به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن اردکانی عصر دوشنبه در دومین جلسه شورای اطلاعرسانی استان تهران اظهار کرد: همه دستگاههای اجرایی موظف به نصب ادوات کاهنده روی شیرآلات هستند زیرا ۴۰ درصد کاهش مصرف آب را به همراه دارد.
به گفته وی به عنوان نمونه در دانشگاه علم و صنعت این عوامل کاهنده نصب شد که مصرف آب در این دانشگاه نسبت به دوره مشابه قبل ۴۰ درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: در مجموع سه هزار و ۵۵۴ دستگاه اجرایی کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب را رعایت نکردند که آب ۷۴۵ دستگاه به طور موقت قطع شد.
وی تاکید کرد: برای مشترکان خانگی به دلیل پایین بودن قیمت آب و هزینههای بالای این کاهندهها به صرفه نیست مردم به طور قطع از این موضوع استقبال نمیکنند، اما دستگاههای اجرایی ۳۰ میلیون مترمکعب در سال آب مصرف میکنند که اگر ۴۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند، سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب کاهش با این اقدام صورت میگیرد.
اردکانی معتقد است: باید دستگاههای اجرایی این میزان کاهش مصرف آب را محقق کنند البته اکنون تعداد کمی از دستگاههای اجرایی از این ابزار کاهنده نصب کردهاند که باید به استفاده از این موضوع ترغیب شوند.
وی افزود: سال گذشته شرکت آب منطقهای تهران اعلام کرد فقط ۲۴۲ میلیون مترمکعب امکان تامین آب دارند در حالیکه مصرف ۶ ماهه شهر تهران ۶۰۰ میلیون مترمکعب بود، لذا کمبودی از این نظر داشتیم و در واقع این میزان تنها بخشی از مصرف آب تهران را تامین میکرد.

ارسال ۵۳۸ هزار پیامک برای مشترکان خوش مصرف
اردکانی با بیان اینکه به طور میانگین ماهانه ۲ میلیون پیامک برای شهروندان ارسال میشود، ادامه داد: در موضوع تامین آب باید مصرف مردم کنترل شود و معتقدیم بهترین موضوع در این زمینه مدیریت مصرف است که البته اقداماتی در حوزه مدیریت مصرف انجام شده که ارسال ۵۳۸ هزار و ۸۲۶ پیامک برای مشترکان خوش مصرف یکی از این برنامهها است.
وی اضافه کرد: همچنین برای مصرفکنندگان خانگی به عنوان خوشمصرف نیز ۱۸۷ هزار و ۷۸۳ پیامک، برای ۲۹۲ هزار مشترکان پُرمصرف خانگی و برای مشترکان خانگی بدمصرف نیز ۵۸ هزار پیامک ارسال شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: باید برنامهریزی به شکلی در مصرف بهینه پیش برود که مشکلی برای تامین آب موردنیاز مردم ایجاد نشود زیرا در چنین شرایطی ممکن است مراکز حساسی همچون بیمارستانها با مشکل کمبود آب مواجه شوند.
۶۳ درصد مردم بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف میکنند
اردکانی تاکید کرد: الگوی مصرف آب در تهران در ماه ۱۲ مترمکعب به ازای هر خانواده است که باید نسبت به کاهش این الگوی مصرف اقدام شود به همین دلیل پیشنهادی ارائه شده که برچسب هشدار صرفهجویی آب روی چراغهای راهنمایی سطح تهران نصب شود که این موضوع نیازمند تصویب آن در شورای ترافیک استان است.
وی با بیان اینکه ۶۳ درصد مشترکان آب در تهران بیشتر از الگوی مصرف، آب مصرف میکنند، یادآور شد: همچنین ۳۱ درصد زیر الگو و ۶ درصد نیز بالاتر از ۲ برابر الگوی مصرف، آب مصرف میکنند.
وی افزود: براساس دادههای آماری موجود ۸۴ درصد نوع مصرف آب در تهران مربوط به مشترکان خانگی، ۶ درصد واحدهای تجاری، ۲ درصد واحدهای صنعتی، ۲ درصد اداری و مابقی مربوط به نیروهای مسلح، مدارس و فضای سبز این استان است.
اردکانی اضافه کرد: براساس آمارهای موجود در سال گذشته ۳۰ میلیون مترمکعب آب در تهران صرفهجویی شد لذا اگر ۲۰ درصد را با همکاری مردم کاهش مصرف داشته باشیم به طور یقین بازخورد خوبی داشته و مشکلی از بابت کمبود نخواهیم داشت.

کاهش ۳۹ درصدی باران در تهران
همچنین مدیرکل هواشناسی استان تهران در این نشست گفت: براساس آمارهای موجود ۳۹ درصد کاهش باران در بلندمدت در استان به ثبت رسیده است که این موضوع در ایستگاههای این سازمان و پوشش در کل استان به ثبت رسانده شده است.
مازیار غلامی ادامه داد: همچنین سطح پوشش برف هفتههای پایانی اسفندماه سال گذشته کمتر از نرم بلندمدت بود
وی تاکید کرد: این موضوع نیز در کاهش منابع آب تاثیر دارد زیرا یکی از منابع آب شیرین، مربوط به همین بارشهای برف است که نسبت به سال قبل هم کاهش باران داشتیم.
وی یادآور شد: در فروردین ماه سال جاری هم که بارشهایی مناسب و به هنگام برای کشاورزی باریده است حدود ۴۱ درصد نسبت به نرم بلندمدت کاهش داشتهایم و در مجموع این بارشها در شهر تهران از نظر میزان بارشهای گذشته قابل جبران نیست.
غلامی با بیان اینکه حدود یک درجه افزایش دما در تهران به ثبت رسیده و فروردین ماه نیز افزایش دما داریم، افزود: شهر تهران یک درجه افزایش دما در بلندمدت داشته است.
وی تاکید کرد: با توجه به ۲ موج گرما در فروردین ماه که غیرمعمول بود، شرایط خشکسالی نیز در این استان در حال افزایش است و حتی بارشهای بهاری نمیتواند کاهش باران گذشته را جبران کند.
مدیرکل سازمان هواشناسی استان تهران گفت: روزانه ۲۰ نوبت از طریق صدا و سیما با کردم ارتباط برقرار میکنند و میتوان از ظرفیت رسانهها برای آگاهی بیشتر مردم در امر صرفهجویی در مصرف آب استفاده کرد.
نظر شما