به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا پاکدل عصر پنجشنبه در چهارمین نشست سراسری مدیران کارخانه های نوآوری استان های کشور با محوریت "صنعت پست هوشمند" به میزبانی کارخانه نوآوری کرمانشاه، افزود: توسعه صنعت هوشمند پست می تواند زمینه شغل های جدیدی در کشور به ویژه در حوزه کسب و کارهای دیجیتال ایجاد کند.
وی تصریح کرد: پست ایران قدیمیترین پست دنیا است و هدف ما در شرکت ملی پست کمک کردن به استارتاپهای خرد است زیرا دنیای امروز دنیای دیجیتال است و در عصری هستیم که همه چیز به سمت دیجیتال شدن در حرکت است.
او با بیان اینکه پاسخگویی به نیاز مخاطب کار یک کسب و کار خطی نیست بلکه نیازمند اکوسیستمی است که در چارچوب کسب و کار پلتفرمی فعالیت کند اضافه کرد: این فضا نیازمند آن است تا شرکتهای بسیاری جذب شوند تا بتوانند نیازهای مشتریان پست را شخصیسازی کنند و تاسیس مرکز نوآوری پست در سال ۱۴۰۰ در راستای هوشمندسازی و دیجیتالی شدن پست بود.
عضو هیات مدیره و رییس مرکز نوآوری شرکت پست با بیان اینکه هم اکنون ایران در سرانه بسته های پستی در جهان زیر خط میانگین قرار دارد گفت: در زمان حاضر در بازار باید علم و دانش ، فناوری و خلاقیت و نوآوری را بکار گرفت و در همین راستا شرکت پست به دنبال تحول دیجیتال در فعالیت های خود است.
وی مراحل فعالیت شرکت پست را شامل قبول، پردازش، حمل و نقل و توزیع عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۷۰ درصد از سفارشات پستی در باجه ها دریافت می شود و این امر به عنوان یک چالش برای شرکت پست محسوب می شود.
پاکدل تاکید کرد: هم اکنون گردش مالی حوزه قبول خود به تنهایی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال است که خود می تواند بازار جذابی برای شرکت های خصوصی برای هوشمندسازی در این حوزه باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر این فرآیند توزیع را با توجه به افزایش ترافیک مرسولات پستی به ویژه بسته های پستی و امانات و تنوع مرسولات به لحاظ وزن و ابعاد و شرایط سخت جذب را از مهمترین چالش های شرکت ملی پست عنوان کرد و افزود: اجرای یک طرح در شرکت پست استان اصفهان در زمینه هوشمند سازی موجب شد نیاز به پستچی ها به میزان ۳۶ درصد کاهش پیدا کند.
عضو هیات مدیره و رییس مرکز نوآوری شرکت پست یادآور شد: در حال حاضر روزانه ۷۵۰ هزار مرسوله با مراجعه به پست در سطح کشور دریافت می شود و پستچی ها در هر شبانه روز به ۵۵۰ هزار نقطه مراجعه و روزانه ۳۰۰ هزار کیلومتر مسیر پیمایش می شود.
به گزارش ایرنا، در این همایش همچنین در زمینه نیازهای فناوارنه کاربرد هوش مصنوعی و علم داده در هوشمند سازی عملیات پستی، تحول دیجیتال و یکپارچه سازی خدمات، بهینه سازی تجربه مشتری ، تحلیل داده و بهینه سازی فرآینده و امنیت و احراز هویت دیجیتال مطالبی برای حاضران ارایه شد.
نظر شما