به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجتالاسلام مجتبی فاضل امروز، دوشنبه اول اردیبهشت در نشست خبری پذیرش حوزه های علمیه خواهران گفت: سفیران رضوان متشکل از چهار هزار و ۵۰۰ طلبه ضمن تبلیغ چهره به چهره، جایگاه حوزههای علمیه و تحصیل در مدارس علوم دینی را تبیین می کنند ولی با توجه به محدودیتهای مالی و مشکل استفاده از شبکههای اجتماعی خارجی هنوز نتوانستهایم به خوبی جایگاه حوزههای علمیه خواهران را تبیین کنیم.
وی افزود: از وزارت آموزش و پرورش مهلتی خواستیم تا کارکردهای مدارس علمیه را برای دانش آموزان تشریح کنیم. اگر اطلاع رسانی و تبلیغات در این زمینه به خوبی انجام شود، شاهد حضور خواهران بیشتری در مدارس علمیه خواهیم بود. چون شاید ۷۰درصد طلبه های خواهر از طریق دوستان جذب حوزه میشوند.
فاضل با ارائه تاریخچهای از وضعیت تحصیل خواهران در حوزههای علمیه گفت: خواهرانی که قبل از انقلاب به دنبال تحصیل علوم دینی بودند، به صورت غیرمنسجم و پراکنده درس می خواندند ولی پس از انقلاب تحولاتی صورت گرفت؛ به گونه ای که اکنون چهلمین سالگرد تاسیس جامعة الزهرا(س) را پشت سرمی گذاریم و مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران نیز در دهه ۷۰ راهاندازی شد.
بیش از ۱۰۰ هزار خواهر پس از انقلاب تحصیل کرده اند
فاضل با بیان این که تحصیل بانوان در حوزه های علمیه با محدودیت هایی همراه است، اضافه کرد: بیش از صد هزار نفر تاکنون در جامعة الزهرا تحصیل کرده اند و برخی نیز در حوزههای علمیه خواهران به تحصیل پرداخته اند.
وی از گسترش رشته های حوزه علمیه برای خواهران خبر داد و گفت: مقطع سطح دو در حوزه علمیه مثل مقطع کارشناسی، سطح سه همچون مقطع کارشناسی ارشد و سطح چهار در ردیف مقطع دکتری در دانشگاه است. خواهرانی که در سطح سه مشغول به تحصیل می شوند، می توانند یکی از ۱۹ رشته را انتخاب کنند و در سطح چهار نیز ۹ رشته وجود دارد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور از چشم انداز درختواره رشته های مختلف در حوزه های علمیه سخن گفت و اضافه کرد: درحدود ۳۰۰ رشته و گرایش در سطوح مختلف حوزه برای خواهران پیش بینی شده ولی تا تحقق همه این رشته ها و گرایش ها فاصله داریم که با توجه به فرهنگ، جنسیت و زیست بوم طلاب ارتباط دارد.
فعالیت ۹۰ سمن در حوزههای خواهران
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره حضور خواهران طلبه در عرصه های اجتماعی گفت: امروز کنشگری در عرصه فعالیتهای دینی گسترش یافته و حوزه های علمیه نیز با تشکیل سمن ها به روز هستند و طبق قاعده عمل می کنند.
این کارشناس دینی از فعالیت ۹۰ سازمان مردمنهاد در میان خواهران طلبه خبر داد و گفت: البته این تعداد سمن به ثبت رسیده ولی بیش از این تعداد فعالیت دارند. چون طلاب حوزههای علمیه به عنوان اعضای یک نهاد دینی نمیتوانند نسبت به آسیبها و نابسامانیهای اجتماعی همچون اعتیاد بیتفاوت باشند.
اهدای ۱۴ کیلوگرم طلا توسط خواهران در پویش ایران همدل
این مقام مسئول با اشاره به حضور بانوان طلبه در عرصه های اجتماعی به ویژه آسیب هایی همچون سقط جنین یا اعتیاد گفت: تعداد بسیاری از سازمان های مردم نهاد (سمن) در وزارت کشور توسط خواهران طلبه به ثبت رسیده که در حوزه های مختلفی همچون بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله، پا به پای برادران حضوری پررنگ دارشتهاند که البته باید محدودیتهای جنسیتی آنان را در این موارد درنظر بگیریم. مثلا در پویش ایران همدل بیش از ۱۴ کیلو و مسکوکات برای کمک به مردم غزه و لبنان جمع شد که برخی از خواهران طلبه، تنها دارایی و زیورآلات خود را اهدا کردند.
وی از دوران شیوع ویروس کرونا به عنوان فرصتی یاد کرد که حوزه های علمیه به افزایش برگزاری آموزش های مجازی در مدارس علمیه رو آورد. به همین دلیل معتقدیم استفاده از هر فناوری که باعث بهبود آموزش، پژوهش و اخلاق شود، مجاز شمرده می شود و هوش مصنوعی نیز یکی از همین نوع ابرازها است.
تاثیر سیاست های جمعیتی در ثبت نام حوزه های علمیه
فاضل در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره آمار ثبت نام کنندگان و میزان افزایش یا کاهش آن گفت: یکی از دلایلی که در سال های باعث کاهش طلاب شده، سیاست های جمعیتی است که البته این مساله در کاهش تعداد دانشجویان و دانشآموزان نیز وجود دارد. با این حال این تعداد در زمینه حوزه های علمیه خواهران چندان قابل توجه نبوده است.
وی درباره اشتغال خواهران طلب گفت: اگر منظور از اشتغال وضعیت خواهران پس از دوران تحصیل در حوزه است باید بگویم طلبه ای نیست که مشغول نباشد ولی بخش بزرگی از این خواهران در عرصههای تعلیم و تربیت، پژوهش و مشاوره حتی در دستگاه قضا فعالیت می کنند و هدف ما این است که هر یک از خواهران به عنوان کارشناس دین تا سطح اجتهاد رشد کنند و به عنوان متخصص نظر دهند.
انتخاب در حوزه های علمیه بر اساس «بهگزینی» صورت می گیرد
فاضل تاکید کرد: ما در جذب خواهران طلبه نسبت به سال گذشته کاهشی نداشتیم. در واقع زمانی تا ۳۶ هزار نفر از خواهران جذب مدارس علمیه می شدند و باید توجه داشت که ثبت نام در حوزههای علمیه همچون کنکور، دارای مراحل مصاحبه علمی، شرط معدل و شرط سنی است و افراد بر اساس بهگزینی جذب میشوند.
این کارشناس مذهبی درباره سپردن مسئولیت مدیریت حوزه های علمیه خواهران به یکی از بانوان به جای روحانیون گفت: بر اساس افق ۱۴۱۴ که برای حوزه های علمیه درنظر گرفته شده، بانوان در مسائل مربوط به خود باید در قله باشند؛ همچون مسئولیت های مربوط به حوزه های علمیه خواهران و برادران طلبه تا آن زمان به عنوان تسهیل گر در خدمت خواهران هستند.
۴۵۰ مدرسه علمیه خواهران در کشور فعال است
صدیقه افشار معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور با بیان نحوه تحصیل خواهران دانش آموز و دیپلم در مدارس علمیه گفت: تعدادی از دختران پس از پایان دوره متوسطه وارد حوزههای علمیه شده و با طی کردن دو سال آموزش، مشغول به تحصیل می شوند. مقطع دیگر مربوط به بعد از دیپلم است و فارغالتحصیلان دانشگاه ها نیز می توانند در سطح دو وارد حوزه شوند.
وی افزود: تعدادی از مدارس نیز به صورت تخصصی داوطلب می گیرند که در رشته های تفسیر، علوم قرآنی و تاریخ اسلام به صورت غیرحضوری برگزار می شود. البته امسال هشت رشته گرایش برای سطح چهار تعیین شده است.
افشار با بیان این که بیش از ۴۵۰ مدرسه علمیه خواهران در سطح کشور فعال است، اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد خواهران طلبه در سطح دو درس می خوانند، ۳۰ درصد در سطح سه حوزه های علمیه و برخی از این مدارس تا سطح چهار پذیرش دارند. در برخی موارد خواهران طلبه می توانند از خوابگاه استفاده کنند.
۵۰ هزار خواهر در مدارس علمیه درس می خوانند
افشار گفت: محدوده فعالیت حوزه های علمیه خواهران تمام کشور به جز استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی است که به صورت مجزا عمل می کنند و خواهران طلبه در ۲۸ استان زیر نظر این مرکز مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: اکنون درحدود ۵۰ هزار طلبه خواهر مشغول تحصیل در حوزه های علمیه هستند و درحدود یک درصد از آن ها را اتباع دیگر کشورها تشکیل می دهند. البته این آمار غیر از آن دسته طلابی است که در جامعة الزهرا و جامعةالمصطفی مشغول تحصیل هستند.
معاون حوزه های علمیه خواهران کشور از ریرش برخی افراد در مراحل گزینش و پذیرش گفت و ادامه داد: خواهران علاقه مند پس از شرکت در آزمون های ورودی و گزینش وارد حوزه می شوند ولی ورود به حوزه آسان نیست. چون برخی افراد ریزش می کنند که سال گذشته شرط معدل هم داشتیم و این مساله در کمیت پذیرش موثر است.
وی افزود: طبق برنامه پنج ساله، پذیرش ها متمرکز بر سنین پایین تر است و کاهش جمعیت و افزایش مراکز دانشگاهی باعث کاهش خواهران طلبه شده است.
افشار درباره اشتغال خواهران طلبه گفت: کارکردهای علمی، پژوهشی و آموزشی خواهران طلبه یکی از راههای جذب آنان در نهادهایی همچون وزارت آموزش و پرورش به عنوان دبیر یا مشاور و در دانشگاه ها به عنوان عضو هیات علمی است.
نظر شما