به گزارش خبرنگار ایرنا، در طول بیش از یک دهه، پروژه عظیم انتقال خط راهآهن تهران - تبریز به زیر زمین و ایجاد باغراه حضرت فاطمه زهرا (س) در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران یکی از مهمترین و پیچیدهترین پروژههای شهری این منطقه بوده است، این پروژه که در ابتدا به دلیل مشکلات اجتماعی، زیستمحیطی و ترافیکی ناشی از عبور خط راهآهن از وسط محلهها مطرح شد، اکنون در آستانه تکمیل و بهرهبرداری قرار دارد.
پروژه انتقال خط راهآهن تهران - تبریز به زیرزمین از سال ۱۳۸۶ آغاز شد هدف اصلی این طرح، ایجاد یک مسیر زیرزمینی برای راهآهن و آزادسازی فضای فوقانی برای توسعه شهری و ایجاد فضای سبز و خدماتی بود، این خط ابتدا از حومه تهران میگذشت، به مرور زمان به داخل محلههای مناطق ۱۷ و ۱۸ کشیده شد و مشکلاتی مانند آلودگی صوتی، لرزش خانهها، تصادفهای متعدد و خطرات برای ساکنان این مناطق به وجود آورد.
همچنین پیشرفت پروژه، مشکلات فراوانی از جمله برخورد با شبکههای آبرسانی، لولههای گاز، خطوط برق فشار قوی، مخابرات و دیگر معابر شهری، موجب کندی اجرای پروژه شد اما با توجه این موانع، پروژه با همکاری نهادهای مختلف همچنان ادامه یافت و در نهایت ۴۰ کیلومتر از خط راهآهن تهران - تبریز به زیرزمین منتقل شد این انتقال نه تنها به کاهش آلودگی و خطرات ناشی از عبور قطارها در سطح شهر کمک کرد، بلکه فرصتهای جدیدی برای توسعه شهری و بهبود کیفیت زندگی ساکنان ایجاد کرد.

ایجاد مرکز فرهنگی و اجتماعی در قلب تهران
رییس سابق سازمان نوسازی شهر تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با اجرای طرح باغراه حضرت فاطمه زهرا (س) پس از انتقال خط راهآهن به زیرزمین، فضای آزاد شده در سطح زمین به یکی از بزرگترین فرصتهای توسعه شهری تبدیل شد.
مهدی هدایت افزود: سازمان نوسازی شهر تهران با همکاری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران طرح باغراه حضرت فاطمه زهرا (س) را به طول ۹ کیلومتر و عرض ۳۴ متر برای این منطقه طراحی کرد این پروژه نه تنها به عنوان یک راهحل برای استفاده بهینه از فضای آزاد شده شناخته میشود، بلکه به عنوان یک مرکز فرهنگی و اجتماعی بزرگ در قلب تهران مطرح شده است.
وی اظهار کرد: توسعه و طراحی فضاهای مختلف باغراه حضرت فاطمه زهرا (س) قرار است در ۲ منطقه ۱۷ و ۱۸، از میدان شهدای مدافع حرم در منطقه ۱۷ تا پل نورد در منطقه ۱۸ کشیده شود یکی از ویژگیهای برجسته این پروژه، پیوستگی کامل آن به مسیر دوچرخهسواری و پیادهروی است که در این طرح مسیر دوچرخه به طول ۹.۵ کیلومتر و پیادهرو به مساحت ۳۰ هزار مترمربع در کنار هم طراحی شده است.
به گفته هدایت، این فضاها قرار است به یکی از اصلیترین مسیرهای حمل و نقل عمومی و تفریحی برای ساکنان تبدیل شود و در مجموع، این پروژه شامل ۲۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای خدماتی مسقف برای ایجاد امکاناتی مانند مراکز فرهنگی، ورزشی، مذهبی و آموزشی است و در کنار این فضاهای سرپوشیده، چندین هزار مترمربع فضای روباز برای فعالیتهای جمعی، ورزشهای عمومی و برگزاری رویدادهای شهری در نظر گرفته شده است.

کاهش مشکلات ترافیکی با ایجاد ۳۵۰۰ واحد پارکینگ سرپوشیده
عضو هیات مدیره سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: پروژهای برای رونق اجتماعی و اقتصادی باغراه حضرت فاطمه زهرا (س) تنها یک پروژه زیرساختی نیست؛ بلکه یک فرصت بزرگ برای توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه نیز به شمار میرود.
وی افزود: با ایجاد بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد پارکینگ سرپوشیده در این پروژه، فضای مناسبی برای کاهش مشکلات ترافیکی فراهم خواهد شد علاوه بر این به دلیل طراحی فضایی که برای رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در نظر گرفته شده، این پروژه به یکی از مهمترین مراکز جذب گردشگر در تهران تبدیل خواهد شد.
به گفته وی، ارتباطات بهتر و تقویت همبستگی اجتماعی به منظور تقویت ارتباطات بین محلات و افزایش پیوستگی شهری، پلی به طول ۱۴۲ متر و عرض متغیر ۱۳ تا ۲۶ متر در این پروژه طراحی شده است این پل نه تنها به تقویت ارتباطات محلی کمک میکند بلکه در تقویت تعاملات اجتماعی و ایجاد امنیت در این منطقه نیز موثر خواهد بود.
وی یادآور شد: این ساختار بهعنوان یک عامل تقویتکننده همبستگی اجتماعی عمل خواهد کرد و به شهروندان امکان میدهد تا با راحتی بیشتر از خدمات و امکانات موجود استفاده کنند پیشرفت مرحله اول و برنامههای آینده مرحله اول پروژه باغراه حضرت فاطمه زهرا (س) که شامل پنج کیلومتر مسیر دوچرخهسواری و پیادهروی همراه با فضای سبز پیرامونی در مناطق ۱۷ و ۱۸ است، بهطور موفقیتآمیز تکمیل شده است.
هدایت تاکید کرد: این مرحله از پروژه بهویژه برای ساکنان محلی که سالها با مشکلات زیرساختی دستوپنجه نرم کرده بسیار دارای اهمیت بوده و اکنون شهرداری تهران در نظر دارد با اعمال تغییرات معماری ایرانی-اسلامی در طراحی کوشکها و دیگر نشانهای موجود، این پروژه را به یک اثر فاخر معماری تبدیل کند که علاوه بر جذب توریست، تاثیر مثبتی بر کیفیت زندگی ساکنان این مناطق خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، این پروژه که از آن به عنوان یک محرک قوی برای توسعه و نوسازی بافت مسکونی و شهری در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران یاد میشود، در نهایت با ایجاد فضاهای خدماتی، رفاهی و تفریحی به یک کانون مهم گردشگری و اجتماعی در تهران تبدیل خواهد شد همچنین به بهبود کیفیت زندگی شهروندان، افزایش رضایتمندی آنها و رفع مشکلات دیرینه این مناطق کمک خواهد کرد.
این اقدامات میتواند به رشد اقتصادی و جذب سرمایهگذاری در منطقه نیز منجر شود و بطور کلی یک تحولی بزرگ در ساختار شهری تهران ایجاد کند.
در نهایت در روز ۲۶ اسفند ۱۴۰۳، آیین بهرهبرداری از باغراه حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد، این آیین نه تنها برای ساکنان مناطق ۱۷ و ۱۸، بلکه برای همه تهرانیها به معنای یک گام بزرگ در توسعه شهری و ارتقای کیفیت زندگی محسوب میشود.
پروژه باغراه حضرت فاطمه زهرا (س) نمونهای از تلاشهای بیوقفه برای برطرف کردن مشکلات شهری و ایجاد فضایی سالم و زیبا برای زندگی بهتر در مناطق جنوبی پایتخت است.
نظر شما