به گزارش ایرنا، این طرح گردشگری با هدف ایمنسازی سفرهای دریایی و رونق گردشگری ساحلی و دریایی در منطقه شرق بندرعباس در دست احداث است و سایت پشتیبانی و خدمات، تفریحات مارینا، بوستان فرهنگ بومیان، ایستگاه سر زندگی و نشاط، گذر آرامش، ایستگاه خوشآمدگویی و اسکله تفریحی برای آن تعریف شده است.
در حال حاضر سفرهای دریایی به جزیره هرمز از طریق اسکله بندرحقانی بندرعباس در حال انجام بوده که ۹ مایل زمان مسافت طی شده آن است و با بهرهبرداری از اسکله نخل ناخدا این مسیر به یک سوم و حدود سه مایل دریایی میرسد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز دوشنبه در حاشیه برگزاری آیین آغاز عملیات اجرایی تکمیل موج شکن فاز نخست بندر نخل ناخدا بندرعباس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بندرگاه نخل ناخدا به عنوان یکی از بزرگترین طرحهای گردشگری دریایی هرمزگان در راستای اجرای سیاستهای دریامحور و با هدف کاهش ترافیک دریایی، دسترسی آسان به جزیره هرمز و رونق بیشتر معیشت ساحلنشینان با ۹۰ درصد پیشرفت کاری، در حال ساخت است.
حسین عباسنژاد با بیان اینکه برای اجرای مرحله نخست این بندر تاکنون ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است، ادامه داد: در مرحله نخست احداث این بندرگاه سه پست اسکله فلزی برای پهلوگیری شناورها در تعمیرگاه دریایی بندر شهید رجایی ساخته میشود.
وی بیان کرد: هرکدام از این اسکهها به وزن ۳۵ تن از جنس بدنه فولاد دریایی، ۲۲ متر طول و پنج متر عرض ظرفیت پهلودهی ۶ فروند شناور را دارند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مجموع هزینه اجرای احداث این سه پست اسکله فلزی را نیز ۴۵۰ میلیارد ریال اعلام و پیش بینی کرد: در مرحله نخست احداث بندرگاه نخل ناخدا در ضلع شرقی شهر بندرعباس، مسافران از بندرگاه نخل ناخدا به جزیره هرمز سفر میکنند و مسیر بندرعباس به جزیره کاهش پیدا می کند.
"مایل دریایی معادل هزار و ۸۵۲ متر تعریف میشود و گره دریایی که یک واحد سرعت در دریانوردی است و برابر با مقدار مایل دریایی طی شده در یک ساعت است."
عباسنژاد همچنین با اشاره به آیین آغاز عملیات اجرایی تکمیل موج شکن فاز نخست بندر نخل ناخدا بندرعباس، گفت: بندر نخل ناخدا در سه مرحله جداگانه تعریف شده که مرحله نخست آن توسط سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۱۳۹۱ آغاز و تا سال ۱۳۹۶ به پایان رسید.
وی ادامه داد: مرحله نخست این طرح شامل احداث زیرساختهای اولیه بندری و دریایی، جاده دسترسی، موج شکنها و حوضچه پهلوگیری شناور است که در این مرحله اعتباری افزونبر ۳۵۰ میلیارد ریال از محل داخلی سازمان بنادر و دریانوردی هزینه شده و حتی از اعتبار پیشبینی شده برای کل طرح در برآوردهای اولیه ۱۰۰ میلیارد ریال نیز بیشتر است و مرحله دوم آن نیز با کاربری تاسیسات مسافری، گردشگری و تفریحی از طریق جذب سرمایهگذار طراحی شده است.
استان هرمزگان دارای ۷۱ بندر تجاری، صیادی و چند منظوره و ۱۵ بندر مسافری و گردشگری از شرق تا غرب و جزیرههای ۱۴گانه است که نقش اساسی در مبادلات اقتصادی در جنوب برای کشور دارند.
نظر شما