به گزارش ایرنا، در این یادداشت آمده است: پیامبر اکرم (ص) میفرمایند «ان الناس تثبّتو لم یهلک احد» یعنی اگر مردم شتاب نمی کردند، هیچکس هلاک نمی شد و امام علی (ع) نیز بیان داشتند «الزّلل مع العجل» یعنی عجله با لغزش همراه است.
اخیراً بسته سیاستی کاهش تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۳ که نتیجه تحقیقات وزین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است را مطالعه میکردم که گزیده سیاستی آن عبارت بود از اینکه برای کاهشی کردن آمار تصادفات رانندگی، اقدامات زود بازده و موثر از جمله تشدید کنترل تخلف سرعت لحظهای و سرعت میانگین در جادهها، ارسال پیامک ثبت تخلف سرعت در لحظه وقوع تخلف و بازدارنده کردن مبلغ جرائم تخلفات حادثه ساز را توصیه مینمایند.
راهور فراجا همواره و بویژه در دوره جدید از حمایتهای فکری و مطالعاتی تمام ارکان کشوری و لشگری و عموم مردم عزیز استقبال مینماید و از اینکه مردم و نمایندگان آنها خود را متولی مسئله فرهنگ ترافیک و ایمنی راه و خودرو میدانند، خشنود و سپاسگزار است.
طبق تحقیق ارائه شده مطالعات بینالمللی بیانگر آن است که افزایش ۱۰ درصدی میانگین سرعت به طور متوسط منجر به افزایش ۲۰ درصدی تعداد تصادفات جرحی و افزایش ۴۰ درصدی تصادفات فوتی شده، این درحالی است که به جز اثر افزایشی سرعت وسایل نقلیه در شدت تصادفات و صدمات ناشی از آن خطر وقوع تصادف نیز با افزایش سرعت و دامنه تغییرات آن در جاده ها افزایش مییابد.
همچنین تجربیات بین المللی نشان داده که کنترل میانگین سرعت وسایل نقلیه موثرتر از کنترل نقطهای سرعت از حیث کاهش تخلفات سرعت توسط رانندگان و تشخیص تخلفات توسط پلیس بوده است.
لازم به ذکر است که کاهش سرعت مفهومی انعطاف پذیر و سیال میباشد؛ مثلاً در جاده های شیب دار و دارای زوایای تند چرخشی و گردشی هر قسمت از جاده سرعت متناسب خود که تابعی از میدان دید و عرض جاده و زمان شب و روز و فصول مختلف سال است را می طلبد.
تازه این شرایط در گرو کنترل و سنجش میانگین سرعت از طریق دوربینهای آنلاین و نرم افزارهای هوشمند میباشد و طبق معمول تمام این موارد در گرو بودجه و انسجام مدیریت های فرابخشی در حوزه راه و ترابری و شهرداری ها با مجموعه راهور است.
خوشبختانه با تلاش کارشناسان در حال حاضر کنترل سرعت میانگین و ارسال لحظهای پیامک جرائم تخلفات رانندگی در اکثر جاده های پرتردد کشور همانند خراسان رضوی و محورهای شمال کشور در حال انجام است و نتایج خوبی هم در برداشته ولی کاهش سرعت در جاده ها نیازمند بررسی های مجدد کارشناسی و مصوبات شوراهای مربوطه می باشد.
این بسته سیاستی که مجلس شورای اسلامی پیگیر آن می باشد، باتوجه به مطالعات تطبیقی و نتایجی که در سایر کشورها داشته می تواند مقوّم این مسیر باشد.
به گزارش ایرنا، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به تازگی با تدوین بسته سیاستی با عنوان «بسته سیاستی کاهش تصادفات رانندگی» به ارایه راهکارهایی برای کاهش تلفات جاده ای کشور پرداخته است.
متن کامل این بسته سیاستی را اینجا بخوانید.
نظر شما