به گزارش خبرنگار ایرنا، کیجا پل سوادکوه شمالی که در مسیر یکی از جاده های پدافندی این شهرستان به شهرهای مرکزی مازندران واقع شد به خاطر فرسودگی و خطر ریزش پل، تردد خودروهای سبک از روی آن نزدیک به دو سال است که ممنوع شد.
بعد از اعلام ممنوعیت تردد بر روی این پل تاریخی اهالی روستای چالی و روستاهای همجوار گه از این جاده برای دسترسی به شهر قائم شهر استفاده می کردند دچار مشکل شدند.
پرداخت کرایه های زیاد و طولانی شدن مسیر از جمله مشکلات پیش روی بخشی از جمعیت سوادکوه شمالی بود که در ماه های گذشته تلاش های زیادی برای آغاز بازسازی این پل انجام دادند.
این پل تاریخی متعلق به دوره صفویه است که فرایند ثبت ملی آن انجام شد و بزودی شماره ثبت ملی آن هم از سوی تهران اعلام خواهد شد.
در شرایط فعلی که این پل تاریخی در حصاری از گیاهان، و درختچه های خود جوش و علف های هرز پوشانده شد با بازدید استاندار مازندران از این بنا و تخصص اعتبار اولیه مرمت آن آغاز شد.
مدیران ارشد میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران بر این باورند اگر تخصیص و تامین اعتبار مرمت این پل به موقع انجام شود عملیات اجرایی آن ظرف مدت سه ماه آینده به پایان خواهد رسید و اهالی روستاها می توانند برای دسترسی آسان تر به شهرهای مرکزی مازندران از این جاده استفاده کنند در غیر این صورت فرایند بازسازی این بنای تاریخی طولانی تر خواهد شد.
همزمان با بازدید استاندار مازندران از این پل تاریخی تعدادی از اهالی روستای چالی با حضور در محدوده این بنای تاریخی از استاندار خواستند که دستور شتاب بخشی به مرمت این پل را صادر کند.
کمبود اعتبار و استاد کار فنی که بتواند بناهای تاریخی این استان را مرمت کند از جمله چالش های پیش روی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران است که فرایند بازسازی بناهای تاریخی را با تاخیر مواجه می کند.
جاده های سوادکوه شمالی که راه دسترسی به جاده فیروزکوه و تهران محسوب می شود همواره یکی از جاده ای پرتردد است که مسافران و خودروهای سنگین باری از این جاده تردد می کنندکه بعد از مرمت این پل اهالی منطقه با عبور از این جاده پدافندی خلوت که در حال حاضر بدون استفاده رها شده است می توانند به شهر قائم شهر و دیگر شهرهای بزرگ مازندران دسترسی داشته باشند.
جنگل های حیرت انگیز هیرکانی در مسیر جاده سوادکوه سبب شد که تردد جاده اصلی سوادکوه برای مسافران و گردشگران لذت بخش باشد.
از طرف دیگر صاحبنظران در چند سال اخیر بارها بر این موضوع تاکید داشتند که سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند برای حفظ بناهای تاریخی این استان اثر بخش باشد و نمونه های موفقی هم از این سرمایه گذاری در مازندران انجام شد.
استاندار گره گشایی کند
سکینه پورتالاری یکی از اهالی روستای چالی که همزمان با حضور استاندار بر روی این پل در جمع آنها حضور یافت در گفت گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: نزدیک به دو سال است که برای دسترسی به شهر قائم شهر و شهرهای همجوار به نا چار باید یک مسیر طولانی تری را طی کنیم.
وی بیان داشت: با توجه به این که تا کنون چند مرحله زمزمه مرمت و بازسازی این بنا مطرح بود اما محقق نشد این بار استاندار کمک کند تا گره های کور تامین اعتبار باز شود و بازسازی کیجا پل با سرعت تکمیل شود.
پورتالاری با بیان این مطلب که فرزندان ما برای رفتن به مدرسه و دانشگاه چند برابر بیشتر از سابق کرایه پرداخت می کنند، اظهار کرد: هر چه زودتر بازسازی این بنا آغاز و به مرحله افتتاح برسد مشکل بزرگ اهالی روستای چالی و روستاهای همجوار برطرف می شود.
وی گفت: اهالی این منطقه برای خرید های روزانه و درمان باید به شهرستان های بزرگ همجوار مراجعه کنند که در شرایط فعلی مسیر طولانی تری را طی می کنند و از طرف دیگر جاده بزرگ سوادکوه به فیروزکوه بسیار پرترافیک و خطر آفرین است.
سکینه پورتالاری تصریح کرد: امیدواریم بعد از آغاز بازسازی این طرح، به گونه ای عمل شودکه سالها مرمت آن به دراز نکشد و مردم همچنان معطل بازسازی این پل باشند.
آغاز مرمت و بازسازی
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بازسازی و مرمت کیجا پل سوادکوه شمالی با اعتبار اولیه سه میلیارد ریالی آغاز شد.
حسین ایزدی بیان داشت: برای تکمیل و مرمت این بنا نیازمند اعتبار ۸ میلیارد ریالی هستیم که در صورت تخصیص و تامین اعتبار مد نظر این طرح سه ماهه تکمیل خواهد شد.
وی با بیان این مطلب که کیجا پل سوادکوه شمالی در آستانه ثبت ملی قرار دارد، اظهار کرد: مرمت و بازسازی این بنای تاریخی با دقت نظر استاد کاران میراث فرهنگی انجام خواهد شد.
ایزدی ادامه داد: در گام نخست مصالح مورد نیاز مرمت و بازسازی به این مکان ارسال و به صورت زیرساختی مرمت و بازسازی این پل با حفظ ظرافت تاریخی و میراثی آن انجام می شود.
این مقام مسوول تصریح کرد: کمبود اعتبار و استادکار فنی برای مرمت بناهای تاریخی از جمله چالش های پیش روی ما است که درصدد هستیم با استفاده از ظرفیت استادان دانشگاهی که در این بخش صاحب نظر هستند بیشتر استفاده کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران افزود: استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای بناهای تاریخی مازندران نجات بخش است که در این حوزه هم تلاش های خوبی در استان انجام می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، صندوق مرمت احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی از سال ۱۳۸۴ فعالیتش را در سطح کشور آغاز کرده است. هدف از تشکیل صندوق بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل و مرمت بناهای تاریخی کشور است.
در این راستا دادن امکان، به بخش خصوصی برای ورود به عرصه درآمد زایی و تولید اشتغال از دیگر اهداف صندوق احیا است تا بخش خصوصی بتواند از اماکن تایخی کاربری های متفاوتی همچون اقامتی، تفریحی، صنایع دستی و فرهنگی داشته باشد.
به همین منظور پوست اندازی بناهای تاریخی مازندران و خروج این بخش از آثار تاریخی از حالت انزوا، رکود و تخریب با واگذاری بناها به بخش خصوصی کلید خورد و در زمان آغاز اجرای این طرح لیستی از بناهای تاریخی قابل واگذاری به سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شد.
در مازندران تاکنون با واگذاری هفت بنای تاریخی این روند در حال پیگیری است و موفقیت در انجام این تجربه باعث شده تا پایِ این واگذاری های اصولی و کارشناسی شده به دیگر بناهای تاریخی استان نیز باز شود.
در همان زمان نام ۱۰ بنای تاریخی مازندران که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی داشتند به این سازمان اعلام شد. پس از آن با دستور سازمان کشوری واگذاری بناهای تاریخی که در لیست موردنظر قرار داشت آغاز شد و در سال ۱۳۹۵ نخستین بنای تاریخی مازندران به بخش خصوصی واگذار شد.
خانه "آقاجان نسب "به عنوان نخستین بنای تاریخی واگذار شده استان به بخش خصوصی است که این خانه پشت گنجینه دیگر بنای تاریخی بابل قرار دارد.
خانه "منوچهری" در آمل و "کاخ چایخوران" در چالوس دیگر بناهای تاریخی مازندران که به بخش خصوصی واگذار شد و اقدامات ترمیم بنا از سوی بخش خصوصی انجام شده و اکنون به بهره برداری رسیده است.
خانه های تاریخی "رمدانی" در ساری و "نجفی" بابل نیز به بخش خصوصی واگذار شده است و اقدامات برای مرمت بنا در حال انجام است و پس از پایان مرمت این واحدها نیز به جرگه واحدهای پذیرایی می پیوندند و آماده پذیرایی از مردم خواهند بود.
دو کاروانسرای سنگی کندوان و گدوک نیز به مجموعه های خصوصی واگذار شده است و عملیات ترمیم این کاروانسراها نیز در حال انجام است و پیش بینی می شود تا دو سال آینده نیز این کاروانسراها به مجموعه های پذیرایی استان اضافه شوند.
امسال دو بنای تاریخی دیگر مازندران شامل خانه های "شفاهی" و "عبادی" واقع در آمل به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
نظر شما