نخستین کاوش باستان شناسی بافت تاریخی شیراز؛ فرصت ارزشمند علمی در کنار ضرورت اجرایی

شیراز - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه هنر شیراز که سرپرستی تیم باستان‌شناسی ایستگاه شاهچراغ متروی شیراز را هم به عهده دارد، معتقد است که نخستین کاوش باستان شناسی بافت تاریخی شیراز که به منظور بررسی‌های علمی ایجاد خط قطار شهری شیراز آغاز شده، علاوه‌بر جنبه اجرایی، از نظر علمی فرصت طلایی برای پژوهش‌های باستان‌شناسی است.

به گزارش ایرنا، میثم نیکزاد شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون کاوش باستان‌شناسی هدفمندی در بافت تاریخی شیراز انجام نشده و اطلاعات ما از توالی تاریخی و لایه‌های باستانی در بافت تاریخی کلان‌شهر شیراز بسیار ناچیز است.

او افزود: باتوجه به این فرصت کم‌نظیر، تیم باستان‌شناسی مستقر در محل، ترکیبی از پژوهشگران و متخصصان مختلف دوره اسلامی است و از توان پژوهشی اعضای هیات‌علمی دانشگاه هنر در بخش معماری و مرمت برای مطالعه یافته‌های کاوش استفاده می‌شود.

نیکزاد ادامه داد: این پروژه در قالب همکاری و تفاهنامه سه‌جانبه‌ای میان دانشگاه هنر شیراز، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز و پژوهشگاه میراث فرهنگی از فروردین ماه جاری آغاز شده و اداره‌کل میراث فرهنگی فارس بر آن نظارت دارد.

او گفت: عمق کاوش نزدیک به ۲ متر رسیده است، اما همچنان لایه‌های کاوش‌شده آشفته و بهم ریخته است؛ زیرا با زباله‌های معاصر همچون قطعات پلاستیکی و دور ریزهای زندگی امروزی مخلوط شده‌اند.

نیکزاد افزود: هم اکنون کاوش در چهار ترانشه درحال انجام است و آثار و بقایای معماری مسکونی از دوره پهلوی دوم به دست آمده؛ این آثار بخشی از یک واحد مسکونی با پلان حیاط مرکزی است که در ترانشه‌های کاوش شده مطبخ و انباری، حیاط و بخشی از فضای سکونتی آن یافت شده است.

‌سرپرست تیم باستان‌شناسی ایستگاه شاهچراغ، توضیح داد: مصالح این ساختمان آجر و ملات گل بوده که برخی از محل‌ها با ملات گچ یا آهک‌اندود شده و در دهه‌های شصت و هفتاد خورشیدی همچنان با انجام تغییرات و الحاقاتی همچون سیمان‌کردن کف حیاط مورد استفاده بوده و در زمان احداث پارکینگ تخریب و تسطیح شده‌ است.

او عنوان کرد: از یافته‌های منقول نیز ساختمان می‌توان به قطعات سفالی ساده و لعاب‌دار اشاره کرد که مربوط به دوره متأخر اسلامی است.

رئیس دانشگاه هنر شیراز نیز در جمع خبرنگاران شیراز، با اشاره به نقش این دانشگاه در ارتباط با صنعت و جامعه، گفت: در سال گذشته تفاهم‌هایی میان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، پژوهشگاه میراث فرهنگی و دانشگاه هنر شیراز صورت گرفت و مقرر شد، این دانشگاه به‌عنوان بازوی پژوهشی شهرداری و پژوهشگاه در موضوع مترو شهر شیراز فعالیت کند.

ستار خالدیان اظهار کرد: آنچه که در این میان اهمیت داشت و تمامی طرفین بر آن تأکید داشتند، پاسداشت و احترام به میراث تاریخی و فرهنگی بوده است.

او افزود: دانشگاه هنر شیراز، مانند همیشه بر خود مسلم می‌داند که به اخلاق علمی، تخصصی و پژوهشی پایبند باشد و اعضای هیات‌علمی این دانشگاه که پس‌از دریافت مجوزهای لازم از پژوهشگاه میراث فرهنگی، کاوش‌های خود را به بهترین شکل در تراز بین‌المللی انجام داده‌اند، مطابق ضوابط و مقررات فضای لازم برای اطلاع‌رسانی و بازدید خبرنگاران و اهالی رسانه به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و تخصصی همشهریان عزیز شیرازی و هموطنان فراهم کنند.

رئیس دانشگاه هنریادآور شد: اعضای هیات علمی این دانشگاه پیشتر نیز در کاوش‌های باستان شناسی محوطه باستانی تپه پوستچی، قصر ابونصر و تخت جمشید مشارکت داشته‌اند و اطلاعات بسیار ارزشمندی از تاریخ این شهر و استان را روشن کرده اند.

خالدیان گفت: اعتماد مردم شیراز به دانشگاه هنر شیراز و درخواست شهروندان بر تداوم حضور دانشگاه هنر در مطالعات باستان شناسی، تاریخی و فرهنگی کشور ضرورت انجام این پروژه را دوچندان کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha