۲۹ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9284876
T T
۰ نفر

اختصاصی/ رییس مرکز پژوهش های فارابی قاهره:

۲۹ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9284876
اختصاصی/ رییس مرکز پژوهش های فارابی قاهره: اشغالگران عرب دربحرین دخالت می کند نه ایران ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/29 سیاسی.بحرین.ایران.دخالت نظامی قاهره- رئیس مرکز پژوهش های فارابی قاهره می گوید ادعای بحرین درباره دخالت ایران دراین کشور نادرست است چرا که این اشغالگران عربی - عربستان و امارات - هستند که وارد بحرین شده اند نه ایران .
دکتر علی ابوالخیر مدیر مرکز پژوهش های سیاسی فارابی قاهره درگفتگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به موضع شگفت آور دولت بحرین تصریح کرد: حکومت بحرین ادعا می کند که ایران در امور داخلی اش دخالت می کند ، این درحالی است که اعراب خلیج فارس وارد این کشور شده اند و در سرکوب مردم بحرین کمک می کنند.
وی با بیان اینکه مردم بحرین به تاسی از انقلاب های مصر وتونس ولیبی به خیابان ها آمده اند پیش بینی کرد: به نظر می آید سال جاری سال سقوط سایر دیکتاتورهای عربی درسرتاسر جهان عرب باشد.
ابوالخیر درباره دخالت نیروهای موسوم به سپرجزیره وابسته به اعضای شورای همکاری خلیج فارس در امور داخلی بحرین و لشگرکشی به این کشور گفت: به طورخاص عربستان سعودی به شدت از انقلاب درداخل بحرین و بیداری انقلابی مردم آن هراس دارد ونگران تاثیر حق خواهی ومطالبات مردم بحرین بر مردم کشور خود است .
به گفته وی اساس ماموریت نیروهای موسوم به سپر جزیره حمایت از مرزهای عربی است و نه حاکمان عرب.
این تحلیل گر اوضاع خاورمیانه همچنین پیش بینی کرد: با توجه به شرایط کنونی، اقدام مداخله جویانه عربستان و امارات در بحرین،سبب خواهد شد تا اعتراض های مردمی با شدت بیشتری از داخل صفوف معترضان بحرینی ، به دو کشور اعزام کننده نیرو منتقل شود.
مدیر مرکز پژوهش های فارابی قاهره تصریح کرد: از نظر ناظران خارجی ادعای دخالت ایران دراوضاع بحرین مردود است. آنچه کاملا مشهود و عینی است، دخالت مستقیم نظامیان عربستان سعودی وامارات در سرکوب مردم بحرین و فرافکنی دولت بحرین دراین زمینه است.
این تحلیلگر عرب موضع گیری آمریکا درقبال تحولات اخیر برخی کشورهای خلیج فارس بویژه بحرین را بکارگیری دو ابزار کنترل و سرکوب دانست و گفت : رفت و آمدهای مسوولان سیاسی آمریکا به منطقه پیش از لشگر کشی نیروهای عربی حاکی ازآن است که عربستان به نیابت آمریکا درحال انجام ماموریت درخاک بحرین است چرا که آمریکا از تمام راهبردها برای به تاخیر انداختن انقلاب در برخی کشورهای عربی استفاده می کند.
دکتر علی ابوالخیر وجود ناوگان پنجم آمریکا در خاک بحرین را یکی از مهمترین دلایل دخالت آمریکا از طریق کشورهای اعزام کننده نیرو به بحرین دانست و گفت:آمریکا که اکنون دروضعیت ضعف شدید به سر می برد، از هر اقدامی برای تقویت موضع خود حمایت خواهد کرد.
به گفته وی دولت آمریکا درباره سایر هم پیمانان خود در منطقه هم به دلیل منافعش از سیاست وقت کشی تا لحظات آخر استفاده کرد، اما مورد بحرین با توجه به اینکه حساسیت ژئو استراتژیک و اقتصادی ویژه ای برای این کشور قائل است، شدت عمل بیشتری به خرج داد. به هرصورت آمریکایی ها نمی خواهند جبهه دیگری مانند افغانستان وعراق پیش روی خود در بحرین ببینند.
علاوه براین لشگرکشی دو عضو شورای همکاری خلیج فارس به بحرین نشان داد که آمریکا از هر ابزاری برای ممانعت از به ثمر رسیدن انقلاب ها در منطقه استفاده می کند.
پژوهش **ج.ا.1599 شماره 003 ساعت 10:58 تمام
۰ نفر