لزوم انجام بررسی‌های تمدنی در انتقال پایتخت/ توان مهندسی کشورمان تحلیل رفته است

تهران- ایرنا- معاون اسبق شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی گفت: انتقال پایتخت تصمیمی کاملا متفاوت با پروژه‌های بسیار بزرگ عمرانی است و باید حتماً بررسی‌های تمدنی علاوه بر بررسی‌های اقتصادی در آن مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سید رضا هاشمی روز سه‌شنبه در نشست تخصصی «مطالعات امکان سنجی جابجایی پایتخت» در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در سال‌های ۶۸، ۸۳ و ۸۸ ، سه مطالعه جامع و مفصل با هدف برداشتن فشار از تهران انجام شد و همه این‌ها پاسخ‌های غیرمستقیم به مساله انتقال پایتخت داشتند.

وی بیان داشت: همچنین آخرین مطالعه در این زمینه در زمان آغاز به کار دولت روحانی از سال ۹۲ آغاز شد که در سال ۹۳ نخستین ویرایش آن آماده شد و در سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون امکان سنجی جابه‌جایی پایتخت، وزارت راه را موظف به انجام این مطالعه کرد. همچنین به تازگی در مرکز تحقیقات شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی نیز مطالعاتی در این زمینه انجام شد.

هاشمی خاطرنشان کرد: در مسیر تاریخی ۲۵ ساله بررسی این موضوع شاهد پیوستگیریال تداوم و تکامل در این مطالعات نیستیم که شاید یکی از دلایل آن عدم رعایت سطح‌بندی مسائل است. همچنین با وجود اینکه ۹ سال از تصویب قانون مذکور می‌گذرد اما مجلس تاکنون جدیتی در این زمینه به خرج نداده است.

وی عنوان کرد: ایده انتقال پایتخت به هر دلیلی که باشد زمانی تحقق پذیر است که در مسیر تکمیل زیرساخت‌های توسعه کشور باشد و شاهد ورود به سطح جدیدی از توسعه در کشورمان باشیم.

معاون اسبق شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی گفت: همه این‌ها در حالیست که عملکرد بخش مهندسی ما در حوزه شهرسازی و معماری پس از انقلاب تحلیل رفته است.

وی یادآور شد: بزرگترین پروژه شهرسازی و معماری کشورمان شهرک اکباتان است که بخشی از آن پس از انقلاب ساخته شد و باید پرسید چند شهرک بعد از آن در کشور ساخته شده است؟

هاشمی ادامه‌داد: در سال‌های اخیر ۲.۵ میلیون مسکن مهر در کشور ساخته شده که می‌شد به جای آن بین ۳۰ تا ۴۰ شهرک اکباتان ساخت، اما این کار را انجام ندادیم.

وی گفت: با وجود اینکه مطابق آمارها پس از انقلاب بسیاری شاخص‌های توسعه انسانی در کشورمان ارتقاء است، اما هنوز به مرحله تثبیت الگوی پیشرفتمان وارد نشده‌ایم و نیروی انقلاب ما فرصت تمدن‌سازی نیافته و در حال دفع ضررهای ناشی از بی‌ثبات سازی‌های جهان شمال و جهان جنوب بوده است و نیاز بود در برابر آنها آبدیده شود.

تجربه ناموفق جابه‌جایی پایتخت اندونزی

معاون سابق وزارت مسکن و شهرسازی با اشاره به انتقال پایتخت اندونزی از جاکارتا به نوسانتارا گفت: این مساله با هزینه ساخت ۳۵ میلیارد دلاری در هشتمین اقتصاد جهان با ۴۶۶۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی (حدود سه برابر ایران) انجام شده است. این در حالیست که پایتخت فعلی این کشور به تدریج در حال غرق شدن است.

وی بیان‌داشت: ایده طراحی پایتخت جدید اندونزی در سال ۲۰۱۹ ارائه و از سال ۲۰۲۲ اجرایی شد و از اواسط سال گذشته میلادی به پایتخت نیمه تمام نقل مکان کردند و پیش بینی شده تا ۲۰۴۵ تکمیل شود.

هاشمی تصریح کرد: ما نیز باید ببینیم مطابق شرایط کشورمان چقدر بنیه این کار را داریم؟ محاسبات سرانگشتی نشان می‌دهد که این مهم دست کم ۱۶ میلیارد دلار و ۹ در هزار تولید ناخالص ملی هزینه در بر خواهد داشت.

این پژوهشگر شهرسازی و معماری ادامه داد: انتقال پایتخت جدید اندونزی بدون کسب اجماع کافی از مردم و نخبگان و صرفاً با تمایلات رئیس جمهور انجام شد و ما نیز بهتر است تجربه نه چندان موفق اندونزی را در انتقال پایتخت در نظر داشته باشیم.

وی گفت: انتقال پایتخت تصمیمی کاملا متفاوت با پروژه‌های بسیار بزرگ عمرانی است و باید حتماً بررسی‌های تمدنی علاوه بر بررسی‌های اقتصادی در آن مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی با تاکید بر اینکه کشور ما در حال زیر و رو شدن فرهنگی است و در دهه‌های اخیر نمونه‌هایی از پروژه‌های بزرگ معماری و شهرسازی را بروز نداده‌ایم، اظهار داشت: در این مسیر حتی ممکن است مجبور به انجام واگذاری انجام مطالعه و طراحی انتقال پایتخت به خارجی‌ها شویم که مطلوب ما نخواهد بود.

وی در خاتمه یادآور شد: با توجه به اینکه مطالعات ۲۵ ساله انتقال پایتخت هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته و شاهد کم توجهی سیاستگذاران و تصمیم گیران هستیم، این مساله نمی‌تواند نشانه خوبی باشد.

پایتخت سیاسی باید منطقه ای امن و کارا باشد

در این نشست، غزال راهب رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: سه محور در مورد بحث انتقال پایتخت به عنوان مساله و پاسخ مطرح است.کیفیت زندگی در شهر تهران پایین است و با معضلات و مسایل قابل توجهی روبه‌رو است که فکر می کنیم متمرکز است بر تمرکز سیاسی تهران و با انتقال شهر تهران به دنبال حل مسایل این شهر هستیم.

وی با بیان این مطلب که پایتخت سیاسی باید منطقه‌ای امن و کارا باشد و تهران در حال حاضر از این قابلیت برخوردار نیست، گفت: آیا می‌توانیم با انتقال تهران به منطقه دیگری این ویژگی را برای پایتخت سیاسی افزایش دهیم که بتواند توان خدمت بیشتر و کارایی بهتری داشته باشد؟

راهب ادامه داد: همچنین راه سومی هم وجود دارد که با بردن پایتخت سیاسی از تهران به دیگر نقاط کشور، فرصت‌هایی را برای توسعه در اختیار نقاط دیگر هم قرار داده شود و در واقع بخشی از مشکلات در آن منطقه را حل می‌کنیم. 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: برای مثال اگر به دنبال توسعه منطقه مکران هستیم، با قرار دادن آن به عنوان پایتخت سیاسی، می‌توانیم به توسعه آن منطقه کمک کنیم و امنیت و ایمنی بیشتر را در آن منطقه حاکم کنیم.

از منظر تاریخی و هویتی شهر تهران یک پایتخت ۲۰۰ ساله است

غزال راهب با بیان این مطلب که تهران چه شهری است، گفت: بر اساس آمارها، ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی کشور در تهران است و جالب است که خوزستان که دارای منابع نفتی است، بعد از تهران قرار دارد. ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی کشور در تهران اخذ می‌شود. واحدهای تولیدی که در تهران مستقر هستند تقریبا برابر واحدهای تولیدی بقیه کشور است.

وی افزود: بیش از ۶۰ درصد شرکت های دانش بنیان در استان تهران مستقر هستند و ۷۰ درصد خدماتی که در کشور ارایه می‌شود با توجه به تعاریف مختلفی که از خدمات می‌شود، تمرکزشان در شهر تهران است.

وی توضیح داد: از منظر تاریخی و هویتی شهر تهران یک پایتخت ۲۰۰ ساله است، پایتختی است که یک تداوم تاریخی نظام حکمروایی را از دوران پادشاهی تا رویکردهای دموکراتیک و تبدیل آن به انقلاب و نشانه‌های شکل گیری انقلاب اسلامی را در آن شاهد هستیم و اینها ارزش‌های افزوده بسیار مهمی برای این پایتخت محسوب می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha