به گزارش خبرنگار ایرنا، بابک نگاهداری با اشاره به موقعیت ممتاز قشم در مسیر کریدورهای بینالمللی، اظهار کرد: قشم بهعنوان بزرگترین و پرجمعیتترین جزیره ایران، برخوردار از ظرفیتهای گستردهای در حوزههایی چون انرژی، بانکرینگ، صنعت، شیلات، گردشگری و تجارت است که میتواند به پیشران اصلی اقتصاد منطقهای و ملی تبدیل شود.
وی با تاکید بر نقش مکمل قشم در توسعه بندر شهید رجایی و کریدور بینالمللی شمال - جنوب ادامه داد: توسعه بنادر جزیره، احداث پل خلیج فارس، ایجاد مراکز لجستیکی و گسترش زیرساختهای مالی و تجاری، جایگاه قشم را در معادلات منطقهای تقویت خواهد کرد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی توضیح داد: این مهم نیازمند حمایت و هماهنگی دستگاههای مختلف در سطح ملی است.
نگاهداری با اشاره به ظرفیت بالای جزیره قشم در حوزه بانکرینگ دریایی اضافه کرد: نزدیکی بندر سلخ به کریدور بینالمللی عبور کشتیها، عمق مناسب دریایی و قیمت رقابتی سوخت، فرصتی اقتصادی برای کشور فراهم کرده است که سازمان منطقه آزاد قشم بهدرستی و با برنامهریزی در حال پیگیری بهرهبرداری از آن است.
در ادامه این دیدار، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با قدردانی از همراهی و نگاه حمایتی مرکز پژوهشهای مجلس، افزود: با نگاه عدالتمحور و توسعهگرا، در تلاش هستیم تا قشم را به الگویی موفق از توسعه یکپارچه منطقهای تبدیل کنیم که نهتنها محرک رشد اقتصادی باشد، بلکه باعث ارتقای کیفیت زندگی ساکنان جزیره شود.
عادل پیغامی با تشریح فرصتهای منحصربهفرد جزیره قشم در حوزههای اقتصادی، گردشگری، انرژی و تجارت، گزارشی از اقدامات ۲ سال گذشته ارائه کرد.
وی با اشاره به رشد قابل توجه در زمینه توسعه زیرساختها، ارتقای شاخصهای سرمایهگذاری، ساماندهی فرآیندهای اداری، ایجاد بسترهای نوین در حوزههای شیلات، لجستیک و خدمات گردشگری، گفت: در این دوره تلاش کردهایم قشم را به منطقهای تولیدمحور، صادراتگرا و رقابتپذیر در سطح منطقهای و بینالمللی تبدیل کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به برنامههای آینده این سازمان بیان کرد: تمرکز ما بر تعریف ماموریت ملی وبین المللی برای قشم است؛ ماموریتی که با اتکا به مزیتهای جغرافیایی و اقتصادی، این جزیره را به یکی از پیشرانهای اصلی توسعه دریامحور کشور تبدیل کند.
وی تصریح کرد: در این مسیر، تقویت زیرساختهای لجستیکی، تسهیل فرآیندهای سرمایهگذاری، افزایش تعاملات منطقهای و حضور فعال در بازارهای فرامرزی از جمله راهبردهای اصلی ماست.
در پایان این دیدار، طرفین بر لزوم بازنگری در ساختار حکمرانی و نظام مشوقها متناسب با ماموریت ملی قشم، تسریع در اجرای پروژههای کلان و هماهنگی همهجانبه دستگاههای حاکمیتی و اجرایی برای تحقق چشمانداز ملی در این منطقه تاکید کردند.
سوخت رسانی دریایی بانکرینگ (Bunkering) - (اصطلاحی است که برای عملیات سوخت رسانی به کشتی ها و سایر شناورها در دریا بکار می رود)
جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.
این جزیره که بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.
از سوی دیگر، ویژگی های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.
منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می شود.
این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بینالمللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.
اهداف و محورهای اصلی فعالیت های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک های انرژی است.
نظر شما