ضرورت ورود هوش مصنوعی به برنامه درسی دانش‌آموزان

تهران - ایرنا - وزیرآموزش و پرورش از ضرورت ورود هوش مصنوعی به برنامه درسی دانش‌آموزان خبر داد و گفت: آموزش و پرورش باید به مسئله اصلی همه دستگاه‌ها تبدیل شود تا نگاه ساده‌انگارانه از این وزارتخانه برداشته شود.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در آستانه سال تحصیلی جدید با حضور در منزل محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با تشکر از زحمات ارزنده وی و ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت برای ایشان،گفت: شما خدمات زیادی به نظام تعلیم و تربیت کرده اید که موجب برکات فراوانی شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مسائل سخت و پیچیده‌ای دارد، بیان کرد: در این حوزه با مسائل پیچیده‌ای روبرو هستیم که جز توکل بر خدا و تکیه بر همدلی و همراهی همه دستگاه‌ها نمی‌توان این مسیر سخت را طی کرد.

وزیرآموزش و پرورش با اشاره بر اینکه آموزش و پرورش با انباشتی از مشکلات مواجه است، گفت: کمبود نیروی انسانی و صدها مسائل خرد و کلان در آموزش و پرورش وجود دارد که نظام تعلیم و تربیت از آن رنج می برد.

وی با اشاره به اینکه مدارس طبقاتی موجب تضعیف جایگاه مدارس دولتی شده است ادامه داد: ضروری است با نگاه کیفیت بخشی و با هدف عدالت آموزشی، جایگاه مدارس دولتی را ارتقا دهیم.

کاظمی تأکید کرد مدارس دولتی نماد توجه به محرومان است و باید از کیفیت خوبی برخودار شوند تا این مدارس به عنوان آخرین گزینه تحصیل دانش آموزان در میان دیگر مدارس نباشد.

وی با اشاره به اینکه باید جایگاه حاکمیتی آموزش و پرورش را ارتقا دهیم، بیان کرد: تلاش همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت باید بر ارتقای جایگاه آن معطوف شود.

کاظمی با اشاره به برنامه‌های پیش رو برای رشد و ارتقای آموزش و پرورش افزود: روی چند حوزه راهبردی از جمله معاونت‌های آموزشی، پرورشی و سازمان پژوهش؛ جهت رفع نواقص و اشکالات موجود تمرکز داریم و تلاش خواهیم کرد با بازطراحی برنامه های درسی و بازنگری در برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، نیروی انسانی کارآمدی برای کشور تربیت کنیم.

وی با اشاره به وجود دو نقیصه در نظام تعلیم و تربیت گفت: باید فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی و متاورس را وارد کتاب های درسی کنیم و با رفع اشکالات موجود در برنامه درس ملی، موجب اعتلای نظام آموزشی شویم.

وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به شکاف دیجیتالی عمیقی که میان کتب درسی و دنیای واقعی وجود دارد، گفت: ضرورت دارد تا مباحث فوق، وارد برنامه درسی ملی شوند و با بازطراحی ساختارآموزشی نظام تعلیم و تربیت، زمینه اشتغال و مهارت آموزی در میان دانش آموزان فراهم شود.

کاظمی با تأکید بر اینکه بنا داریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم و قانونی از حجم مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش کم کنیم، افزود: باید از طریق مولدسازی دارایی‌ها و ایجاد زیرساخت‌های قانونی، منابع پایداری برای بهبود وضعیت مدارس ایجاد کنیم.

وی با اشاره به ضرورت افزایش بهره‌وری در نظام آموزش و پرورش گفت: با کیفیت بخشی و عدالت آموزشی و استفاده از هیأت‌های اندیشه ورز در لایه‌های اصلی و کلان و استفاده از افکار همه صاحب نظران در لایه‌های دیگر در تقویت هر چه بیشتر این رویکرد همت گماریم.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تغییر نگاه ساده انگارانه به نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: باید رویکرد کوچک انگاری را تغییر دهیم و آموزش و پرورش را به اولویت اول دستگاه‌ها و جامعه تبدیل کنیم.

کاظمی بر استفاده از افراد با تجربه در حلقه‌های اصلی و دعوت از جوانان در حلقه میانی مدیریت‌ها تأکید کرد و گفت: باید افراد شایسته را در بدنه نظام تعلیم و تربیت شناسایی و بکار بگیریم و از ظرفیت‌های آنان در اداره امور بهره مند شویم.

کاظمی بر ثبات مدیریتی نیز تأکید کرد و گفت: باید در حلقه اصلی مدیریت یعنی مدرسه، ثبات ایجاد کنیم تا تعلیم و تربیت به دلیل جابه جایی‌های سلیقه‌ای افراد آسیب نبیند.

گفتنی است در ابتدای این دیدار، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز با ابراز خرسندی، برای وزیر جدید آموزش و پرورش آرزوی موفقیت کرد و بخشی از تجارب خود را در نظام تعلیم و تربیت با دکتر کاظمی در میان گذاشت و از تصمیم وزیر برای ایجاد «شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش» ابراز خرسندی کرد.

وی تأکید کرد که با بهره‌مندی از ظرفیت‌های درونی و بیرونی آموزش و پرورش می‌توان مشکلات را حل و زمینه عدالت آموزشی و رفاه معلمان را فراهم ساخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha