۳۰ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9264642
T T
۰ نفر

کواکبیان:

۳۰ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9264642
کواکبیان: دفاع کواکبیان از طرح توزیع آگهی ها میان مطبوعات ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/30 سیاسی.مجلس.کواکبیان تهران ـ نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح نحوه توزیع عادلانه آگهی های دولتی بین روزنامه ها برای ایجاد ضابطه و رقابت بین روزنامه ها تهیه شده است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه به بررسی یک فوریت طرح نحوه توزیع عادلانه آگهی های دولتی بین روزنامه ها پرداختند اما یک فوریت این طرح در مجلس تصویب نشد.
مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون خط امام (ره ) از طراحان این طرح بود.
وی در ضرورت ارایه این طرح با قید یک فوریت گفت: توزیع آگهی های دولتی به روزنامه از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، این موضوع با انحصار آگهی ها متفاوت است.
وی افزود: آگهی های دولتی باید بین تمامی روزنامه ها چاپ شود و نه این که منحصرا فقط برای چاپ به روزنامه ایران داده شود.
نماینده سمنان در مجلس یادآور شد که تا کنون هیچ ضابطه و قانونی برای توزیع آگهی های دولتی وجود نداشته است.
کواکبیان ادامه داد: دولت در ضوابط اجرایی بودجه سال 1389 ابلاغ کرده که تمامی آگهی های دولتی باید منحصرا به روزنامه دولتی داده شود.
وی همچنین گفت: براساس این ضوابط، دیوان محاسبات عملکرد دستگاه های دولتی که آگهی های خود را به روزنامه دیگری به جز ایران بدهد، تخلف محسوب می کند.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس افزود: بیش از 18 روزنامه حامی دولت به این ضوابط اعتراض دارند، ما می خواهیم به سمت خصوصی سازی برویم حال آگهی های دولتی را منحصرا به روزنامه ایران داده می شود.
کواکبیان تصریح کرد که طراحان این طرح می خواهند ضابطه ای را ایجاد کنند تا بین روزنامه ها رقابت به وجود آید مبنی بر این که اگر روزنامه ای تیراژ بالاتری داشت تعداد آگهی دولتی بیشتری دریافت کند.
محمد دهقانی نماینده چناران و طرقبه و عضو هیات رییسه مجلس از مخالفان فوریت این طرح بود.
وی معتقد بود که این طرح مغایر اصل 60 قانون اساسی است و شورای نگهبان آن را تایید نمی کند.
وی همچنین گفت: مجلس نباید وارد مسایل جزیی اجرایی شود، چگونگی توزیع آگهی های دولتی از وظایف قوه مجریه است.
موسی الرضا ثروتی نماینده بحنورد نیز در موافقت با یک فوریت طرح نحوه توزیع عادلانه آگهی های دولتی بین روزنامه ها گفت: آیین نامه اجرایی قانون بودجه در 30 سال گذشته توسط هیات وزیران نوشته می شود اما امسال برای نخستین بار، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ضوابط اجرای بودجه 89 را تهیه و برای ابلاغ به رییس جمهوری ارسال کرد.
وی افزود: این ضوابط اجرایی بودجه باید در هیات وزیران تصویب و به وزارتخانه ابلاغ می شود.
وی ادامه داد: این رویه جدید توسط مرکز پژوهش های مجلس بررسی و گزارشی به مجلس ارایه شده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: مصوبات دولت مدتی است به هیات بررسی تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس ارسال نمی شود به همین دلیل ضوابط اجرایی بودجه نیز در این هیات بررسی نشده است.
ثروتی ضوابط اجرایی قانون بودجه 89 را خارج از عرف معمول و اصول 122، 127 و 128 قانون اساسی دانست.
وی افزود: رییس مجلس این ضوابط اجرایی قانون بودجه 89 را برای بررسی به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارسال کرده است.
ثروتی انتشار آگهی های دستگاه های دولتی در شهرستان ها، استان ها فقط در روزنامه ایران را خلاف ضوابط دانست و تصریح کرد هماهنگی دستگاه های دولتی با روزنامه ایران برای انتشار یک آگهی شهرستانی یا روستایی بسیار دشوار است.
وی تاکید کرد که آگهی های دولتی باید توزیع عادلانه شود وی یادآور شد که بحث طراحان این طرح روزنامه ایران نیست، این تصمیم مشکل اجرایی در استانها به وجود می آورد.
پس از سخنان این دو موافق و مخالف، محمد حسین ابوترابی فرد عضو هیات رییسه مجلس اعلام کرد که بر طبق گزارشی که به بنده داده شده، دولت درصدد اصلاح ضوابط اجرایی بودجه 89 است و پس از این سخنان رای گیری انجام شد که نمایندگان به فوریت این طرح رای ندادند.
سیام/ 1336/9132/ شماره 030 ساعت 11:17 تمام
۰ نفر