۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴، ۸:۰۵
کد خبر: 85834149
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

فعالان حوزه روابط عمومی و ارتباطات سرمایه‌های سازمان‌ها هستند

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴، ۸:۰۵
کد خبر: 85834149
محمدرضا قاسمی‌نیا
فعالان حوزه روابط عمومی و ارتباطات سرمایه‌های سازمان‌ها هستند

قم- ایرنا - اعضای فعال در حوزه روابط عمومی و ارتباطات با داشتن روحیه جهادی و کار شبانه‌ روزی، باید خط شکنان و فاتحان معبر در عبور از موانع و تسهیل امور دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای ایران قوی باشند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمد رضا قاسمی‌نیا از فعالان آموزشی و فرهنگی قم به مناسبت بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی‌ها در یادداشتی آورده‌است: روابط عمومی‌ها بازوی قوی دستگاه در مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت آنان و رسیدن به اهداف سازمان ها هستند و میزان کارایی و اثربخشی هر دستگاه و سازمانی را باید در روابط عمومی و نحوه ارتباطات آن دستگاه جستجو کرد.

سعه صدر؛ خویشتن داری؛ امانت داری؛ راستگویی؛ خوش اخلاقی؛ مردم داری؛ انصاف؛ ملجا و مرجع مردم؛ محور و مظهر وفاق و الفت بین نیروهای دستگاه و هم افزایی و تعامل بین دستگاه ها؛ خستگی ناپذیری؛ اشراف و اعتقاد به ماموریت و رسالت سازمان و دستگاه؛ خط ارتباطی میان تمام رسانه ها و خبرگزاری ها؛ امیدآفرینی؛ انتقادپذیری و خودانتقادی؛ آینده پژوهی و پژوهشگری؛ مستند سازی؛ پیش بینی از اتفاقات و حوادث و اخبار احتمالی و به هوش سازی هر سازمانی از ویژگی های فعالین و کارشناسان حوزه روابط عمومی و ارتباطات موفق شمرده می‌شود.

کارشناسان و کارمندان فعال در عرصه روابط عمومی و ارتباطات از عناصر حیاتی و سرمایه‌های دستگاه‌ها و سازمان ها می‌باشند، از اهم رئوس و مسئولیت روابط عمومی و ارتباطات در اطلاع رسانی، اقناع افکار عمومی و آگاهی بخشی به جامعه؛ شناسایی منافذ و راه کارهای پیشرفت و برون رفت از مشکلات و عبور از موانع؛ شناخت نقاط قوت و ضعف و تهدیدات و فرصت ها، جلب مشارکت مردم و اعتماد سازی آنان به سازمان و موسسه مربوط می‌باشد.

در فصل انتظارات از روابط عمومی و ارتباطات و کیفیت در عملکرد نکاتی به این شرح عرض می‌شود:

۱- روابط عمومی‌ها باید قبل از پرداختن به دفاع از عملکرد سازمان، بر محوریت مردم و جلب رضایت و اعتماد آنان تلاش کنند.

۲- فقط به ماموریت اطلاع رسانی از عملکرد و اتفاقات درون سازمان به بیرون بسنده نمی‌شود، بلکه حلقه اتصال ارتباطات میان مردم و مدیران دستگاه به صورت دوسویه وچشمان تیزبین دستگاه در برابر رخدادهای درون جامعه و برون دستگاه می‌باشد، تا به موقع و دقیق و صحیح و به دور از حب و بغض شخصی و یا سازمانی و یا جناحی و سیاسی و حزبی به انجام وظایف بپردازند و در پیشرفت و رشد اهداف سازمان که همان خدمت رسانی به مردم هست اقدام کند.

۳-جایگاه روابط عمومی در سازمان‌های پویا و اثربخش بسیار دارای اهمیت است و دیده بانان دستگاه هستند و کمک پیش برنده در ماموریت‌ها و تحقق اهداف و بهره وری دارند.

۴-تمام اجزای سازمان باید به صورت عادلانه از وجود روابط عمومی بهره‌مند گردند.

نباید روابط عمومی منحصر و یا در اختیار بالاترین مقام دستگاه و یا یک جزیی از دستگاه باشد و این بر خلاف تعهدات و انتظارات است، چون تمام معاونت ها و ادارات لازم هست از خدمات روابط عمومی و حقوق خود برخوردار شوند.

۵- روابط عمومی‌ها بازوی قوی دستگاه در مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع هستند به عبارتی باید برای بررسی میزان کارایی و اثربخشی دستگاه نگاهی به کارکرد روابط عمومی آن دستگاه انداخت.

۶- باید مدیران دستگاه و سازمان و یا هر مرکز و مجموعه‌ای قبل از بهره‌مندی از ابزار مدیریتی مانند دانش مدیریت و داشتن آمار و اطلاعات به روز و نظارت و ارزشیابی و تحلیل و بازخورد عملکرد، باید قبل از هر ابزاری باور مدیران و مسئولان سازمان به داشتن روابط عمومی قوی باشد و نسبت به تجهیز نرم افزاری و سخت افزاری این حوزه سرمایه‌گذاری شایسته و باورمند شود.

۷- نقش و جایگاه روابط عمومی و ارتباطات در رساندن دستگاه به توفیقات و سربلندی ها و دستیابی به افتخارات و جلوگیری از انحرافات و اعوجاج و قوی‌سازی سازمان بسیار ارزشمند و قابل توجه می باشد.

۸- مدیران دستگاه ها و سازمان‌ها باید از نگاه تشریفاتی و تزیینی به جایگاه روابط عمومی و ارتباطات پرهیز کننده، بلکه باید او را از هر ابزار و مهارتی ضروری و در مدیریت راهبردی سازمان مهم بدانند.

۹- ایفای نقش روابط عمومی باید در مسیر اهداف پدافند غیرعامل باشد.

۱۰- از مسئولیت و انتظارات حوزه روابط عمومی و ارتباطات باید شناخت موارد نیاز به پیگیری در ماموریت و تعهدات دستگاه با هدف یادآوری به مدیران و مسئولان دستگاه تاحصول نتیجه باشد.

۱۱- سعه صدر؛ خویشتن داری؛ امانت داری؛ راستگویی؛ خوش اخلاقی؛ مردم داری؛ انصاف؛ ملجا و مرجع مردم؛ مظهر وفاق و الفت بین کارمندان و نیروهای دستگاه؛ خستگی ناپذیری؛ اشراف و اعتقاد به ماموریت و رسالت سازمان و دستگاه محل خدمت؛ پل و حلقه ارتباطی میان تمام رسانه‌هاوخبرنگاران و خبرگزاری‌ها و پایگاه های خبری؛ محور تعامل بین دستگاهی و بین بخشی، امیدآفرینی؛ انتقادپذیری و خود انتقادی؛ افکار سنجی؛ آینده پژوهی و پژوهشگری؛ مشارکت جویی و مشارکت پذیری؛ مستند سازی؛ پیش‌بینی اتفاقات و حوادث و اخبار احتمالی و به هوش داری سازمان از ویژگی های روابط عمومی موفق و برتر و پویا شمرده می‌شود.

۱۲-افکارسنجی عمومی وتخصصی ازخروجی وکارکرد دستگاه وسازمان واعلام نتایج عملکردی به مدیران ومسئولان

۱۳- ارتقای اثربخشی وافزایش کارایی و بهسازی و تحول در انجام وظایف وماموریت ها و برنامه های دستگاه وسازمان؛ اولویت این اقدامات وانتطارات ازحوزه روابط عمومی ها می باشد.

۱۴-توسعه و تجهیز وارتقای کیفیت فرایند فعالیت ها واقدامات دستگاه وسازمان براستفاده هوشمندانه ازفناوری های نوین و دیجیتال واینترنت واینترانت والکترونیکی واطلاع رسانی به موقع به مردم وتسهیل امورمخاطبین که ازحوزه روابط عمومی وارتباطات انتظارهست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha