کردان رفت ؟ مصاحبه ای که تکمیل نشد
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/09/02
سیاسی.کردان.اصلاحیه گزارش
قرار بود این هفته مصاحبه ام را با علی کردان وزیر اسبق کشور تکمیل کنم
که ناگهان دیشب این خبر منتشر شد: کردان در گذشت.
یکشنبه دهم آبان ماه بود که به همراه عکاس ایرنا برای انجام مصاحبه با
کردان عازم نهاد ریاست جمهوری شدم. او را زمانی که وزیر کشور بود در
ساختمان فاطمی ، دیده بودم.
دقایقی از ورودمان به دفترش نگذشته بود که با رویی خوش به استقبالمان آمد
هرچند با بیماری سختی دست و پنجه نرم می کرد ولی در طول مصاحبه همواره
لبخند بر لب داشت. سرفه های شدید او مانع ادامه مصاحبه نشد و به صحبت
هایش ادامه داد؟ گویی می خواست زمان را از دست ندهد و آنچه در سینه داشته
است را بازگو کند.
آنقدر عجله داشت که قبل از اینکه من بپرسم او مصاحبه را شروع کرد. انگار
می دانست عقربه های ساعت برای او بسیار تند پیش می روند و دیگر زمانی
برایش باقی نمانده است.
او از مخالفت امام (ره ) با جایگزینی حکومت مذهبیون به جای جمهوری اسلامی
گفت ؟ از آیت الله طالقانی و بازرگان ؟ از بنی صدر و فرقان و رجوی.
کردان با صراحت تمام از کسانی که در ماجرای انفجار نخست وزیری نقش داشتند
گفت ؟ از امضای بیانیه الجزایر؟ از عبدالله نوری ؟ از شعار دفاع از
مستضعفین دولت موسوی ؟ از هاشمی و خاتمی ؟ از رای به احمدی نژاد و انتخابات
دهم و فتنه های پس از آن.
سه ساعت از آغاز مصاحبه گذشته بود اثری از خستگی در او دیده نمی شد از
اینکه حرفهایش را زده بود راضی به نظر می رسید؟ سوالاتم تمام نشده بود می
خواستم از جوسازی هایی که پیرامون وی شکل گرفته بود، بپرسم اما گفت این
مصاحبه طولانی شده همین جا قول می دهم هماهنک کنند چند هفته دیگر برای
پرسیدن دیگر سوالهایت بیایی ؟ اما...
** کردان چه گفت ؟
مشروح آخرین مصاحبه کردان با خبرنگار ایرنا با عنوان آنهایی که با انقلاب
بودند ، آنهایی که با انقلاب ماندند را در پی می خوانید:
*مخالفت امام (ره ) با جایگزین کردن حکومت مذهبیون به جای جمهوری اسلامی
علی کردان در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار سیاسی ایرنا ضمن واکاوی
چگونگی شکل گیری انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی
هنگامی که حضرت امام صحنه مبارزه علیه رژیم را کاملا در اختیار گرفتند،
برای قدرت های آن روز جهان آشکار بود که امکان ادامه بقای نظام منحوس
شاهنشاهی وجود ندارد، در نتیجه از طرف آمریکا ژنرال هایزر وارد ایران شد.
کردان افزود: آن زمان حدودا 50 نفردست نشانده از جنس محمدرضای خائن، در
جهان نوکری آمریکا را می کردند و طبیعی بود برای اینکه دیگر نوکران احساس
نکنند آمریکایی ها آنها را رها می کنند، هایزر به ایران بیاید اما در
واقع ماموریت وی بررسی این مسئله بود که چه جریانی می تواند جایگزین رژیم
منحوس پهلوی شود. در نهایت به این نتیجه رسید که علما، روحانیت، مرجعیت
و متدینین می توانند به عنوان حکومت جایگزین قدرت را در دست بگیرند. او
در این زمینه با دو نفر تفاهم کرد که آمریکایی ها از موضع شان عدول کنند
و حکومت جایگزین حکومت مذهبیون شود و نه جمهوری اسلامی ایران.
وی با بیان اینکه این دونفری که تفاهم کردند بدون اینکه از امام نمایندگی
داشته باشند راسا وارد این عرصه شدند، خاطرنشان کرد: شاید مبانی فکری
آنها چنین رویکردی را ایجاب می کرد. وقتی این موضوع، با حضرت امام مطرح
شد، امام ابتدا گوش دادند و سپس به شدت با این تئوری مخالفت کردند. وقتی
آنها اصرار کردند، حضرت امام فرمودند مبارزه من با ام الفساد و با آمریکا
و اسراییل است، رژیم منحوس پهلوی عددی نیست. در اثر چنین مخالفتی بحث 12
بهمن و 22 بهمن مطرح شد.
*طالقانی و رهبری انقلاب
کردان با اشاره به گروههای مخالف انقلاب اسلامی در آغاز شکل گیری این نهضت
اظهار داشت: در آن زمان، چند گروه مخالف انقلاب اسلامی بودند. یک گروه
خاندان پهلوی و طرفدارانشان بودند، یک گروه چپ ها، مارکسیست ها و مائویست
ها بودند، سومین گروه، گروه هایی بودند که می گفتند امکان مبارزه مشت با
درفش وجود ندارد. چهارمین گروه، اشخاصی بودند که هویت شان را برای مردم
ایران به طور آشکار روشن نکرده بودند و تلاش داشتند در ارکان حکومت دخالت
کنند.
وی افزود: در 22 بهمن 57، وقتی حکومت نظامی در تهران برقرار شد، مرحوم
آیت الله طالقانی ازحضرت امام خواهش کردند شما بیانیه ندهید که مردم در
تهران و شهرستان ها به خیابان ها بیایند زیرا حمام خون راه می افتد. حضرت
امام نپذیرفتند و فرمودند من بیانیه خواهم داد تا مردم بیایند و انقلاب
پیروز شود. از آیت الله طالقانی قریب به این مضمون نقل قول هست که در
تفاوت خود با امام (ره ) مطرح می کند، اگر من رهبری انقلاب را برعهده داشتم،
این انقلاب پیروز نمی شد.
* تلاش بازرگان برای استفاده حداکثری ازنهضت آزادی
معاون اسبق امور مجلس و استان های صدا و سیما با بیان اینکه پس از پیروزی
انقلاب، شورای انقلاب درکشورتشکیل شد، خاطرنشان کرد: کمیته های انقلاب
اسلامی با حضور توده های میلیونی مردم ایران شکل گرفت. گرایش های این
کمیته ها همان گرایش امام بود. با تاسیس شورای انقلاب، جریان هایی عضو این
شورا شدند و در شورای انقلاب تلاش کردند همان مسیری را که حضرت امام مخالف
بودند، ادامه دهند تا رابطه آمریکا با ایران آسیب نبیند و جمهوری اسلامی
تشکیل نشود.
وی با اشاره به اولین ماموریتی که امام برای شورای انقلاب قائل شدند،
تصریح کرد: ماموریت این بود که شورا چند کار انجام دهد، از جمله اینکه با
تمام شناختی که از نهضت آزادی و بازرگان داشتند، به بازرگان عضو نهضت
آزادی حکم نخست وزیری دادند. تلاش بازرگان این بود که از نهضت آزادی
حداکثر و از جبهه ملی ایران در حد ضرورت و از گروه های سیاسی که حکومت
دینی را قبول نداشتند، در دولت استفاده کند. بازرگان کمیته را مزاحم خود
می دانست.
*مقایسه انتخابات دهم با دوازدهم فروردین
وزیراسبق کشور با اشاره به برگزاری رفراندوم برای تعیین نوع نظام سیاسی
درسال 58 گفت: علی رغم اینکه امام دارای شخصیت کاریزماتیک بود، برای
تقویت بنیان های جمهوری اسلامی اولین کاری که کردند، دستوردادند رفراندومی
در کشور برگزار شود و نوع نظام انتخاب شود، زیرا آن زمان عناوینی مانند
جمهوری دموکراتیک و برخی انواع دیگر مطرح بود.
وی افزود: در این رفراندوم در دولت موقت و در دوران نهضت آزادی برگزار شد
، 98 و دو دهم درصد ملت ایران به نظام جمهوری اسلامی رای آری دادند.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: در طول 30 سال گذشته غرب همواره می گفت آن
98 و دو دهم درصد از نسل اول انقلاب بودند و امروز نظر نسل دوم و سوم
انقلاب آنگونه نیست، در دوم خرداد این بحث خیلی فعال مطرح می شد اما در
انتخابات دهم بعد از 30 سال، دوباره 85 درصد مردم ایران پای صندوق های
رای آمدند.
کردان اظهار داشت :غربی ها معتقد بودند جوانان نسل دوم و سوم که دیگر 98
و دو دهم درصد را قبول ندارند اما بعد از 30 سال این ادعا نقش بر آب شد و
جمعیت کثیری در فضایی آزاد همانند رفراندوم سال 58 به اصل نظام رای
دادند. در این مقطع غربی ها احساس کردند که ته مانده اعتبارشان را از دست
دادند بنابراین بعد از مدتی تلاش کردند تا آنجا که می توانند مسیر انقلاب
را منحرف کنند.
*بنی صدر ادامه جریان نهضت آزادی بود
وی در ادامه بیان جریان شناسی سال های اول انقلاب با بیان اینکه چون غربی
ها نتوانستند مسیر انقلاب را منحرف کنند، استراتژی نفوذ را در پیش گرفتند
و پشت سرجریان بنی صدر پنهان شدند، خاطرنشان کرد: جریان بنی صدر تقریبا
ادامه جریان نهضت آزادی بود البته با رفتاری زشت تر. این جریان علی رغم
خیانت هایی که به جریان دفاع مقدس کرد، از طریق دفتر هماهنگی بنی صدر
حزبی را در ایران تاسیس کرد که کار این حزب این بود که در مقابل جریان
انقلاب وارد انتخابات ریاست جمهوری شود بنابراین برای آقای جلال الدین
فارسی توطئه ای درست کردند و او را از صحنه خارج کردند، چون وی می توانست
بنی صدررا افشا کند و در نهایت بنی صدر کاندیدا شد.
کردان افزود:جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که از بسیاری از مراجع حی و
مرحوم امروز تشکیل می شد، برای اینکه در تاریخ ثبت شود، گفت بنی صدر عنصر
خائن است و با همکاری جامعه روحانیت مبارز، کاندیدایی را مطرح کردند که
می دانستند رای نمی آورد و تنها برای اینکه جلوی انحراف را بگیرند، دکتر
حبیبی را به عنوان کاندیدا مطرح کردند که در نهایت بنی صدر رای آورد.
وی با بیان اینکه آمدن بنی صدرهمانا و میدان گرفتن ضد انقلاب همان، ادامه
داد: بنی صدر سفری به همدان زادگاه خود داشت که در آن سفر هلی کوپتر دچار
سانحه شد مردم همدان در فرودگاه خاک برسرشان می ریختند. امام برای اینکه
مردم به وی رای داده بودند، فرمودند بنی صدر بر دل های مردم حکومت می
کند.
کردان خاطرنشان کرد: ماجرای 14 اسفند که پیش آمد، تیم حکمیت تشکیل شد و
به بی صلاحیتی بنی صدر رای داد. بنی صدر به این رای اعتراض کرد تا اینکه
امام احساس کردند افکار عمومی متوجه شده است که بنی صدر عنصر خائنی است،
بنابراین حضرت امام جانشینی فرمانده کل قوا را از بنی صدرگرفتند، مجلس
اول هم به دلیل اینکه اکثر شخصیت های طراز اول در آن حضور داشتند، رای به
عدم کفایت سیاسی بنی صدر داد.
*در زمان بنی صدر احزاب زمینه را برای تخریب فراهم می کردند
کردان با بیان اینکه دراین زمان تقریبا 13 هزار و 600 گروه و جریان سیاسی
مخالف جمهوری اسلامی تشکیل شده بود، گفت: در این آمار، گروه هایی مانند
مجاهدین خلق، جاما، سادجا، نهضت مقاومت و امتی ها بودند که این ها در
همان تاریخ، خط مشی شان را از جمهوری اسلامی جدا کردند. منافقین که وارد
فاز نظامی شدند و اعلامیه های سیاسی ونظامی دادند، به طوری که از کشتن
بقال و کارگر متدین، مدیرمسئول حزب اللهی و مسئول مملکتی دین دار ابایی