علی قائم‌مقامی: تاریخ سینما در «شاه‌نقش» بود

تهران- ایرنا- تهیه‌کننده «شاه‌نقش» گفت:‌ سعی کردیم فیلمی بسازیم که مخاطب سینمارو، یعنی مخاطب حرفه‌ای خوشش بیاید. تاریخ سینما در «شاه‌نقش» بود.

علی قائم‌مقامی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا در این باره که آیا «شاه‌نقش»، «شاه‌نقش» جشنواره امسال خواهد شد؟ اظهار داشت: باید مخاطبان، مردم و داوران نظر بدهند اما سعی کردیم فیلمی بسازیم که مخاطب سینمارو، یعنی مخاطب حرفه‌ای خوشش بیاید. ایده و طرح فیلمنامه برای شاهد احمدلو بود که با یکی از دوستان آن را با آقای فاضل نوشتند که مربوط به ۱۰ سال پیش بود.

ویافزود: چند سال پیش هم به من پیشنهاد دادند که من درگیر «پرونده باز است» کار آقای پوراحمد بودم، دیگر نشد کار کنیم تا این‌که امسال من به خود آقای احمدلو گفتم بیایید یک فیلم با هم بسازیم، یک فیلمنامه دیگر را به ایشان ارائه دادم که دوباره فیلمنامه شاه‌نقش را به من پیشنهاد داد گه باید بازنویسی می‌شد چون قدیمی بود. بارها بازنویسی شد و این فیلم شد که دیدیم.

وی در این باره که در «شاه‌نقش» نابازیگر و هنرور را در کنار همدیگر دارید، گفت: بازیگران خیلی حرفه‌ای بودند،‌ تاریخ سینما در این فیلم بود. آقای متوسلانی، استاد عنایت بخشی و رضا رویگری سه پیشکسوت بودند و با بازیگرانی که در دهه‌های اخیر بازی کردند و هنروران قدیمی سینما هم در این فیلم بودند.

او در این باره که در «شاه‌نقش» تلاش کردید چه بخشی از مسائل را برجسته‌تر کنید تا حس و حال بهتری نسبت به بحث هنرور داشته باشیم. چون در گذشته هنرور معنای دیگری داشت و اکنون یک معنای دیگر، گفت: در همین فیلم در بخش بازیگران قهوه‌خانه و خیابان ارباب جمشید، همه هنروران حرفه‌ای سینما و همه کسانی که در سینما بودند و آنطور که باید و شاید دیده نشدند، سعی کردیم از خودشان در فیلم استفاده کنیم. چون فیلم در رابطه با خودشان بود و بهتر بود اینها مقابل دوربین بیایند.

قائم‌مقامی در این باره که آیا هنرور در همه حال باید هنرور باقی بماند یا خیر؟ اظهار داشت: من چنین اعتقادی ندارم، بسیاری از این هنرورها به نقش‌های خیلی بهتری رسیدند اما برخی از اینها در هنروری مانده‌اند و پیشرفتی نکردند. خودشان هم به همین وضع موجودی که دارند راضی هستند. در این فیلم هم بودند و سعی کردیم از خودشان باشند که خیلی بهتر بود.

وی به این سوال که چه نمره‌ای به «شاه‌نقش» می‌دهید و فکر می‌کنید شانس سیمرغ دارد؟ گفت: نمره ۱۷ می‌دهم. همین که به بخش مسابقه جشنواره آمده به نظرم خوب است. فروشش در سینماهای مردمی بد نبود، چند سانس هم فوق‌العاده رفت. در چند سینما استقبال خوب بود و سانس فوق‌العاده گذاشتند.

وی به این سوال که فکر می‌کنید کی به اکران می‌رسد؟ افزود: با پخش کننده صحیت می‌کنیم تابستان و با مهیا شدن شرایط پخش می‌کنیم.

او درباره سطح کلی فیلم‌های امسال جشنواره گفت: امسال سال شلوغی بود با ۳۲ فیلم و کارگردان‌های نامداری چون حاتمی‌کیا و صدرعاملی بودند، امسال جشنواره سطح معقولی داشت و از نظر فیلم خوب بود، هیچ سالی ۳۲ فیلم در بخش مسابقه نبود که البته امسال ۳۳ فیلم بود. همیشه ۲۳، ۲۴ فیلم اعلام می‌شد و ۱۰، ۱۱ فیلم به قسمت نگاه نو می‌رفتند،‌ اما امسال تدبیر جشنواره بود که همه یکی باشند.

وی افزود: امسال فیلم زیاد است و از ۳۲ فیلم، ۵ فیلم در هر رشته‌ای کاندید می‌شوند و خیلی سخت است.

قائم‌مقامی همچنین درباره فیلم‌هایی که در بخش ویژه اکران شدند در حالی که گفته می‌شود حائز کیفیت بخش مسابقه بودند مانند «رکسانا» و یا «غریزه» گفت: هیچ فیلمی را اصلا ندیدم غیر از فیلم خودم که نمایش داشت و فیلم «اسفند» را که چون کارگردانش دوستم بود و در آن فیلم هم من کمک‌حالشان بودم، فیلم دیگری را ندیدم و نمی‌توانم نظر بدم که چه در بخش ویژه هستند و در مسابقه نیامدند.

او همچنین با بیان این که فیلم‌هایم ۶ دوره در جشنواره بوده است گفت: من جزو یکی از تهیه‌کننده‌هایی هستم که بیشترین تعداد آثار ارائه شده در دوره‌های مختلف جشنواره فجر را داشته است. «شاه‌نقش» یک فیلم کاملا مستقل و خصوصی بدون هیچ حمایت دولتی و ارگانی و سازمانی ساخته شده است و خودم بودم. یعنی فیلم متعلق به من است و یک درصد خیلی کمی هم متعلق به یکی از دوستان است. شاهد احمدلو هم بخشی از دستمزد کارگردانی خود را در این کار شریک شده است که حدود هشت درصد است. ۸۰ درصد فیلم برای من و ۲۰ درصد مال این دو نفر است. 

وی افزود: ‌هیچ تهیه‌کننده‌ای رقم دقیق هزینه ساخت فیلم را نمی‌گوید مثل روزنامه‌ای که تیراژ واقعی خود را نمی‌گوید اما این فیلم با یک‌دهم یا یک‌دوازدهم هزینه فیلم‌هایی ساخته شده که در جشنواره حضور دارند و این رقم، کمتر از ۱۰ میلیارد تومان بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha