۱۵ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9265811
T T
۰ نفر

درتبیین دستاوردهای اجلاس تهران

۱۵ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9265811
درتبیین دستاوردهای اجلاس تهران متکی:-جاده ابریشم ریلی < با اجلاس تهران شکل می گیرد-2 ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/15 سیاسی.متکی.اجلاس تهران تهران-منوچهر متکی وزیر امورخارجه در واکنش به اظهارات اوباما رییس جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی مذاکره با ایران گفت: آنها در درازمدت نمی توانند در میانه تناقضات حرکت کنند .
تهران - منوچهر متکی وزیر امورخارجه در واکنش به اظهارات اوباما رییس جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی مذاکره با ایران گفت: آنها در درازمدت نمی توانند در میانه تناقضات حرکت کنند .
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا،منوچهرمتکی وزیر امورخارجه پنجشنبه شب در ادامه گفت و گوی زنده تلویزیونی با شبکه دوم سیما برای تبیین دستاوردهای نشست روسای جمهور سه کشور ایران،افغانستان و تاجیکستان افزود:واقعیت این است که در افغانستان دو حوزه عمکردی وجود دارد که یکی به مردم افغانستان و دولت این کشور بازمی گردد و قسمت دوم جایی است که به نیروهای خارجی مربوط می شود.
او ادامه داد: این قضاوت ثابت شده است که مردم افغانستان آنچه سهمشان بوده انجام داده اند یعنی در روند دولت سازی و مشارکت در انتخابات علی رغم تهدیدات و فشارها،شرکت کرده اند و کرزی و دولت افغانستان هم نسبت به پیگیری مسایل کشورداری جدی بوده اند اما امر کشورداری افغانستان با نقش آفرینی نیروهای خارجی مخلوط شده است.
متکی با بیان اینکه ما باید به دنبال راهکارهایی مبتنی بر ارتباطات منطقه ای برای حل مشکلات افغانستان باشیم، اظهارداشت: یکی از فرمول های منطقه ای که ما مطرح می کنیم اقتباس از عراق است که نشست همسایگان مشتمل بر هفت کشور را در دستور کار داریم و امروز هم در اجلاس سه جانبه تهران درباره آن گفت و گو کردیم.
وی تاکید کرد: اگر آمریکایی ها اعلام کرده اند که خواهان گفت و گو در مساله افغانستان هستند موضع ما صریح و روشن است و اگر راست می گویند مانعی برای این ابتکار ایجاد نکنند البته ما هم این صحبت ها را رصد می کنیم اما از حرف تا عمل فاصله ای است که هیچ کس غیر از خود آنها نمی تواند این فاصله ها را بردارد.
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این گفت و گوی زنده تلویزیونی درباره ماجراجویی اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان تصریح کرد:این،بخشی از اقدامات طبیعت این رژیم است، یعنی اگر از این رژیم ترور، اشغال، تجاوز و سرکوب را حذف کنید چیز دیگری ندارد.
متکی اضافه کرد: مساله دیگر مربوط می شود به اینکه رژیم صهیونیستی بعد از شکست های پیاپی در لبنان، غزه و همچنین در اقدام اخیر در آب های بین المللی و به شهادت رساندن جمعی از اتباع ترکیه هنوز نتوانسته خودش را باز یابد و در حال دست و پا زدن برای رسیدن به قدرت و جایگاه شیشه ای متصور برای خود است.
او گفت: متاسفانه در چند وقت اخیر آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی در حال تکرار تهدیدهایی هستند و تلاش می کنند که القا کنند این دفعه بنا دارند کاری انجام دهند و من فکر می کنم ما باید این مساله را مقداری روانشناسی کنیم که چرا آمریکایی ها وارد این مرحله شدند یا اصلا چرا به طرف قطعنامه رفتند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: البته سوابق نشان داده که ممکن است آنها دست به اقدامی بزنند و آقای احمدی نژاد احتمال حمله به دو کشور را بیان کرده اند و سه روز قبل هم بشار اسد مساله حرکت منطقه به سوی جنگ را مطرح کرده است و همچنین اظهاراتی که رژیم صهیونیستی می کند که این اقدامات، ممکن است ادامه پیدا کند.
متکی تصریح کرد: مجموعه تصویری که در منطقه وجود دارد،گویای این است که آنها نیازمند اقدامی اند اما مطمئن هستیم که به نتیجه نخواهد رسید برای اینکه سابقه منطقه دست ما است.
وی درباره اظهارات اوباما مبنی بر اینکه اگر ایران شفاف سازی بیشتری کند ما آمادگی داریم وارد مذاکره شویم، گفت: آنها در درازمدت نمی توانند در میانه تناقضات حرکت کنند و من فکر می کنم اگر آمریکا می خواهد واقع بینانه برخورد کند نباید لقمه را دور سر خود بچرخاند.
وزیر امور خارجه همچنین در خصوص اینکه آیا اظهار نظری درباره نامه ارسالی به اعضای گروه وین شده است، تصریح کرد: روسیه و همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار نظر کرده اند و فرانسوی ها هم به نوعی نظراتشان را منتقل کرده اند که برای مذاکرات آماده هستند، از طرفی یوکیو آمانو هم اعلام کرده که بزودی پیگیری های لازم را انجام می دهد.
متکی در پاسخ به اینکه آیا آنها پذیرفته اندکه ترکیه و برزیل در نشست گروه وین مشارکت کنند، با بیان اینکه آنها در این باره متفاوت سخن گفته اند، افزود: به هر حال این دو کشور بخشی از بیانیه تهران هستند و ضمنا مذاکرات وین مربوط به تبادل سوخت است که بر اساس توافق تهران است و ترکیه و برزیل جزئی از آن هستند.
تمام.صویر** 1337**1021 شماره 012 ساعت 08:06 تمام
۰ نفر