اُفت کیفیت و تعدد مراکز دانشگاهی چالش‌های اساسی آموزش عالی است

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اُفت کمیت و کیفیت آموزش، تعدد مراکز آموزشی و بروز و ظهور فناوری‌های نو به عنوان چالش‌های پیش روی آموزش عالی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، ابوالفضل واحدی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: آموزش عالی کشور بعد از انقلاب با ۱۰۰ هزار دانشجو شروع شد و بعد از انقلاب، گسترش این بخش سرلوحه کارها قرار گرفت تا جایی که اکنون مجموع دانشجویان ما ۳ میلیون و ۱۱۸ هزار نفر و تعداد اعضای هیات علمی نیز بیش از ۶۰ هزار نفر است.

وی افزود: فعالیت بیش از ۱۷۰ مرکز شتاب‌دهنده، ۱۵۰ مرکز نوآوری، ۲۳ پارک فناوری پیشرفته، ۹۶ مرکز کارآفرینی و ۲۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان بخشی از دستاوردهای آموزش عالی کشور است.

واحدی در تشریح چالش‌های فعلی آموزش عالی گفت: اولین چالش این است که تعداد داوطلبانی که پتانسیل ورود به دانشگاه دارند، کاهش یافته است و مورد دیگر، این که افراد انگیزه و علاقه گذشته را برای ورود به دانشگاه ندارند و فقط بر تعدادی از رشته‌ها متمرکز شده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، مجموعا ۲۳۱۲ مرکز دانشگاهی فعال در کشور داریم که هر کدام واحدهای دانشگاهی خود را دارند و این در شرایطی است که شمار داوطلبان رو به کاهش است و تعدادی از صندلی‌ها خالی مانده است و افرادی که وارد دانشگاه می‌شوند کیفیت لازم را ندارند.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه امروزه فناوری‌های جدید همچون هوش مصنوعی به عنوان رقیبی جدی برای آموزش عالی سنتی، وارد عمل شده‌اند، خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج یکی از تحقیقاتی که در اروپا انجام شده، ۸۵ درصد دانشجویان از پلتفرم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. وجود این پلتفرم‌ها به شخصی‌سازی آموزش کمک می‌کند، مفهوم یادگیری به جای آموزش شکل می‌گیرد و اینکه دانشجویان به سرعت به منابع و محتوای آموزشی دسترسی دارند که اینها از مزایای هوش مصنوعی است و البته این فناوری نوین، مضراتی نیز دارد.

وی ادامه داد: نخستین ضرر هوش مصنوعی این است که قدرت تفکر را از دانشجو می‌گیرد، دیگر اینکه به رفتارهای غیر ارادی منجر می‌شود. ما با مقوله‌ای روبه‌رو هستیم که باید از مزایای آن استفاده کنیم و از معایب آن فاصله بگیریم.

به گقته واحدی، سند آموزش هوش مصنوعی در آموزش عالی تدوین شده و در مرحله ابلاغ است.

تشکیل کمیسیون پایش برای آمایش دانشگاه‌ها 

معاون وزیر علوم پس از پایان توضیحاتش، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

او در جواب به پرسش خبرنگار علمی ایرنا درخصوص احتمال ادغام موسسات غیرانتفاعی گفت: کمیسیون پایش در این زمینه تشکیل شده است که طبق پایش‌ها دستور به ادامه کار یا توقف فعالیت این مراکز می‌دهد. 

واحدی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایرنا که وزارت علوم چه ماموریتی برای دانشگاه پیام نور دارد، گفت: طبق مصوبه پیشین، فعالیت تعداد ۱۰۰ واحد پیام نور متوقف شده و وزارت علوم هم اکنون در حال اجرای مصوبات است و برای سایر واحدها نیز متناسب با فلسفه تشکیل دانشگاه پیام نور و مسئولیت آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

وی درباره اجرای طرح آمایش دانشگاه‌ها نیز توضیح داد: مصوبات شورای گسترش آموزش عالی را در خصوص ماموریت‌گرایی و توسعه و توقف فعالیت موسسات را اجرایی می‌کنیم، طرح‌های قبلی آمایش در حال بازنگری است و این خواسته جدی و اساسی وزارت علوم، دولت و رهبری است و مقام معظم رهبری نیز تاکید داشتند که هدف‌دار بودن دانشجو را به طور جدی پیگیری کنیم.

واحدی در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران در ارتباط با ظرفیت‌های جدید کنکور  امسال نیز گفت: برنامه جدیدی در این زمینه نداریم و ظرفیت پذیرش دانشجو، تغییر قابل توجهی وجود ندارد، اگرچه دانشگاه‌ها هنوز ظرفیت پذیرش خود را اعلام نکرده‌اند.

وی با اشاره به اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری امسال در دهه اول مردادماه گفت: داوطلبان نیمه دوم مرداد انتخاب رشته را انجام می‌دهند، نتیجه نهایی کنکور  نیز نیمه دوم شهریورماه و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش اعلام خواهد شد ‌و امیدوارم امسال نتایج نهایی کنکور زودتر اعلام شود.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی هم گفت: برای آیین‌نامه ارتقا کارگروه‌هایی تشکیل شده و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده که باید در شورا پیگیری شود؛ تفاوت مهم آیین‌نامه جدید در این است که مسیری پیش‌بینی شده و امکان ارتقای افراد برجسته از حیث آموزش فراهم شده است.

آمار داوطلبان گروه ریاضی کنکور، یک‌ششم علوم تجربی شده است

وی درباره صندلی خالی دانشگاه‌ها نیز گفت: در سال‌های گذشته داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی، حدود ۳۵۰ هزار نفر بودند، سال گذشته این آمار، نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر و در مقابل، آمار داوطلبان گروه علوم تجربی ۶۰۰ هزار نفر بود.

واحدی تصریح کرد: باید بپرسیم چرا این اتفاق افتاده است و این به عوامل اجتماعی، اقتصادی بازمی‌گردد که داوطلبان به این سمت سوق داده شده‌اند، ریشه اصلی این مسائل، خارج از حیطه فعالیت وزارت علوم است و این کاهش تعداد و کیفیت در رشته‌های فنی و مهندسی باید پایش و سپس روند آن اصلاح شود.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره میزان تحقق عدالت آموزشی در وزارت علوم گفت: طبق برخی مطالعات انجام‌شده در زمینه رتبه‌های تک‌رقمی کنکور در گرایش‌های مختلف حاکی از این است که  این افراد اغلب از مناطق برخوردار هستند.

وی با اشاره به تاسیس دانشگاه‌ها در دورافتاده‌ترین شهرها و مناطق محروم گفت: فلسفه‌ آموزش عالی، ایجاد دسترسی برابر برای همه است و دانشگاه‌های دولتی و سایر زیرنظام‌های آموزش عالی تلاش کرده‌اند این عدالت را محقق کنند. به عنوان مثال، ما همچنان آموزش رایگان را در برخی بخش‌های آموزش عالی داریم که در همین راستا ارائه می‌شود. اما باید تأکید کنم که مقوله عدالت آموزشی همچنان نیازمند بازنگری است.

واحدی از برگزاری مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی در سطح ملی ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه، همزمان با اجلاس معاونان آموزشی دانشگاهها و نخستین نمایشگاه فناوری‌های نوین در دانشگاه علم و صنعت خبر داد.

علیرضا نقی‌زاده؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم نیز در این نشست گفت: کیفیت آموزش، دغدغه وزارت علوم است و سه رکن کلیدی برای حل مشکل این بخشی از کیفیت، تابع توانمندی آموزش و پرورش است و بخش دیگری نیز به تفکیک سنجش و آموزش برمی‌گردد و یکی هم بحث فناوری‌های نوین است که کار مطالعات در حال انجام است و در قالب عملیاتی باید ابلاغ شود.

سرپرست دفتر گسترش آموزش عالی هم درباره آمایش دانشگاه‌ها گفت: آمایش آموزش عالی، بندها و بخش‌های مختلف دارد و آمایش منحصرا کوچک‌سازی نیست، در ساماندهی آموزش، بخشی به رشته‌ها و بخشی به موسسات مربوط می‌شود و باید بگویم وزارت علوم تا کنون ادغام دانشگاهی نداشته است.

منیژه بهامیریان تاکید کرد: وزارت علوم از جهات مختلف اقدام به آمایش کرده است و چتر آمایش بر سر فعالیت‌ها وجود دارد ،از جانب وزارت علوم اقدامی برای حذف رشته در دفترچه دکتری نداشتیم مگر اینکه تقاضایی برای رشته‌ها وجود نداشته باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha