اصفهان، از دانشگاه تا صنعت به دنبال توسعه اقتصادی

اصفهان-ایرنا- نصف جهان به عنوان دومین استان دانشگاهی کشور، با رویکردی نوآورانه در تلاش است تا پژوهش‌های علمی را از کُنج دانشکده‌ها به دل صنعت و اقتصاد وارد کند. با تعریف طرح‌های کلان پژوهشی و ایجاد پیوند میان دانشگاهیان، صنعتگران و مدیران استانی، اصفهان در پی تبدیل دانش به ثروت و حل چالش‌های پیش روی توسعه خود است.

به گزارش ایرنا، در گذشته ای نه چندان دور، بیشتر پژوهش‌ها تنها بصورت کتاب یا مقاله در کتابخانه‌ها باقی می‌ماند و تنها تعداد محدودی از پژوهشگران به آن‌ها دسترسی داشتند، اما امروزه پژوهش و فناوری به عنوان زیربنای توسعه و از منابع اصلی درآمد دانشگاه ها شناخته می‌شود.

با ورود نسل سوم دانشگاه‌ها که پژوهش را همراه با تولید علم و همراهی آن با صنعت می‌دیدند، پژوهش و فناوری نقش مهم‌تری در آموزش عالی پیدا کرد و هم اکنون دانشگاه های مطرح دنیا برای ورود به عصر چهارم آموزش عالی، پژوهش ها را به سمت تولید ثروت و توسعه صنعتی هدایت می کنند.

تجاری سازی تحقیقات در دانشگاه‌های نسل چهارم باعث شده تا پژوهش‌ها دیگر فقط در کتابخانه‌ها نباشند، بلکه به ارزش افزوده و ثروت تبدیل شوند. امروزه بهره‌مندی از نتایج علمی پژوهش‌ها، بخصوص در سطح جامعه و برای گروه‌های مختلف در جوامع پیشرفته، بسرعت به یکی از روش‌های موثر برای حل مشکلات تبدیل شده است.

اصفهان، از دانشگاه تا صنعت بدنبال توسعه اقتصادی

اصفهان با تکیه بر پژوهش، به دنبال توسعه اقتصادی است

اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور و همواره یکی از استان‌های پیشران کشور در پژوهش و فناوری بوده که با دارا بودن دانشگاه های مطرح بسیار دست پری در توسعه پژوهش و فناوری دارد و می‌تواند از این ظرفیت برای گره‌گشایی چالش‌های استانی بهره ببرد.

اصفهان با دارا بودن رتبه دوم کشوری در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و با سهم ۱۰ درصدی و میزبانی از شهرک‌های علمی و تحقیقاتی، به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در عرصه پژوهش و فناوری شناخته می‌شود. این استان با ۱۹۹ موسسه آموزش عالی و بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو، ظرفیت بالایی برای توسعه پژوهش و حل چالش‌های استانی با بهره گیری از ظرفیت علمی دانشگاهی دارد.

هفت مرکز پژوهشی اصفهان در تولید علم، در بین یک درصد مراکز علمی پر استناد برتر جهان قرار دارند و بر اساس گزارش ISC، ایران در بین کشورهای اسلامی رتبه دوم و در جهان رتبه چهاردهم را در زمینه پژوهش دارد و اصفهان پس از تهران، بالاترین سهم تولید علم را بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

هفت مرکز پژوهشی اصفهان در تولید علم، در بین یک درصد مراکز علمی پر استناد برتر جهان قرار دارند. بر اساس گزارش ISC، ایران در بین کشورهای اسلامی رتبه دوم و در جهان رتبه چهاردهم را در زمینه پژوهش دارد و اصفهان پس از تهران، بالاترین سهم را در تولید علم بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

پژوهشگران استان براین باورند که امروز باید پژوهش بیشتر از گذشته در خدمت توسعه استان قرار گیرد و طرح های کلان پژوهشی برای حل چالش‌های استان بویژه در زمینه انرژی، محیط زیست، گردشگری و اشتغال به دانشگاه‌های پیشرو استان واگذار شود.

کارشناسان بر این باورند که اگر اعتبارات یک درصد پژوهشی دستگاه‌های استان تجمیع و در اختیار کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان قرار گیرد، می توان مدیریت بهتری بر اولویت بندی طرح های پژوهشی راهبردی استان داشت.

بدون تردید با کاهش شکاف میان دانشگاه، صنعت و جامعه، می‌توان مشکلات ریشه‌ای اصفهان را رفع کرد که البته لازمه آن مشارکت بیشتر دانشگاهیان برای حل چالش های جامعه و صنعت و قرار گرفتن آن ها در متن مشکلات پیش روی استان است.

اصفهان، از دانشگاه تا صنعت بدنبال توسعه اقتصادی

پژوهش راهکار اصلی دانشگاه ها برای رسیدن به استقلال مالی است

مشاور وزیر علوم در حاشیه حضور در اصفهان برای تودیع و معارفه رییس دانشگاه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درخصوص استقلال مالی دانشگاه ها و ارتباط آن با پژوهش گفت: با توجه به محدودیت‌های مالی دولت، دانشگاه‌ها باید از ظرفیت‌های خود برای ایجاد ثروت و کاهش وابستگی به بودجه دولتی بهره برده تا بتوانند با استقلال مالی ایجاد شده برنامه‌های توسعه‌ای خود را به بهتر پیش ببرند.

سیداحمدرضا خضری ادامه داد: بدون تردید دانشگاه‌ها نباید اجرای برنامه‌های خود را منوط به بودجه تخصیصی وزارت علوم کنند، بلکه باید با رسیدن به خوداتکایی، از چشمه زاینده فروش محصولات و ایده‌های دانشگاهی‌شان بهره ببرند.

وی تصریح کرد: دانشگاه های مطرح استان اصفهان بویژه دانشگاه اصفهان با ظرفیت بالایی خود که ۷۳۰ عضو هیات علمی، ۱۷ هزار دانشجو و ۳۲۰ هکتار زمین قسمتی از آن است، می توانند به مرجع علمی و پیشگام در سطح ملی و منطقه ای در تجاری سازی ایده ها و ابداعات تبدیل شوند.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه مادر استان در پرتو همکاری‌های گسترده‌تر با صنایع، جامعه و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی، محصولات و ایده‌های علمی و پژوهشی خود را بطور موثر در جامعه و بخش صنعت پیاده‌سازی کرده و ایفاگر نقش موثرتری در راه تحقق توسعه پایدار کشور باشد.

اصفهان، از دانشگاه تا صنعت بدنبال توسعه اقتصادی

پژوهش و فناوری کلید ارتقا جایگاه دانشگاه ها و جبران عقب‌ماندگی صنایع است

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز در این پیوند به ایرنا گفت: دانشگاه‌ها باید از ظرفیت‌های خود برای ایجاد ثروت و کاهش وابستگی به بودجه بهره ببرند.

علیرضا رهروی دستجردی ادامه داد: اتخاذ این رویکرد نه تنها موجب تبدیل علم به محصول و تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی می‌شود بلکه باعث خواهد شد دانشگاه‌ها توجه بیشتری به تحقیقات کاربردی و محصول محوری داشته باشند و به حل چالش های جامعه پیرامونی همت بیشتری بگمارند.

وی تصریح کرد: بسیاری از عقب‌ماندگی های برخی از صنایع استان ناشی از کوتاهی آن ها در زمینه بروزرسانی و تقویت بخش های تحقیق و توسعه (R&D) است که راه حل آن بهره‌مندی از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دانشگاه‌های نسل سوم بدنبال خلق ارزش افزوده از پژوهش‌ها بودند، افزود: دانشگاه‌های نسل چهارم با نگاهی دایره‌ای به اقتصاد، توسعه پایدار و لزوم پاسخ به نیازهای اساسی، توسعه را هدف قرار داده و تنها به ایجاد ارزش افزوده فکر نمی‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دانشگاه‌های نسل سوم بدنبال خلق ارزش افزوده از پژوهش‌ها بودند، افزود: دانشگاه‌های نسل چهارم با نگاهی دایره‌ای به اقتصاد دانشگاه، توسعه پایدار و پاسخ به نیازهای اساسی، توسعه را هدف قرار داده‌اند و تنها به ایجاد ارزش افزوده فکر نمی کنند.

رهروی خاطرنشان کرد: نسل چهارم دانشگاه‌ها با واگذاری پژوهش‌ها به تیم‌های قوی، در کنار مسایل آموزشی و پژوهشی، به توسعه پایدار، مسوولیت اجتماعی و تحول اجتماعی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، زیست‌محیطی و اجتماعی توجه می‌کنند.

وی یادآور شد: دانشگاه‌های نسل چهارم بدنبال سهامداری در کارهای اقتصادی و تولید صنایع پایدار هستند تا به سازمان‌هایی پایدار و کانون های ایجاد تحولات صنعتی و اجتماعی تبدیل شوند.

وی با تاکید بر ضرورت برون گرایی و ایجاد دانشگاه‌ها و ارتباط تنگاتنگ با صنعت و جامعه، اضافه کرد: برخی تصمیمات و عدم همراهی بخش صنعت با دانشگاه‌ها در کشور مانع خروج دانشگاه‌ها از حالت سنتی شده است.

وی یادآور شد: عدم بهره‌برداری از توانمندی‌های دانشمندان و پژوهشگران برتر کشور در تصمیم‌گیری‌ها مانع اساسی در تغییر نگاه به دانشگاهیان و حرکت دانشگاه‌ها به سمت تحقق اهداف دانشگاه های نسل چهارم است، البته بازنگری در رشته‌های دانشگاهی و تطبیق سرفصل‌ها با نیازهای جامعه نیز از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای افزایش اثر بخشی دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه و افزایش تولید بشمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است زمینه حضور جدی تر اساتید در ورود دانشگاه های استان به دوران نسل چهارم آموزش عالی با راهکارهایی نظیر حمایت های مادی و حقوقی از اساتید فعال در بخش صنعت و معافیت های مالیاتی را در فراهم شود.

اصفهان، از دانشگاه تا صنعت بدنبال توسعه اقتصادی

دعوت استانداری اصفهان از صنایع پیشرو برای بهره‌گیری از پژوهش در زمینه فناوری‌های نوین

در همین زمینه روابط عمومی استانداری اصفهان به نقل از معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان آورده است: استانداری در دوره جاری بدنبال ورود هرچه بیشتر پژوهش و فناوری به حوزه تولید و سرمایه گذاری است و معاونت اقتصادی با برگزاری جلسات اقتصادی با فعالان اقتصادی پیشران استان از آن ها برای بهره‌گیری از پژوهش در زمینه فناوری‌های نوین در حوزه های کلیدی و ایجاد باشگاه‌های ارتباطی با پژوهشگران دعوت می کند.

کوروش خسروی ادامه داد: بعنوان نمونه گلخانه‌داران استان که یکی از پیشروان عرصه کشاورزی گلخانه‌ای کشور در راستای توسعه پایدار و هوشمند هستند، پس از برگزاری جلسات متعدد در معاونت اقتصادی استانداری متقاعد شدند، از کلیه پژوهشگران و علاقه‌مندان دانشگاهی، شرکت‌های فناور، استارتاپ‌ها و تیم‌های نوآور دعوت به همکاری نمایند.

وی تاکید کرد: در شرایطی که استان اصفهان با دارا بودن سه هزار و ۱۰۰ هکتار فضای گلخانه‌ای، قطب تولید محصولات گلخانه ای کشور است، بدون تردید به کمک پژوهشگران و دانشگاهیان استان می تواند در سه حوزه کلیدی سازه‌های اقلیم‌سازگار، مدیریت ضایعات کشاورزی و مدیریت مصرف انرژی گام های بلندی بر اساس آخرین پژوهش های کاربردی بردارد.

وی یادآور شد: به منظور تسهیل این همکاری، «باشگاه کشاورزی مدرن» متشکل از بزرگ‌ترین گلخانه‌داران، کشاورزان پیشرو، دانشگاه‌های بزرگ استان، سازمان‌های دولتی و تشکل‌های غیر دولتی بخش کشاورزی، شکل گرفته است که می توان نمونه آن را در بقیه صنایع پیشرو استان نظیر فولاد، صنایع تبدیلی و موارد دیگر نیز ایجاد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اضافه کرد: «باشگاه کشاورزی مدرن» می تواند بعنوان بستری برای ارتباط و همکاری بین گلخانه‌داران و فناوران عمل و در زمینه طراحی و ساخت گلخانه‌های خود پایدار سازگار با محیط زیست، کم کردن وابستگی به منابع آب و انرژی، و تبدیل ضایعات گلخانه‌ها به محصولات دارای ارزش افزوده، کمک زیادی به اقتصاد استان کند.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان با دارا بودن رتبه دوم کشوری در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و با سهم ۱۰ درصدی و میزبانی از شهرک‌های علمی و تحقیقاتی، به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در عرصه پژوهش و فناوری شناخته می‌شود. این استان با ۱۹۹ موسسه آموزش عالی و بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو دومین استان دانشگاهی کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha