به گزارش خبرنگار ایرنا، وسایل نقلیه به اشکال مختلف از دیرباز جای خود را در میان انسان ها باز کرده اند و با رشد و توسعه و استفاده از فناوری، تکنولوژی و اختراع وسایط نقلیه موتوری رعایت ایمنی در بهره برداری از آنها نیز روز به روز اهمیت بیشتری به خود گرفته است. به طوریکه امروزه وسایل نقلیه موتوری که بخش بزرگی از حمل و نقل بار و مسافر را در درون و بین شهرها برعهده دارند، مانند راه و انسان، جزیی از سیستم حمل و نقل جاده ای محسوب می شوند.
هر چند ایمنی وسیله نقلیه، به میزان بسیار زیادی به سازندگان آنها مربوط می شود و نوع طراحی و تجهیزات استفاده شده در آن از راهکارهای افزایش ایمنی است اما در نهایت این کاربران هستند که می توانند با راندن ایمن و اصولی و رعایت قوانین و مقررات رانندگی خود و سرنشینان وسیله نقلیه را بالا ببرند.بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده، انسان عامل بیش از ۷۰ درصد تصادفات رانندگی است.
در این میان اگرچه موتور سواری می تواند یکی از تفریح های هیجان انگیز و لذت بخش باشد اما به خصوص با افزایش تردد انواع خودروها در سطح معابر هم اکنون به وسیله ای محبوب برای گذران امور زندگی با صرف کمترین زمان ممکن و فرار از ترافیک های سنگین درون شهری تبدیل شده است از همین رو شاهد افزایش تعداد موتورسیلکت هایی هستیم که طی شبانه روز در حال تردد در خیابان ها و معابر هستند.
موتورسواری خطرات جانی بیشتری نسبت به دیگر وسایل نقلیه مانند ماشین و دوچرخه دارد و با افزایش استفاده از این وسیله نقلیه شمار تخلفات و سوانح رانندگی با آن و خسارات و تلفات جانی نیز افزایش یافته است به طوریکه طی ۹ ماهه امسال ۵۰ درصد از ۳۹ جان باختگان ناشی از حوادث ترافیک درون شهری زنجان مربوط به موتورسیلکت سواران بوده است و بیش از ۷۰ درصد فوتی های کاربران این وسیله نقلیه به دلیل ضربه به سر گزارش شده و این درحالی است که کلاه ایمنی میزان مرگ و میر در حوادث را ۴۰ درصد و میزان صدمات شدید را ۸۰ درصد کاهش می دهد.
رییس پلیس راهور استان زنجان با بیان اینکه شاهد تصادفات ناگواری در سطح شهر هستیم، گفت: اقشار مختلف مردم و تمامی دستگاههای دخیل در امر ترافیک باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم به هدف مهم کاهش سوانح رانندگی و تلفات جانی و مالی برسیم.
اکثریت جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی با موتورسیکلت افراد جوان و مولد جامعه هستند
سرهنگ حبیب موسوی افزود: طی ۹ ماه امسال ۳۹ نفر جان باخته ناشی از حوادث رانندگی در درون شهرهای استان و دو هزار و ۷۵۰ مجروح و هفت هزار فقره تصادف خسارتی داشتیم که ۵۰ درصد تلفات جانی و خسارات و ۶۸ درصد مجروحین مربوط به موتور سیکلت سواران بوده است.
وی بیشترین علت فوت در تصادف موتورسواران را ضربه به سر ناشی از نبود کلاه ایمنی بیان کرد و اظهار داشت: تخطی از سرعت مطمئنه شایعترین علت سوانح رانندگی برای موتورسواران است و میانگین سنی جان باختگان آن نیز زیر ۳۵ سال به معنی افراد جوان و مولد جامعه است.
موسوی تصریح کرد: عمده ترین تخلفات و جرایم شایع موتور سواران عبور از چراغ قرمز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، انجام حرکات نمایشی، رانندگی بدون مدارک، عبور از خط ویژه، دستکاری و پوشاندن پلاک وسیله، حرکت در پیاده رو، ایجاد صدای ناهنجار و حمل بار غیرمتعارف و یدک است.
وی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۰ قانون اخذ جرایم، همه این موارد برای بار اول یک هفته و برای دومین بار و بیشتر از آن توقیف یک ماهه وسیله نقلیه است.
اعمال قانون موتور سواران متخلف در زنجان بیش از ۳۵۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.موسوی با بیان اینکه تصادفات، دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی و عروقی است، گفت: آنچه که می تواند این حوادث را کاهش دهد خودکنترلی کاربران است و علاوه بر آن ۲۹ دستگاه نیز در کاهش این سوانح دخیل هستند که باید دست به دست هم دهند و هر یک از این دستگاهها اگر کار خود را درست انجام ندهند همچنان سانحه خواهیم داشت و در ترافیک مشکل ایجاد خواهد شد.
وی گفت: با وجود اینکه در شورای ترافیک استان مسایل از سوی افراد به صورت دغدغه مند مطرح و بررسی می شود اما برخی سازمان ها هستند که وظایف خود را در این خصوص به خوبی انجام نمی دهند.
موسوی یادآور شد: پلیس راهور استان در اجرای مقررات طی ۹ ماهه امسال سه هزارو ۷۸۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف را توقیف کرد که این میزان با افزایش ۳۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بود و البته با توجه به افزایش تصادفات این میزان هم کافی نیست.
وی ایجاد کانال پیام رسان برای انعکاس مشکلات همشهریان در فضای ایتا، اجرای طرح توقیف ساعتی موتور سیکلت سواران متخلف و بازآموزی رایگان برای راکبین که در محل آموزش داده می شوند را در راستای مردمداری پلیس بیان کرد و افزود: اجرای طرح تشدید برخورد با مزاحمتهای ترافیکی و انتقال سه هزار و ۷۵۴ خودرو به پارکینگ که معمولا در سطح معابر ویراژ می دهند، اجرای طرح شبانه به خصوص در کمربندی شمالی و محور گاوازنگ، طرح برخورد با رانندگان فاقد گواهینامه که طی ماه گذشته دو مورد هم فوتی در این خصوص داشتیم و توقیف ساعتی موتور سیکلت ها از دیگر اقدامات پلیس راهور در کنترل ترافیک است.
موسوی با بیان اینکه در اجرای تنها یک طرح در سطح شهر یک هزار و ۱۰۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف و فاقد پلاک در استان توقیف شد، افزود: روزانه پنج هزار وسیله نقلیه شامل خودرو و موتور سیکلت در استان اعمال قانون می شود.
وی مخدوش کردن پلاک موتورسیکلت را یکی از معضلات در استان و کشور بیان کرد و گفت: طی ۹ ماهه امسال دو هزار و ۳۹۳ موتورسیکلت در این رابطه توقیف شد.
موسوی خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات با فرماندارها برای تاکید بر اهمیت و حساسیت موضوع، استفاده از ظرفیت رسانه و شورای مدارس و سرویس های مدارس، همکاری ۲۷۰ نفر از آموزگاران به عنوان فرهنگیاران ترافیک که آموزش دیده اند و در مدارس آموزش می دهند تا از مدارس توجه به رعایت قوانین شروع شود، حضور در مهدهای کودک و مساجد و افزایش استفاده روزانه از تیم ها در معابر مستعد تصادف و گره های ترافیکی از جمله اقدامات راهور استان در جهت کاهش سوانح رانندگی است.
وی تاکید کرد: از مسوولان و نهاهای متولی انتظار می رود توجه بیش از پیش به حوادث داشته باشند و به صورت چند بعدی به آن بپردازند، امسال در یک فقره تصادف روی داده در استان هفت نفر جان خود را از دست دادند، نباید به راحتی از کنار آن گذشته می شد.
موسوی با بیان اینکه قربانیان سوانح رانندگی از مظلومترین قربانیان هستند، تصریح کرد: باید علت این سوانح واکاوی و تحلیل شود و بین مردم و مسوولان هر کسی هر قدمی برای کاهش این حوادث و تلفات در توان دارد، بردارد.
وی با تاکید بر ضرورت رفع نقاط حادثه خیز از سوی همه شهرداری های استان، افزود: این مهم یکی از مواردی است که نباید بی توجهی شود.
موسوی تبیین موضوعات مرتبط با تصادفات رانندگی از سوی ائمه جماعات و امامان جمعه و همه افراد تاثیرگذار در جامعه را گامی مهم در تحقق اهداف پلیس راهور دانست و گفت: اگر فکری برای کاهش تصادفات نکنیم دامان همه ما و کل جامعه را خواهد گرفت و این مهم تنها از پلیس بر نمی آید.
وی با اشاره به نقش خیرین و افراد متمول در سطح جامعه برای کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی اظهار داشت: کلاه ایمنی برای موتورسیکلت سواران ضرورت است اما شماری از این افراد توانایی خرید آن را ندارند در این رابطه خیرین و توانمندان مالی می توانند با تهیه کلاه ایمنی جان حتی یک نفر را نجات دهند.
موسوی گفت: در وقوع سوانح رانندگی عوامل بسیار زیادی موثر هستند که علل اولیه گفته می شود از جمله این عوامل، راه ایمن، خودروی ایمن، آسفالت مناسب، پیاده راه و کناره راه، گاردریل است که در حوادث همه اینها از سوی کارشناسان بررسی، تحلیل و علت تامه تصادف مشخص می شود.
وی با تاکید بر اینکه پلیس راهور با هیچ سازمان و نهادی رودربایستی ندارد و اگر سازمانی در سوانح رانندگی مقصر باشه به صراحت به مراجع قضایی اعلام میشود، افزود: بر همین اساس در تصادفی که مدتی قبل در زنجان روی داد موتورسواری با سن ۲۳ سال در خیابان خیام تصادف و فوت کرد که با سر به کامیون خاور برخورد کرده بود، بعد از بررسی ها مشخص شد نشست آسفالت خیابان موجب به هم خوردن تعادل راننده شده و در آنجا شهرداری ۵۰ درصد مقصر و ۵۰ درصد نیز عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه بود.
موسوی یادآور شد: در تحلیل های انجام شده ۷۵ درصد علت سوانح رانندگی، رانندگان و ۲۵ درصد وسیله نقلیه و سایر موارد است که ناایمن بودن خودروها و نقص راه و معبر از این عوامل است و به صراحت در کروکی های کشیده شده از سوی کارشناسان لحاظ می شود.
وی میزان بازدارندگی افزایش جریمه های رانندگی را برای کاهش این سوانح ناکافی دانست و اظهار داشت: این بازدارندگی ها به مدت چند ماه است ولی به دلیل عدم هماهنگی آن با نرخ تورم عادی می شود.
موسوی همکاری پررنگ شرکت های بیمه در طرح های پیشگیرانه، اهدای کلاه ایمنی و بسته های فرهنگی، استفاده از بازرسان نامحسوس و برگزاری همایش های تبلیغی و تبیینی را از عوامل موثر در کاهش سوانح رانندگی بیان کرد و گفت: در این میان شرکت های موتورسیکلت سازی نیز باید نمایندگان فروش خود را ملزم به اعطای کلاه ایمنی به خریداران این وسیله نقلیه کنند.
استفاده از کلاه ایمنی انتخاب نیست بلکه ضرورت، وظیفه و مسوولیت اجتماعی است
مسوول صندق تامین خسارت های بدنی استان زنجان گفت: تامین ایمنی موتور سواران از مطمئن ترین مسایل در کاهش تصادفات و تلفات ناشی از سوانح رانندگی است موتور سیکلت به دلیل نداشتن محافظ از پرخطرترین وسایل نقلیه است و استفاده از کلاه ایمنی از ساده ترین راهها برای جلوگیری از آسیب به سر موتورسواران هنگام حادثه است.
محمد علیپور با بیان اینکه کلاه ایمنی میزان مرگ و میر در حوادث را ۴۰ درصد و میزان صدمات شدید را ۸۰ درصد کاهش می دهد، افزود: بیشترین پرونده های صندوق تامین خسارت بدنی مربوط به موتورسواران و بیش از ۴۷ درصد خساراتی که امسال پرداخت کرده ایم مربوط به این گروه است، در استان زنجان طی ۹ ماهه امسال ۵۱۱ میلیارد ریال خسارت پرداخت شده است.
وی تاکید کرد: این هزینه ها اگر چه به گروه خاص و زیان دیده ها پرداخت می شود اما در واقع از جیب عموم مردم خارج می شود.
علیپور اظهار داشت: تاکنون همه زندانیانی که به دلیل قصور در رانندگی با موتورسیکلت و فقدان بیمه نامه در زندان بودند با کمک و همکاری دادستانی آزاد شدند.
وی یادآور شد: نداشتن بیمه نیز برای رانندگان موتورسیکلت تخلف محسوب شده و وسیله نقلیه آنها توقیف و به پارکینگ منتقل می شود.
علیپور تصریح کرد: سوانح برای موتور سواران بیشترین زیان را به بازماندگان وارد می کند از همین رو استفاده کنندگان از موتورسیکلت باید به این مهم توجه داشته باشند که ایمنی یک مسوولیت اجتماعی است و با بهره مندی اصولی و قانونی از آن باید از خود و خانواده هایشان محافظت کنند.
۳۶۸ هزار و ۱۰۹ دستگاه موتورسیکلت در سطح شهرهای زنجان تردد میکنند
رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ با تاکید بر اینکه موتورسواران نباید نسبت به رعایت قوانین رانندگی سستی کنند، گفت: پلیس با اجرای طرح های مختلف در تلاش است تا همه سفرها با موتورسیکلت با ایمنی و سلامت انجام شود.
سرگرد سید پیمان شبیری با اشاره به اجرای طرح برخورد با موتورسیلکت سواران متخلف افزود: در اجرای این طرح، برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در دستور کار پلیس قرار گرفته است و با تخلف های عبور از خط ویژه، مخدوش بودن پلاک موتورسیکلت، حرکات نمایشی، استفاده نکردن از کلاه ایمنی و عبور از پیادهرو به طور جدی برخورد می شود.
وی ادامه داد: نتیجه پایبند نبودن به قوانین و تخلفات حادثه ساز، توقیف وسیله نقلیه است و موتورسیکلت سواران باید این امر را جدی بگیرند و در تامین امنیت ترافیک نقش داشته باشند.
موتورسیکلتهای توقیفی از سوی پلیس تا دستور قضایی در پارکینگ می مانند.شبیری خاطرنشان کرد: همشهریانی که با موتورسیکلت در سطح شهر تردد می کنند، در شرایط جوی نامساعد و بارش برف و باران، برای سلامت خود و سایر هموطنان، استفاده از وسایل نقلیه عمومی را جایگزین موتورسیکلت کنند.
شبیری با بیان اینکه متاسفانه ۳۲ درصد جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی درون شهری در زنجان طی سال جاری مربوط به راکبان موتورسیکلت بوده است، تصریح کرد: موتورسواران با توجه به افزایش تردد وسایط نقلیه در سطح شهر و ترافیک سنگین به خصوص در برخی ساعات و خیابانهای سطح شهر باید بیش از پیش نسبت به حفظ امنیت جانی خود و عابران پیاده توجه و حساسیت داشته باشند.
بر اساس آخرین آمار ۳۶۸ هزار و ۱۰۹ دستگاه موتورسیکلت در زنجان تردد میکند که این میزان به تعداد یک سوم جمعیت کل استان است و به طور میانگین ۳۶ درصد فوتیها و حدود ۵۰ درصد جرحی های تصادفات درون شهری زنجان را راکبین و سرنشینان موتورسوار تشکیل میدهند.
نظر شما