به گزارش ایرنا، رانندگان به عنوان حافظان و امانتداران جان سرنشینان خودروها باید با رفتارهای آگاهانه و به دور از هرگونه حرکت پرخطر در مسیر رانندگی سعی در آرامش و سلامت همراهان خود داشته و سفری ایمن با وجود رانندگانی متعهد و شیش دونگ رقم خواهد خورد که در این راستا توسعه فرهنگ رانندگی ایمن یک ضرورت است.
احترام به قوانین رانندگی و رعایت نکات ایمنی در حین رانندگی احترام به حقوق راننده؛ سرنشینان و دیگر خودروهای هم مسیر است که این موضوع باید به خوبی بعنوان فرهنگ رانندگی در سطح جامعه نهادینه شود، تا افراد بتوانند در طی مسیر خود با آرامش و سلامت به مقصد برسند.
حرکات پرخطر و بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی؛ سرعت غیر مجاز و خستگی و خواب آلودگی همواره خطرسازترین حرکات در طی رانندگی محسوب می شوند که با یک لحظه غفلت حوادثی ناگوار خلق می شود که در اغلب موارد جبران این اتفاقات برای همیشه غیرممکن خواهد بود.
حوادث رانندگی صرف نظر از هزینه های هنگفت اقتصادی که به حاکمیت و مردم تحمیل می شود، بازی با جان افراد بیگناهی است که به امید رسیدن به مقصد برای همیشه از حرکت باز مانده و جان خود را از دست می دهند و مشکلات عدیده اجتماعی برای خانواده های این افراد ایجاد خواهد شد، بر این اساس آموزش و تاکید بر نهادینه شدن فرهنگ ایمنی در رانندگی امری انکارناپذیر است که خوشبختانه امسال بعنوان یکی از دغدغه های اصلی مسوولان و مردم با راه اندازی پویش نه به تصادف مورد تاکید قرار گرفته و قرار براین است که رانندگان با رانندگی شیش دونگ بر قوانین راهنمایی و رانندگی وحقوق خود و سرنشینان احترام بگذارند.
پویش نه به تصادف یک اقدام جامع و همگانی است که با ارتقای آگاهی عمومی نسبت به خطرات ناشی از تصادفات رانندگی تغییرات مثبتی در رفتارهای رانندگان و حتی عابران پیاده ایجاد خواهد کرد و همراهی در ایجاد این پویش نشاندهنده تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم آن بر کاهش تصادفات و بهبود فرهنگ ایمنی در تردد جادهای است.
پویش نه به تصادف با مطالعه و ارایه دادههای تحلیلی و یافتههای پژوهشی عوامل خطرزا را برای بروز حوادث رانندگی شناسایی و راهکارهای عملیاتی مناسب را پیشنهاد کرده و همچنین با ارایه برنامههای آموزشی و آگاهسازی در سطح جامعه، به افزایش درک و توجه عمومی نسبت به ضرورت رعایت قوانین و رفتارهای ایمن اقدام کرده است.
در این راستا همراهی عموم جامعه از کودکان و دانش آموزان مدارس تا بزرگسالان برای توجه و تاکید بر قوانین راهنمایی و رانندگی و پویش نه به تصادف با شعار رانندگی شیش دونگ یک وظیفه عمومی و همگانی است که چرا یاری رسانی در نجات جان افراد است.
کاهش تصادفات و حوادث رانندگی به دلیل در معرض خطر قرار دادن جان افراد جوان جامعه به حدی مورد تاکید است که بعنوان یکی از شاخص های مورد توجه در امر جوانی جمعیت مدنظر قرار گرفته است.
گفته می شود سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات جادهای جان خود را از دست می دهند که بخش عمدهای از این تلفات شامل افراد جوان می شود و براین اساس افرادیکه دچار مصدومیت و جراحت می شوند، اغلب قشر مولد و جوان جامعه و در رده سنی ۲۰ تا ۴۹ هستند که این موضوع بسیار قابل تامل و تاسف بار است.
از طرفی تلفات و معلولیت های ناشی از تصادفات نیز که غالبا بر اثر بی دقتی یا سهل انگاری به وقوع می پیوندد، یک حسرت همیشگی و تا پایان عمر برای فرد باقی می گذارد و تبعات ناخوشایندی را برای آنان و خانواده ها تا همیشه بهمراه خواهد داشت ، اگرچه درصدی از علل بروز این حوادث به موارد متعددی همچون ایمنی راهها و خودروها مرتبط است، اما رانندگی ایمن و توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی مهمترین اولویت در کاهش تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از تصادفات است.
براین اساس پویش نه به تصادف با اهتمام رییس جمهور در سراسر کشور به منظور رانندگی ایمن و استقبال از ایام نوروز با رانندگی ایمن راه اندازی شده و طی روزهای گذشته افراد زیادی از جامعه نخبگان؛ اساتید؛ هنرمندان ؛ ورزشکاران و اقشار مختلف جامعه به این پویش تاثیرگذار ملحق شده اند.
رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نقش موثری در کاهش تصادفات دارد
فرمانده انتظامی استان لرستان با اشاره به راهاندازی پویش ملی «نه به تصادف» از شهروندان خواست، با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نقش مؤثری در کاهش تصادفات و بهبودی ایمنی راهها داشته باشند.
سردار یحیی الهی با اشاره به اهمیت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، از شهروندان خواست، با پیوستن به پویش ملی نه به تصادف نقش مؤثری در کاهش تلفات و آسیبهای ناشی از حوادث رانندگی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه رانندگان فقط به مبداء و مقصد سفر فکر نکرده و طول مسیر را جزء سفر تلقی کنند، افزود: هر چند ساعت یک بار در طول مسیر در توقفگاه ها و استراحت گاه ها استراحت کوتاهی داشته باشند.
فرمانده انتظامی لرستان بر ضرورت اجتناب استفاده از تلفن همراه حین رانندگی تأکید کرد و گفت: خستگی و خواب آلودگی و استفاده از تلفن همراه موجب بیش از ۴۵ درصد از تصادفات جاده ای شده است.
الهی با اشاره به اینکه عدم توجه به جلو یکی از عوامل اصلی تصادفات فوتی می باشد، بیان داشت: ۳۲ درصد از تصادفات فوتی در سطح استان لرستان مربوطه به عدم توجه به جلو رانندگان حین رانندگی است.
وی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد، لذا رانندگان می بایست در این محدوده قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را به خوبی رعایت کنند.
فرمانده انتظامی استان لرستان با اشاره به اینکه بیشترین تصادفات فوتی در درون شهرهای استان مربوط به عابران پیاده بخصوص افراد کهنسال است، اظهار داشت: بصورت جدی مواظب و مراقب عابران پیاده و به ویژه افراد کهنسال باشیم.
سردار الهی با بیان اینکه با هماهنگی لازم با مراجع قضائی رانندگان پر خطر تا پایان تعطیلات نوروز وسایل نقلیه آنان توقیف خواهند شد، خاطر نشان کرد ایام نوروز تخلفات حادثه ساز بصورت دو برابر و احتساب نمرات منفی اعمال قانون خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هر تصادف ناشی از یک تخلف رانندگی است، افزود: سرعت غیرمجاز باعث تاخیر در رویت و مواجه شدن با خطر می شود.
سردار الهی یادآور شد: تصادفات رانندگی سالانه قربانیان زیادی میگیرد و خسارتهای جبران ناپذیری به خانوادهها و کشور وارد میکند، لذا همه شهروندان با پیوستن به پویش "نه به تصادف" در کاهش این آمار و بهبود ایمنی راهها ان شاالله سهم مهمی داشته باشند.
۴۰ درصد واژگونیهای لرستان ناشی از عجله رانندگان
رئیس پلیس راه لرستان گفت: مسافران پیش از سفر از آمادگی جسمی و روحی خود اطمینان و خودرو را از نظر فنی بررسی نمایند، چون رفع نواقص احتمالی خودرو برای کاهش خطرات جانی و مالی ضروری است.
سرهنگ محمد زارعی افزود: سفر تنها رسیدن به مقصد نیست، بلکه لذت بردن از مسیر نیز اهمیت دارد و استفاده از استراحتگاههای پیشبینی شده برای جلوگیری از خستگی و خوابآلودگی توصیه میشود.
وی ادامه داد: خوابآلودگی رانندگان عامل بیش از ۴۰ درصد واژگونیها در محورهای لرستان است و کنترل زمان رانندگی و استراحتهای منظم برای کاهش این آمار حیاتی است.
رئیس پلیس راه لرستان تاکید کرد: استفاده از کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان خودرو اعم از جلو و عقب الزامی است و این ابزار ساده میتواند جان بسیاری را در حوادث نجات دهد.
زارعی بیان کرد: استفاده از تلفن همراه حین رانندگی بهویژه در سرعتهای بالا ممنوع است و بررسی پروندههای تصادف نشان میدهد، حواسپرتی ناشی از این اقدام نقشی کلیدی در سوانح دارد.
رئیس پلیس راه لرستان افزود: مسافران پیش از حرکت باید وضعیت جادهها را از طریق سامانه ۱۴۱ راهداری بررسی کنند و به طور قطع اطلاع از شرایط جوی و ترافیکی برنامهریزی سفر را بهبود میبخشد.
زارعی ابراز امیدواری کرد: با رعایت این توصیهها شاهد کاهش آمار تصادفات، مجروحان و فوتیهای ناشی از سوانح جادهای در سال جدید باشیم.
خستگی و خواب آلودگی علت بسیاری از حوادث جاده ای
رییس پلیس راه لرستان گفت: خستگی و خواب آلودگی حین رانندگی از عمده ترین دلایل تصادفات جاده ای است که رانندگان باید این مهم را کنترل کنند و در استراحتگاه های در نظر گرفته شده هر چند ساعت یکبار استراحت کنند.
سرهنگ زارعی اظهار داشت: عامل خستگی و خواب آلودگی می تواند باعث بروز تصادفات و به ویژه واژٰگونی شود، در سطح محورهای لرستان واژگونی ها سهم قابل توجهی دارند که علت اصلی عجله و شتاب وخستگی و خواب آلودگی است.
رانندگان زمان مسافرت را مدیریت و هر ۲ ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت کنند
معاون پلیس راه لرستان گفت: سالانه شاهد حجم عمده ای از سوانح و حوادث رانندگی در سطح جاده های استان هستیم که پیامدهای این تصادفات علاوه بر قربانی شدن انسان های بیگناه موجب بروز ضایعات جسمی به هموطنان می شود.
سرهنگ یداله نادری افزود: تصادفات منجر به تحمیل خسارت های هنگفتی به حاکمیت و شهروندان می شود و از هم استانیها دعوت می شود، نوروز امسال آرام برانند و در پویش نه به تصادف با ماموران راهمنایی و رانندگی همکاری کنند تا در پایان تعطیلات نوروزی شاهد کاهش چشمگیر و عمده حوادث و سوانح رانندگی در جاده ها باشیم.
وی اظهار داشت: رانندگان در طول مسیر با مدیریت زمان رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی پرهیز و حتما هر ۲ ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت کنند.
جان باختن ۳۵۳ نفر در تصادفات جادهای لرستان
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۳۵۳ نفر امسال در تصادفات برون شهری و روستایی این استان جان باختند.
دکتر بهرام دلفان بیان کرد: بر اساس گزارشات، ۱۰ ماهه سال گذشته ۳۵۸ نفر و امسال ۳۵۳ نفر فوتی برون شهری و روستایی در لرستان ثبت شده است.
وی با بیان اینکه یکی از شاخص های جوانی جمعیت جلوگیری از تصادفات و مرگ و میر ناشی از این حوادث است، افزود: یکی از عمده ترین علل مرگ و میر در سطح کشور تصادفات است که در این راستا ۲۰ هزار و ۴۵ مرگ بر اثر سوانح جاده ای سال گذشته در ایران ثبت شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به راه اندازی "پویش نه به تصادف" از اول اسفند تا ۲۰ فروردین اظهار داشت: پویش ایمنی و کاهش تصادفات سفر به منظور شناسایی و بهره مندی از ظرفیت رسانه های استانی، تولید محتوا با گویش محلی و ظرفیت هنرمندان، فعالان علمی و دینی، نصب لوگو در جادهها و مصاحبه با افراد خسارت دیده از تصادف راه اندازی شده است.
دلفان ادامه داد: مخاطبان پویش، رانندگان، کودکان به عنوان آسیب پذیرترین گروههای سنی در حوادث، نوجوانان و جوانان فاقد تجربه و دارای رفتارهای پرخطر هستند.
وی با تاکید بر ضرورت اقدام در خصوص برطرف نمودن مشکلات محورهای مواصلاتی و ایجاد جاده های ایمن افزود: انتظار میرود با راهاندازی این پویش، مرگ و میرهای ناشی از تصادفات کاهش و همچنین فرهنگ رانندگی نیز ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از حوادث غیر تصادفی در استان رتبه نخست کشور است اظهار داشت: "نه به رانندگی غیر ایمن و خواب آلودگی، رانندگی بی کمربند، سرعت غیرمجاز و تلفن همراه در حین رانندگی از مهمترین موارد این پویش است.
راه اندازی شبکه تلویزیونی بررسی حوادث رانندگی در کشور ضروری است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: راه اندازی شبکه تلویزیونی بررسی حوادث به منظور کاهش تصادفات جاده ای و کمک به پویش نه به تصادف ضروری است.
وی ادامه داد: برنامه ریزی در راستای پویش نه به تصادف با مشارکت تمامی دستگاه های ذیربط و عموم مردم می تواند در کاهش آمار تصادفات موثر باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به تأکید و ابلاغ مقام عالی وزارت بهداشت برای گسترش این پویش با مشارکت عمومی از ابتدای اسفندماه تا بیستم فرودین ماه آینده، تاکید کرد: تمامی پیشنهادات در چارچوب این پویش باید منجر به تغییر نگرش در گروه هدف شامل رانندگان شخصی و ناوگان ها، نوجوانان و جوانان به ویژه دوچرخه و موتورسواران و در نهایت سیاستگزاران برنامه ایمنی حوادث جاده ای شود.
دلفان تأکید کرد: برای آموزش و آگاهی گروه های هدف باید از تمامی ظرفیت ها از جمله تولید محتوا در فضای مجازی، رسانه های جمعی و تبلیغات محیطی به ویژه در مسیرهای جاده ای بین شهری استفاده کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تأکید کرد: سلامت آخرین موضوعی است که برای انسان می ماند و هموطنان باید بدانند با شتاب و عجله در رانندگی تنها نعمت سلامتی را به خطر خواهیم انداخت.
لزوم اعمال جرایم بازدارنده برای حذف خرده فرهنگ های ناهنجار رانندگی
جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: ریشه های فرهنگی موجود در جامعه ما از عوامل موثر در بروز تصادفات است و خرده فرهنگ هایی مخصوص جوانان وجود دارد که به سرعت بالا و نقض قوانین راهنمایی و رانندگی و سبقت گرفتن و زود رسیدن به مقصد را نوعی ارزش مرد سالارانه و قدرت مردانگی تعریف کرده و الگویی از رانندگی می سازد که چنین رفتارهایی را تشویق و افراد محتاط و مقید و قانون گرا و حتی رانندگی زنان را تحقیر و تمسخر می نماید.
مجتبی ترکارانی در خصوص راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت در جهت کاهش تصادفات جاده ای افزود: استفاده از فناوری های به روز مانند نصب دوربین های پایش تصویری در مناطق مختلف شهری و جاده ای و تحلیل اطلاعات این تصادفات به وسیله سیستم هوش مصنوعی و کاربران به طوری که افراد متخلف بدانند که نمی تواند به آسانی از دست قانون فرار کنند، افزایش پوشش جاده ای به وسیله دوربین ها و حضور موردی پلیس در مناطق پرخطر می تواند در بروز تصادفات جلوگیری کند.
این جامعه شناس ادامه داد: علاوه بر این توسعه زیر ساخت های حمل و نقل در لرستان به خصوص در مسیرهای که محل عبور و مرور مسیر ترانزیت بین المللی مانند مسیر مرز عراق و خوزستان و ایلام و کرمانشاه می باشد، این زیر ساخت ها امکان حفظ ظرفیت موجود را ندارند.
ترکارانی بیان کرد: پایش دوره ای رانندگان برای غربالگری آنها در مورد ابتلا به آسیب های اجتماعی و تست موقعیتی در مورد مصرف مواد مخدر صنعتی و یا مشروبات الکی رانندگان وسایل نقلیه عمومی و سنگین بسیار ضروری است.
وی اضافه کرد: در بلند مدت افزایش سطح رفاه جامعه لازم است، به طوری که نه رانندگان به خاطر نیازهای مالی مجبور به انجام رانندگی در ساعات طولانی باشند و یا به مشاغل پر ریسک مانند شوتی گری با همه خطرات آن روی آورند و یا ماشین بی کیفیت و فرسوده استفاده کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: آموزش و اطلاع رسانی در مورد خطرات رانندگی بد و پیامدهای آن برای جامعه به افراد در قالب ها و در سنین مختلف و مشارکت دادن جامعه در راستای نظارت بر رفتار یکدیگر به خصوص در مورد جوانان آموزش و فرهنگ سازی در محیط های آموزشی همراه با نظارت سخت گیرانه پلیس و بالابردن سطح بازدارندگی جرایم مانند توقیف ماشین و جرایم سنگین برای تخلفات می تواند، در این زمینه موثر باشد.
وی با اشاره به بازدارنده نبودن جریمه های رانندگی اظهار داشت: این جریمه ها برحسب طبقات اجتماعی و نوع مشاغل دیگر بازدارندگی لازم را ندارند، با بالارفتن تورم ارزش اقتصادی جریمه کم شده و جرم اقتصادی می شود، به طوری که برای فرد تخلف از قانون اقتصادی به صرفه و یا ناچیز است.
این نویسنده و پژوهشگر اجتماعی گفت: علاوه بر اینها باید به ناایمن بودن وسایل نقلیه تولیدی کارخانجات و ضعف کیفیت و نداشتن استانداردهای لازم و نبود نظارت لازم در ساخت ماشین های جدید اشاره کرد، بسیاری از این خودروها در همان سالهای اول کار دچار مشکل میشود و بسیاری از مردم نیز به خاطر فقر اقتصادی توان سرویس، تعمیر و نگهداری لازم از وسایل نقلیه خود را ندارند و ضعف کلی این ماشین ها خودش را در تصادفات رانندگی نشان میدهد که ماشین ها از سیستم ترمز مناسب برخوردار نبوده اند.
نظر شما