نقش روابط عمومی در مدیریت بحران ناترازیهای اقتصادی، بهویژه در بخش انرژی، بسیار فراتر از یک وظیفه ارتباطی ساده بوده و در عبور از بحران و بازگرداندن ثبات به اقتصاد و اعتماد عمومی جامعه تاثیری تعیینکننده دارد.
ناترازیهای اقتصادی به خصوص در حوزه انرژی، عواقب گستردهای از جمله افزایش قیمتها، کمبود منابع، اختلال در زنجیره تامین و در نهایت نارضایتی عمومی و بیثباتی اجتماعی را به دنبال دارد و روابط عمومی با اتخاذ رویکردی چندوجهی که شامل برخی اقدامات موثر است، میتواند در این زمینه نقش تعیین کنندهای را در مدیریت بحرانها ایفا کند.
ارائه اطلاعات دقیق، قابل فهم و به موقع در مورد کمبودها و دلایل آنها، تبیین اقدامات دولت و بخش خصوصی برای رفع مشکل و پیشبینیهای آتی در این زمینه از اهمیت ویژهای برخوردار است، این موارد به ویژه در حوزه انرژی، که میتواند به سرعت شرایط را برای بروز بحرانهای اجتماعی و سیاسی مهیا سازد، بسیار حیاتی است.
استفاده از کانالهای متنوع ارتباطی، از جمله رسانههای رسمی، شبکههای اجتماعی، وبسایتها، کنفرانسهای خبری و مصاحبههای صوتی و تصویری باید بهگونهای هماهنگ و همسو انجام شود تا پیامها بهطور یکصدا و مؤثر به همه ذینفعان برسد.
اطمینان از صحت و اعتبار اطلاعات ارائه شده، از جمله مواردی است که مانع انتشار اطلاعات نادرست و شایعات شکل گرفته د ر فضای جامعه میشود، ایجاد ارتباطات دو طرفه دولت و مردم، کسبوکارها، سرمایهگذاران، و سازمانهای ذینفع ، برای درک بهتر ابعاد بحران و یافتن راهکارهای مشترک در این زمینه ضروری است.
شنیدن صدای مردم و در نظر گرفتن نگرانیهای آنها پیرامون تاثیراتی که ناترازی ها می تواند بر ابعاد مختلف حیات اجتماعی و اقتصادی آنها داشته باشد، در مدیریت بحرانهای انرژی بسیار مهم است و روابط عمومی باید با شناخت درست از رسانهها و اطلاعات دقیق را از طریق هر رسانه با توجه به میزان تاثیرگذاری آنها در جامعه، بهموقع در اختیار افکار عمومی قرار دهد.
ایجاد ارتباط مثبت با رسانهها و پاسخگویی به سوالات و ابهامات شهروندان، شفافسازی سیاستها و تصمیمهای آتی و تاثیراتی که این تصمیمها می تواند بر حوزه های مختلف داشته باشد، میتواند به انتشار اطلاعات صحیح و کاهش اثر اطلاعات نادرست و جلوگیری از بروز شایعات کمک کند.
مدیریت انتقادات و اعتراضات، ایجاد و همچنین افزایش اعتماد بین ذینفعان و سیاست گذاران به نحوی که طرفین خود را در یک راستا و دارای هدف مشترک بدانند از مواردی است که در ساماندهی شرایط جامعه تاثیر مستقیم دارد.
پیشبینی بحرانهای احتمالی در بخش انرژی، تهیه برنامههای مدیریت بحران به همراه پیوست ارتباطی و رسانهای و آموزش کارکنان مرتبط با موضوعات مختلف برای پاسخگویی به موقع و موثر در شرایط بحرانی از جمله اقداماتی است که برنامه ریزی صحیح، کارآمد و عملیاتی را در این حوزه میطلبد.
تدوین برنامه ارتباطات بحران، تعیین سخنگوی رسمی، تامین منابع لازم برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی و ارائه اطلاعات شفاف ، صحیح و به موقع و پرهیز از اظهار نظرات غیرکارشناسانه یا غیرمسئولانه و هر گونه شرایطی که حاشیه ساز بوده و اعتماد عمومی را نسبت به عملکرد حاکمیت کاهش میدهد از اقدامهای ضروری در این شرایط است که بایستی برای آن از قبل پیش بینیهای لازم انجام و آمادگیهای حداقلی تا حداکثری به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری در این زمینه فراهم شود.
روابط عمومی میتواند با ارتباطی که با افکار عمومی دارد و آگاهی کاملی از شرایط، با ارائه تحلیلهای کارشناسی و راهکارهای علمی و عملی، بهعنوان یک منبع معتبر اطلاعات و راهنمای عمل، به تصمیم سازی و شکلگیری اجماع و اتخاذ تصمیم های آگاهانه کمک کند.
تقویت هویت و اعتبار در بحرانهای ناشی از ناترازیهای اقتصادی، بهویژه در حوزه انرژی، یک هدف استراتژیک برای روابط عمومی است که مستلزم مدیریت و برنامهریزی دقیق است، در این شرایط حساس، اعتماد عمومی میتواند به سرعت کاهش یابد و این مسئله اثرات منفی گستردهای بر ثبات اقتصادی و اجتماعی دارد، بنابراین روابط عمومی باید با استراتژیهای هوشمندانه و هدفمند، به تقویت هویت و اعتبار دولت و اعتماد به نهادها و افزایش امید به آینده کمک کند .
و در نهایت، آنچه در مواقع بحرانی اهمیت پیدا می کند، میزان جلساتی نیست که مدیران در این زمینه برگزار می کنند بلکه تصمیمهایی است که در این نشستها اتخاذ شده و نتایجی که این تصمیمها بر زندگی جاری مردم می گذارد و در این زمینه سرعت در چاره اندیشی و شفافیت اعتماد افکار عمومی را ترمیم یا افزایش میدهد.
*مدرس علوم ارتباطات و پژوهشگر حوزه رسانه
نظر شما