به گزارش ایرنا، حادثه بسیار تلخ و تاسفبار واژگونی اتوبوس عازم مشهد در محور کرمان به راور با ۱۵ کشته و ۴۵ زخمی بار دیگر سهل انگاری در نظارت بر ناوگان حمل و نقل جاده ای استان، بیتوجهی به قوانین رانندگی و کمبودهای زیرساختی را در کرمان بیش از پیش آشکار و این پرسش را مطرح کرد که چطور وقتی ظرفیت یک اتوبوس، آن هم اتوبوسی با عمر بالای ۱۵ سال حدود ۴۰ تا ۴۳ نفر است باید با ۶۰ نفر حرکت کند؟.
غروب یکشنبه ۱۰ فروردین خبری مبنی بر تصادف یک دستگاه اتوبوس کرمان به مشهد در نزدیکی شهر راور توسط اورژانس کرمان منتشر شد و آمار اولیه حاکی از فوت هفت نفر از ۴۰ مسافر اتوبوس بود و نشان می داد شمار قربانیان جان باخته و زخمی بیشتر است.
این خبر در حالی به استان کرمان و کشور شوک وارد کرد که ۵۲ روز قبل نیز اتوبوس اردوی دانش آموزی در مسیر شهداد به کرمان واژگون شد که ۶ کشته و ۲۷ مصدوم داشت و چهار نفر از جانباختگان نیز دانش آموز بودند.
وقتی نظارت مستمر نیست
چندروز پس از آن حادثه تلخ پر کشیدن دانشآموزان بیگناه در بهمن ماه ، خبری آمد که پلیس راه چترود کرمان مانع حرکت یک اتوبوس با شرایط ناایمن شده است، خبری که گسترده با حس و حال خاصی از سوی نشردهندگان انتشار یافت و بارقههای امید را همان روزها زنده کرد اما دیروز اتوبوسی با ۶۰ نفر به جای ۴۰ نفر از این همین پلیسراه بهراحتی عبور کرد، هرچند امروز فرمانده این پاسگاه برکنار شد؛ ولی دیگر اتفاق، افتاده بود، آنچه که نباید.
برخورد قاطع
استاندار کرمان و معاون اول رییس جمهور البته در دستوری فوری خواهان بررسی دقیق علت وقوع حادثه و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه شده اند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور نیز شامگاه یکشنبه در حالی از ورود دستگاه قضا به حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس در محور کرمان به مشهد خبر داد که گفت:دستور قضایی لازم از لحظات اولیه حادثه صادر شده و با ترک فعلهای احتمالی و مقصران حادثه بدون اغماض برخورد میشود
اما محمدعلی طالبی استاندار کرمان بامداد امروز ضمن عرض تسلیت به داغدیدگان این سانحه افزود: گرچه استان کاستی های در زیرساخت جاده ای دارد که مستمرا مورد پیگیری است اما در این حادثه خطای انسانی و تخلف شرکت مسافربری محرز بوده که نیازمند پیگیری جدی نهادهای نظارتی و قضایی است.
ابوذر عطاپور معاون سیاسی و اجتماعی استانداری کرمان نیز در جریان عیادت از مصدومان حادثه با تاکید بر اینکه بررسی ابعاد مختلف حادثه، شناسایی تخلفات و برخورد با مقصران در دستور کار قرار دارد تصریح کرد: این موضوع به طور جدی در حال بررسی است تا مشخص شود، چرا تعداد مسافران افزایش یافته و چگونه این تخلف رخ داده است.
برخورد با متخلفان در هر بخش
اینکه در عرصه نظارت در جاده ها بر وسایل عمومی و نیز مراجع صادرکننده فعالیت این وسایل در کجا چه کمبودها و نقصانهایی وجود دارد باید در یک همگرایی کامل به جمعبندی فراگیر در استان رسید و سازوکاری تدوین کرد که این مسایل درگیر سهل انگاری یا غفلت نیروی انسانی نشود؛ همزمان سایر الزامات مانند توسعه زیرساخت جاده ای، تجهیزات و استقرار نیروی انسانی هم در مسیر تامین قرار گیرند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان نیز درباره تعداد بیش از ظرفیت مسافران اتوبوس حادثه دیده به خبرنگار ایرنا گفت: راننده اتوبوس واژگون شده، بر خلاف ضوابط، خارج از ترمینال مسافربری اقدام به مسافرگیری کرده است.
علی عبدالهی بیان کرد: اتوبوس حادثه دیده در مسیر کرمان به راور ساعت ۱۵:۵۷ دقیقه روز گذشته(یکشنبه) با ۴۳ مسافر از ترمینال مسافربری آدینه کرمان به مقصد مشهد خارج شده است.
وی تاکید کرد: اتوبوس در بیرون از ترمینال مسافربری اقدام به مسافرگیری اضافی کرده است و مسافران از ظرفیت مجاز بیشتر شده که در پاسگاه پلیس راه چترود اقدام به ثبت ساعت داشته و سپس به مسیر خود ادامه داده تااینکه ۲۱ کیلومتر بعد به دلیل اولیه که اعلام شده سرعت زیاد، راننده کنترل اتوبوس را ازدست داده، واژگون شده و اتفاق تلخ رخ داد.
البته به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان روز یکشنبه ۱۳ سفر از طریق اتوبوس از کرمان عازم مشهد مقدس شدند که نرخ اشغال اتوبوس ها ۸۰ درصد بود، یعنی ظرفیت خالی برای مسافران مشهد مقدس وجود داشته است.
زندگیهایی که بهآسانی هدر می رود
اما وقتی پای صحبت مصدومان می نشینیم هم بیشتر بر سوارکردن افرادی خارج از تعداد صندلی ها در کف اتوبوس و حتی قسمت غیرمسافر زیر صندلی ها ( کنار بار مسافران در جعبه بغل اتوبوس) گلایه می کنند و می پرسند چرا باید اجازه عبور در پلیس راه داده می شده است.
این افراد با چشمی گریان می پرسند وقتی هزینه سفر را پرداخته اند و آنها قصد زیارت بارگاه امام هشتم را داشته اند چرا باید نزدیکانشان در نتیجه بی مقالاتی عدهای، زندگیشان را از دست بدهند یا خودشان درگیر چنین وضعیتی شوند؟.
البته رییس پلیس راه راهور فراجا نیز امروز از برکناری مسئول پاسگاه پلیس راه چترود کرمان در پی حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری در محور کرمان- مشهد خبر داد.
سرهنگ احمد کرمی اسد روز دوشنبه با اعلام این خبر، افزود: بررسیهای اولیه حاکی از ضعف در نظارت بر تردد ناوگان حملونقل عمومی در این محور بوده و در راستای برخورد با هرگونه قصور، اقدام فوری در مجموعه پلیس راه انجام شده است.
به گفته این مقام انتظامی، تحقیقات برای تعیین علت اصلی حادثه و مشخص شدن میزان مسئولیت سایر سازمانهای مرتبط همچنان ادامه دارد.
سرهنگ کرمی اسد از تشکیل تیم ویژهای متشکل از کارشناسان مجرب برای بررسی ابعاد حادثه خبر داد و تاکید کرد: پلیس با جدیت، با هر فرد یا نهادی که مرتکب ترک فعل شده و در انجام وظایف نظارتی خود کوتاهی کرده باشد، برخورد خواهد کرد.
هرچند بیشتر مسافران صدمه دیده می گویند ترمز اتوبوس بریده بوده اما هنوز دلایل قطعی حادثه واژگونی اتوبوس محور کرمان به راور به طور رسمی از سوی پلیس راه اعلام نشده است؛ گرچه سرعت بالای اتوبوس بدون توجه به شرایط جاده مهمترین دلیل آن اعلام شده و مسافرگیری بیش از ظرفیت نیز به ابعاد فاجعه بار این حادثه افزوده است.
توجه به زیرساختها
اما واقعیت اینکه زیرساخت های جاده ای کرمان نیز باوجود اینکه حلقه اتصال شریان های حیاتی کشور در چند جهت به شمار می رود، مشکلات بسیار دارد و نشان می دهد که در سطوح ملی و استانی باید با تخصیص اعتبار و مدیریت مناسب تر، بهبود پیدا کند.
کرمان میزبان صدها هزار مسافر خراسان و دیگر استان ها در طول سال است و کاش دیگر شاهد چنین حوادث دهشتناکی نباشیم.
سوانح رانندگی در استان و میزان تلفات و مجروحان آن نیز در گستره ملی، از وضعیت نگران کننده ای برخوردار است که نگاه جامع تر و اتخاذ تدابیر کامل تر و مستمری را طلب می کند و استاندار دولت وفاق که به تازگی کارش را شروع کرده نیز یکی از اولویت های اصلی خود را همین بخش اعلام کرده است.
نظر شما