحات وی را کافی ندانستند.
مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال تاکید کرد که مقررات غیرعادلانه در عضویت غیردایم شورای امنیت به عنوان شالوده ایجاد انحراف است که باید اصلاح شود.
جلالی گفت: متکی در خصوص مسایل حقوق بشری و تلاش برخی از کشورها از جمله کانادا در جهت تهیه پیش نویس قطعنامه علیه ایران نیز توضیحاتی به نمایندگان ارایه کرد.
وی افزود: با این حال اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار اقدامات دیپلماتیک فعال جهت جلوگیری از این مساله را خواستار شدند.
مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال یادآور شد که کشورهای غربی از مساله حقوق بشر استفاده ابزاری می کنند و این مساله بر هیچ کس پوشیده نیست.
سیام 9139 - 1535 شماره 069 ساعت 14:23 تمام
۰ نفر