به گزارش ایرنا، مازندران با داشتن یک فرودگاه بین المللی شهدای ساری و ۲ فرودگاه نوشهر و رامسر در غرب استان از استان های برخودار کشور از سیستم حمل ونقل هوایی به شمار می رود به طوریکه با انجام بیش از ۶ هزار پرواز در این فرودگاه ها در یکسال اخیر بیشتر از ۶۰۰ هزار مسافر از طریق این سیستم حمل و نقل به مقاصد مختلف در سراسر کشور جابه جا شدند.
در چند سال اخیر اداره کل فرودگاه های مازندران راه اندازی خطوط پروازی در مسیرهای مختلف را کلید زد که از آن جمله مسیر ساری به چابهار، افزایش پرواز ساری به کیش از۲ به چهار سورتی پرواز، افزایش پرواز اهواز از یک به چهار سورتی پرواز و همچنین افزایش پرواز به مشهد از هشت به ۱۶ سورتی پرواز در هفته از جمله اقداماتی است که در برخی برهه های زمانی انجام شده است.
تلاش برای رونق بخشیدن به فعالیت فرودگاه های مازندران با راه اندازی خطوط پروازی جدید بر روی باند حرکت قرار گرفته است و امروز شاهد افزایش تعداد جابه جایی مسافران در این فرودگاه ها هستیم. بطوریکه بنا به اعلام اداره کل فرودگاه های استان میزان جابه جایی مسافران از طریق سیستم حمل و نقل هوایی استان افزایش یافته است.
همسو با افزایش فعالیت فرودگاه های مازندران، برنامه ریزی برای بهینه سازی و مناسب سازی فرودگاه بین المللی استان نیز کلید خورده است؛ اقدامی که بنا به اظهارنظر استاندار به عنوان مسول ارشد مازندران بعد از ۳۸ سال قرار است عملیاتی شود.
بهسازی و مرمت باند فرودگاه دشت ناز ساری عملیات عمرانی که براساس نظر کارشناسان فنی هوایی می تواند از چالش های پیش همچون وقوع سوانح هوایی جلوگیری کند.
در این زمینه استاندار مازندران روز سه شنبه در این باره اعلام کرد که طرح مغفول مانده بهسازی باند فرودگاه بین المللی شهدای ساری پس از ۳۸ سال عملیاتی می شود که از مدت زمان استاندارد کشوری نیز گذر کرده است.
مهدی یونسی رستمی افزود: مدت زمان استاندارد برای بهسازی باند فرودگاه ها از نظر کارشناسان بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و اغلب فرودگاه ها در این بازه زمانی اقدام به بهسازی باندهای پرواز می کنند.
وی با تاکید بر اینکه فرودگاه شهدای ساری تنها زیرساخت فرودگاهی بین المللی این خطه از شمال کشور است، ادامه داد : این درحالی است که بعد از سالها فعالیت تاکنون هیچ اقدام عمرانی و بهسازی برای باند این فرودگاه صورت نگرفته و اگر تا ماه های آینده مرمت نشود، بحثهای ایمنی پرواز تحت شعاع قرار خواهد گرفت.
استاندار مازندران تصریح کرد: با توجه به این شرایط عملیات بهسازی و مرمت باند فرودگاه دشت ناز ساری در دستور کار قرار گرفته است تا مشکلات ایمنی پرواز در مسیر فعالیت آن بوجود نیاید.
وی زمان اجرای عملیات بهسازی و مرمت باند فرودگاه دشت ناز ساری را بعد از پایان عملیات پروازهای حج امسال عنوان کرد و گفت: با اجرای این عملیات احتمال وقوع سوانح هوایی در این فرودگاه از بین خواهد رفت.
یونسی رستمی ادامه داد: با شروع کار ممکن است فرودگاه ساری چند ماه به لحاظ عملیاتی در دسترس نباشد، ولی تمهیدات لازم برای خدمات پروازی از فرودگاههای دیگر پیش بینی شده است و تلاش میشود با کمترین مسئله این کار انجام شود.
در همین ارتباط مدیرکل فرودگاههای مازندران به تعریف چهار طرح بزرگ زیرساختی برای فرودگاه بینالمللی شهدای ساری اشاره و خاطرنشان کرد:یکی از این طرحها از ابتدای تابستان امسال به منظور بهسازی و ارتقای کیفیت باند پرواز فرودگاه با برآورد هزینه یکهزار میلیارد ریالی آغاز میشود و به همین دلیل نیز از اوایل تیر تا روزهای پایانی پاییز امسال به مدت حدود ۶ ماه پروازهای این فرودگاه متوقف میشود.
اکبر حسنی با تاکید بر ضرورت بهسازی باند فرودگاه ساری از نظر ایمنی، ادامه داد: برای فرودگاههای استان به ویژه فرودگاه ساری پروژههای بزرگی تعریف شده که با پشتیبانی و راهبری استاندار مازندران مسیر اجرای این طرحها به خوبی پیش میرود.
وی افزود: باندهای پرواز فرودگاهها با توجه به نشست و برخاست مستمر هواپیماها و اثرگذاری شرایط اقلیمی معمولا هر ۱۰ سال یک باید بهسازی شوند، اما باند فرودگاه ساری مدت زیادی است که بهسازی نشد. کارشناسان ایمنی شرکت فرودگاههای کشور از چند سال پیش تاکید داشتند که بهسازی این باند باید در دستور کار قرار گیرد و ادامه پرواز روی این باند بدون انجام طرح بهسازی به صلاح نیست.
این مسئول خاطرنشان کرد: مطالعات طرح توسط یک شرکت معتبر مهندسی در سال گذشته انجام شد و اکنون نیز در مرحله مناقصه قرار داریم. ارزیابی فنی، بازرگانی و کیفی پشتسر گذاشته شده و چند شرکت ارزیابی شدند. طبق برنامهریزیها در چند هفته آینده شرکت برنده مناقصه مشخص خواهد شد و از یکم تیر امسال عملیات بهسازی آغاز میشود.
مدیرکل فرودگاههای مازندران با بیان اینکه هزینه اجرای این طرح بهسازی باند فرودگاه ساری دستکم یکهزار میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: با اجرای این طرح که شامل بهسازی باند و افزایش چراغهای اپروچ میشود، ایمنی در نشستن هواپیماها بیشتر میشود و ضریب ایمنی باند فرودگاه ساری به صورت قابل ملاحظهای افزایش مییابد.
نظر شما