ظرفیت خالی ایزوایکو؛ ساخت و تعمیر شناورها در خارج کشور انجام می‌شود

بندرعباس- ایرنا- مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت دریایی کشور باتوجه به اینکه توان ساخت و تعمیر انواع کشتی‌های کوچک، متوسط و غول‌پیکر را دارد اما بخشی از ظرفیت آن خالی است و بسیاری از سفارش‌ها همچنان در خارج از کشور انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، سرپرست مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) روز شنبه در جریان بازدید آیت‌الله محسن ابراهیمی نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری از مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو، ضمن اشاره به ظرفیت‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی این مجموعه عظیم صنعتی، اظهار کرد: یکی از موانع اصلی در مسیر توسعه این صنعت، حمایت نکردن کافی نهادهای دولتی و عمومی از ظرفیت‌های داخلی آن است.

سعید جعفری با ارائه گزارشی از سوابق و توانمندی‌های این مجتمع عظیم صنعتی،تصریح کرد: در شرایطی که شرکت‌های خارجی برای سال‌ها ظرفیت خالی ندارند و در حالی که ما تجربه ساخت و تعمیر کشتی‌های بزرگ را داریم اما همچنان بسیاری از سفارش‌ها به خارج از کشور واگذار می‌شود؛ این در حالی است که ما توان انجام این طرح‌ها را داریم و سابقه‌مان نیز آن را ثابت کرده است.

وی با اشاره به حضور هم‌زمان ۲ نفتکش ۱۲۰ هزار تنی درحال تعمیر در این مجموعه، خواستار توجه جدی به توان داخلی کشور در حوزه صنایع دریایی شد، ادامه داد: این مجتمع به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت دریایی کشور، توان ساخت و تعمیر انواع کشتی‌های کوچک، متوسط و غول‌پیکر، از جمله نفتکش‌های ۳۲۰ هزار تنی و سکوهای نفتی دریایی را دارا است.

ظرفیت خالی ایزوایکو/ساخت وتعمیر شناورها در خارج کشور انجام می‌شود

پیگیر مطالبات صنعت کشتی‌سازی در سطح ملی هستیم

نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری نیز با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم توجه ویژه به ظرفیت‌های دریاپایه، از آمادگی خود برای پیگیری مطالبات این صنعت راهبردی در سطح ملی خبر داد.

آیت‌الله محسن ابراهیمی، صنایع دریایی را یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار کشور دانست و خواستار تدوین و ارسال پیشنهادهای عملیاتی از سوی ایزوایکو برای ارائه به نهادهای مرتبط شد.

وی تاکید کرد: وظیفه ما حمایت از تولید و اشتغال در چارچوب اهداف کلان نظام است و با همکاری و هم‌افزایی بین نهادها می‌توان بسیاری از موانع موجود را از پیش رو برداشت.

ظرفیت خالی ایزوایکو/ساخت وتعمیر شناورها در خارج کشور انجام می‌شود

مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، در سال ۱۳۵۲ با هدف جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور، در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس راه‌اندازی شد. این مجموعه در طول سال‌ها با اجرای پروژه‌های کلان از جمله ساخت سه فروند کشتی کانتینربر اقیانوس‌پیما با ظرفیت حمل ۲۲۰۰ کانتینر، که نخستین اقیانوس‌پیماهای ساخته‌شده در ایران و تحت کلاس GL آلمان هستند، جایگاه ویژه‌ای در صنعت دریایی کشور کسب کرده است.

این مجتمع در زمینه طراحی، ساخت، حمل، نصب و راه‌اندازی سکوهای نفت و گاز و بومی سازی این دانش نیز عملکرد درخشانی داشته و توانسته پروژه‌های بزرگی را در فازهای مختلف میدان گازی پارس جنوبی و توسعه میدان‌های نفتی هندیجان و فروزان با موفقیت به پایان برساند. ایزوایکو همچنین با بومی‌سازی دانش تعمیرات ریگ‌های حفاری دریایی و اجرای بیش از ۱۴ پروژه در این حوزه، نقشی کلیدی در کاهش وابستگی کشور به خارج ایفا کرده است.

این مجموعه، که امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی کشور شناخته می‌شود، با برخورداری از سیستم‌های پیشرفته آب‌گیری و به‌آب‌اندازی، توانایی ساخت و تعمیر هر نوع شناور در دنیا را دارد.علاوه بر این، پشتیبانی ایزوایکو از شرکت ملی نفتکش ایران نقشی حیاتی در تداوم جریان صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایفا کرده و به تبع آن، تأثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشته است.

ایجاد این مجموعه، با در نظر گرفتن موقعیت طبیعی و جغرافیایی آن، حوضچه آرامش به وسعت ۳۸۰ هکتار، و بهره‌مندی از تسهیلات قانونی منطقه ویژه، با هدف توسعه صنعت و تجارت در حوزه صنایع کشتی‌سازی، سازه‌های دریایی، صنایع پایین‌دستی و ایجاد کارخانه‌های مرتبط صورت گرفته است. ایزوایکو با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا و بومی‌سازی دانش مرتبط، در راستای افزایش تولید، اشتغال پایدار و قطع وابستگی کشور به خارج، گام‌های مؤثری برداشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha