به گزارش ایرنا، فرودگاهها از با ارزشترین زیرساختهای جوامع محسوب می شود و به دلیل برخورداری از ظرفیتهای مختلف در رشد اقتصادی و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.
جوامع مختلف می کوشند با ایجاد زیرساخت های لازم سهمی در این حوزه مهم داشته باشند و کشورمان نیز از سال های گذشته بر این محور متمرکز بوده و سرمایه گذاری بسیاری را انجام داده است.
فرودگاه زنجان در سال ۷۹ در زمینی به وسعت ۴۰۰ هکتار ایجاد شد، اما برقراری پروازها در آن طی بیش از ۲۰ سال گذشته با فراز و نشیب های متعددی همراه بود.
در این مدت تنها به صورت مقطعی برخی پروازها از جمله مشهد مقدس، عتبات عالیات، سفرهای حج تمتع و عمره از این فرودگاه انجام می شد و پروازهای آن در بسیاری از روزهای سال تعطیل بود تا اینکه این فرودگاه طی دو سال گذشته به ویژه سال ۱۴۰۳ جانی دوباره گرفت.
حمایت ها و توجه مسوولان استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی موجب شد پروازهایی به سمت مقاصد هر چند دور و پر متقاضی مانند کیش از این فرودگاه راه اندازی شود.
هر چند برخی معتقد بودند استقبال زیادی از این پروازها از سوی هم استانی ها صورت نمی گیرد، اما انجام چند پرواز مستمر نشان داد، این مسیر پروازی نیز با استقبال مردم مواجه شده است و همین امر دلگرمی بیشتری را برای برقراری پروازهای مسیرهای دیگر و مورد تقاضای مردم فراهم کرد.
استقبال اقشار مختلف مردم از پروازهای فرودگاه زنجان به مقاصد کیش و مشهد در تعطیلات نوروزی نشان داد، در صورت توجه و سرمایه گذاری و استمرار پروازها می توان به رونق این بخش اثرگذار بیش از گذشته امیدوار بود.
توسعه رونق فرودگاه زنجان در دستور کار استان
توسعه فرودگاه زنجان بیش از گذشته برای مسوولان استانی اهمیت زیادی یافته به طوری که استاندار زنجان در روزهای پایانی سال گذشته و در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی به این موضوع مهم اشاره و تاکید کرد: کارگروه هایی برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در توسعه فرودگاه زنجان تشکیل خواهد شد چون فرودگاه زنجان برای توسعه حمل و نقل مسافری حداقل برای ۱۰ کشور و ۶ استان ظرفیت های لازم را دارد.
محسن صادقی گفت: در دوره های مختلف، اقداماتی برای توسعه پروازها در فرودگاه زنجان انجام شد ولی متاسفانه استمرار نداشته است و بستری که باید سودآور می شد به نوعی زیان ده شده است.
وی فرودگاه را شاخص اصلی در توسعه استان عنوان کرد و گفت: اولویت ویژهای را در نگاه توسعه محور برای موضوع فرودگاه و راه آهن قائل هستیم و بر این مبنا در این حوزه ها متمرکز خواهیم شد.
این مسوول با تاکید بر اینکه باید از حداکثر ظرفیت های قانونی برای حمایت از بخش خصوصی با اولویت سرمایه گذاران بومی استان استفاده کنیم، خاطر نشان کرد: در این راست تشکیل یک کنسرسیوم جهت سرمایه گذاری در حوزه فرودگاه زنجان می تواند اثرات بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد.
فاصله گرفتن فرودگاه زنجان از جایگاه واقعی خود در شبکه هوایی کشور
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی معتقد است هر چند اقداماتی برای توسعه فرودگاه زنجان صورت گرفته است ولی کافی نیست و به نوعی این فرودگاه از جایگاه واقعی خود در حمل و نقل و شبکه هوایی کشور فاصله دارد.
به گفته سید جمال موسوی، یکی از مزایای واگذاری فرودگاهها به بخش خصوصی، ارتقای بهره وری و تامین درآمد برای نوسازی و تقویت زیرساخت های فرودگاهی است.
وی اظهار داشت: در شرایطی که دولت با محدودیت های منابع مواجه بوده، واگذاری فرودگاهها به بخش خصوصی اجتناب ناپذیر است و این امر مهم می تواند آثار خوبی را به دنبال داشته باشد.
موسوی با تاکید بر اینکه فرودگاه های غیر کلانشهرها همواره به دلیل محدودیت پروازهای تجاری با زیان عملیاتی مواجه اند، خاطر نشان کرد: این فرودگاه ها به دلیل ساختار درآمدی که دارند زیان ده محسوب می شوند که استمرار این شرایط منطقی نیست.
رشد ۶۶ درصدی اعزام و پذیرش مسافر فرودگاه زنجان در تعطیلات نوروزی
مدیر فرودگاه شهدای زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:تعداد مسافر اعزام و پذیرش شده از فرودگاه زنجان از آغاز عملیات نوروز (۲۳ اسفند) تا روز چهاردهم فروردین به تعداد ۳۶ پرواز و ۲ هزار و ۳۷۹ مسافر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه قبل به لحاظ تعداد پرواز ۱۰۰ درصد و به لحاظ اعزام مسافر ۶۶ درصد افزایش داشته است.
محمد جواد یگانه افزود:در این مدت، کارکنان فرودگاه زنجان به ۲۸ پرواز غیر برنامهای هم خدمترسانی کرده اند.
وی اظهار داشت: فرودگاه زنجان به عنوان دروازه رونق اقتصادی، توسعه سیاسی و اجتماعی استان به شمار می رود و در صورت استفاده حداکثری از ظرفیت آن، شاهد رشد همه جانبه استان در حوزه های مختلف خواهیم بود.
یگانه افزود: با توجه به وجود درخواستهای متعدد بخش خصوصی و مردم در خصوص برقراری پروازها با مقاصد مختلف شامل پرواز برنامه ای و غیربرنامه ای (تاکسی های هوایی و باری) یقینا رونق فرودگاه زنجان یکی از گامهای اساسی و زیربنایی توسعه ای در استان زنجان خواهد بود.
یگانه گفت: در همین راستا بسترسازی بهره برداری از تاکسی های هوایی می تواند نقش کلیدی را در اتصال استان زنجان به شهرهای مختلف کشور و همچنین کشورهای همسایه داشته باشد.
وی اظهار داشت: خوشبختانه روز ۲۱ اسفند سال گذشته نخستین پرواز آزمایشی تاکسی هوایی در مسیر کرج به زنجان در فرودگاه شهدای این شهر به زمین نشست.
مدیر فرودگاه شهدای زنجان ادامه داد: در حال حاضر فرودگاه شهدای زنجان دومین فرودگاه در کشور است که مجوز انجام پروازها در مسیرهای مختلف را دریافت کرده است.
به گفته یگانه، طبق اعلام مسئولین ارشد شرکت هواپیمایی اطلس،پرواز تاکسی هوایی با قراردادهایی که با واحد بازرگانی این شرکت انجام خواهد شد، به صورت برنامهای و اختصاصی در مسیرهای مختلف منتهی به زنجان انجام خواهد شد.
برآیند:
با توجه به استقبال مردم از پروازهای محدود فرودگاه زنجان و استقبال مردم انتظار می رود با حمایت های مسوولان استانی پروازهای دیگری به مقاصد دیگری ایجاد شود که تحقق این مهم به نوبه خود به رونق این فرودگاه منجر خواهد شد.
نظر شما