به گزارش ایرنا، این شیوه ارایه خدمات حمل و نقل عمومی هر چند به ظاهر رضایت مسافران را به همراه داشت، اما موجب ناخرسندی و بعضا اعتراض تاکسیرانان و فعالان حوزه حمل و نقل سنتی در تربت حیدریه شد که سال ها در این عرصه فعالیت کرده بودند.
از آنجا که میزان کرایه تاکسی اینترنتی کمتر از تاکسیهای درون شهری و یا تلفنی است، این تفاوت قیمت خدمات باعث شده تا شهروندان بیشتر به استفاده از این ناوگان علاقهمند شوند و در مقابل صدای اعتراض رانندگان تاکسی شهری و تاکسی تلفنیهای سطح شهر درآمد.
هر چند بسیاری از شهروندان از نرخ پایین کرایه این سرویس ها راضی هستند، اما آن گروه از افرادی که به واسطه شغل خود، نیازمند داشتن فاکتور یا تاییدیه از سوی تاکسیرانی برای ارائه به اداره یا سازمان خود و بازگشت مبلغ پرداختی خود هستند، از آنچه که تقلب توسط برخی رانندگان عنوان می کنند، گلایه دارند.
یک شهروند تربتی به خبرنگار ایرنا گفت: برخی رانندگان برای آنکه از پرداخت درصد خود به شرکت اینترنتی طفره بروند، پس از انجام سرویس، گزینه لغو سفر را می زنند که بنابر این مبلغ پرداختی توسط مسافر در سامانه ثبت نمیشود.
علی محمودی افزود: بر این اساس مشتری باید در پایان هر ماه، با دفتر شرکت در تهران تماس گرفته و شکایت خود را ثبت کرده و منتظر اصلاح آن بماند و این یکی از مشکلات استفاده از تاکسی های اینترنتی است که هنوز برطرف نشدهاست.
یکی از رانندگان تاکسی های اینترنتی نیز با شکوه از وضعیت کنونی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شغل اصلی من خیاطی است اما به دلیل کسادی بازار، مجبور هستم با تاکسی اینترنتی نیز کار کنم.
وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: کرایه دریافتی ما بسیار ناچیز است که بخش قابل توجهی از آن نیز نصیب شرکت میشود.
او گفت: با توجه به قیمت بالای لوازم یدکی و اجرت مکانیک، مبلغ دریافتی هیچ توجیه اقتصادی ندارد و پولی که از مسافر دریافت میشود به سختی هزینه بنزین یا گاز مصرفی خودرو را تامین میکند.
موازیکاری، دردسر تاکسیرانی تربتحیدریه
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تربتحیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: شبکه جدید حمل و نقل عمومی که به صورت اینترنتی خدمات ارایه میکند، برای رانندگان تاکسی این شهر مشکلات فراوانی را به دنبال داشته است.
مهدی علیزاده افزود: دلیل اصلی این چالش، تعیین تعرفه پایینتر از عرف است که از سوی این شبکه حمل و نقل تعیین شدهاست.
وی اظهار کرد: از سویی ما به دلیل نبود قانون، قادر به نظارت بر شبکه تاکسیرانی اینترنتی نیستیم، با این حال با دفتر نمایندگی استانی یکی از این سامانهها که در تربتحیدریه فعال است، مکاتبات زیادی انجام داده ایم که هنوز ادامه دارد، اما در خصوص قیمت گذاری تفاهمی به وجود نیامدهاست.
علیزاده مدعی شد: این چالش به ویژه در شهری مانند تربت حیدریه، که شمار تاکسیهای زرد فعال در آن، به نسبت جمعیت آن، بیشتر از دیگر شهرهای استان است، خود را بیشتر نشان می دهد.
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تربتحیدریه گفت: بر اساس استانداردهای موجود، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، باید ۳۲۵ دستگاه تاکسی در شهر فعالیت کنند که طبق این قاعده، رقم مطلوب برای شهر ۱۳۰ هزار نفری تربت حیدریه، ۴۲۲ دستگاه است.
علیزاده، شمار کنونی تاکسیهای موجود اعم از زرد، ۱۳۳ و خطی ثابت و سیار این شهر را ۷۵۰ دستگاه عنوان کرد و گفت: اکنون به ازای هر ۱۷۳ شهروند تربتحیدریه، یک دستگاه تاکسی زرد وجود دارد که این نسبت باید یک دستگاه به ازای هر ۳۰۸ نفر باشد.
وی مشکل ازدیاد تاکسی زرد در این شهر را مربوط به سال ۱۳۸۶ و زمان آغاز طرح هدفمندسازی یارانهها دانست و گفت: آن سال ستاد سوخت کشور برای ساماندهی سهمیه سوخت، اقدام به نامنویسی از رانندگان کرد و به ناگاه تعداد تاکسیهای این شهر از ۴۴۲ دستگاه به ۷۵۰ دستگاه افزایش یافت.
علیزاده ادامه داد: از مجموع ۷۵۰ دستگاه تاکسی موجود، ۱۹۰ دستگاه در قالب تاکسی تلفنی فعالیت دارند که ۹۰ درصد آنها در بخش سرویس مدارس مشغول کار هستند.
پاسخ شرکت تاکسی اینترنتی
رانندگان تاکسی شهری و تاکسی تلفنی تربت حیدریه با انتقاد از پایین بودن کرایه کمتر تاکسی اینترنتی، که امکان رقابت را از دیگر تاکسی ها گرفته است، میگویند که با توجه به قیمت بالای لوازم یدکی و دستتمزد مکانیک، بهای بنزین مصرفی و غیره این شیوه نرخ گذاری لطمه زیادی به کار آنان وارد کردهاست.
روابط عمومی یکی از شرکت های تاکسی اینترنتی مستقر در تهران در پاسخ به این گلایه اظهار کرد: قیمتگذاری خدمات ما در هر شهر بر مبنای قیمتهای همان شهر تعیین میشود و تلاش ما همواره آن است قیمتی متفاوت با عرف آن شهر نداشته باشیم، اما به دلیل اینکه در سامانه، رانندگان کیلومتر کمتری را به صورت خالی تردد کرده و پس از به مقصد رساندن مسافر، میتوانند مسافر بعدی را سوار کنند، قیمتها کمتر از آژانس یا تاکسی دربست درمی آید.
این موسسه با بیان اینکه از شبکه قیمتگذاری پویا استفاده میکند، ادامه داد: یکی از تفاوتهای اصلی تاکسیهای اینترنتی با آژانسها و تاکسیهای تلفنی، همین قیمتگذاری پویا است، یعنی عواملی مانند مسافت، مدت زمان سفر و نسبت عرضه و تقاضا در نحوه قیمت گذاری موثر است.
این شرکت در خصوص مشکل ارائه فاکنور به کارکنان ادارات دولتی برای دریافت هزینه تاکسی از اداره خود نیز گفت: شرایط پذیرش سفر از سوی کاربران راننده تاکسی از یک استاندارد خاص پیروی می کند و بر این اساس، رانندگان بعد از پذیرش سفر، مجاز به لغو غیرضروری نیستند و در صورت انجام این کار با محدودیت در ارسال درخواست و همچنین غیرفعال شدن موقت کاربری مواجه میشوند.
روابط عمومی شرکت مزبور افزود: ارتباطات رسانهای این شرکت در شهرستانها و مراکز استانی توسط روابط عمومی این شرکت در تهران مدیریت میشود و این به معنای محدود بودن فعالیت آن به پایتخت نیست.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربتحیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
نظر شما