۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۳
کد خبر: 85510524
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

زیرساخت‌های روستای تعزیه ایران را دریابید

۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۳
کد خبر: 85510524
زیرساخت‌های روستای تعزیه ایران را دریابید

کرمان- ایرنا- چندروز پس از پایان یازدهمین دوره سوگواری ملی تعزیه «ده زیار» کرمان، در بیانیه ای ضمن تاکید بر ضرورت ثبت ملی این رویداد به عنوان میراث ناملموس، خواهان توسعه زیرساخت های این روستا که مهمانانی کشوری در هر سال دارد از سوی مسئولان شد.

به گزارش ایرنا، دِه‌زیار نام روستایی در بخش چَترود از توابع شهرستان کرمان است که در مسیر ارتباطی بین شهر کرمان تا زرند و دسترسی به خراسان ها قرار دارد و طی یک دهه گذشته موفق شده سوگواری تعزیه را در سطح ملی برگزار کند و امسال نیز یازدهمین دوره آن با همزمان با ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در ۱۲ تا ۲۲ خرداد با موفقیت و با حضور هنرمندان کشوری برگزار شد.

در این دوره از سوگواره تعزیه‌خوانانی از استان‌های تهران، کرمان، قزوین، قم، اصفهان، خراسان رضوی و مرکزی اجرای تعزیه داشتند و همچنین اساتید تعزیه ایران از جمله استاد عباس جواهری به ایفای نقش پرداختند و شبیه خوانی کردند.

در بیانیه پایانی دبیرخانه سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان که رونوشتی از آن روز یکشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفته از مسئولان استانی و ملی درخواست شده با توجه به حضور گسترده و استقبال بسیار خوب مردم از اقصی نقاط کشور و افزایش جمعیت هر ساله در این رویداد ملی، نسبت به تکمیل زیرساخت‌های این روستا اقدام شود.

بخشی از این بیانیه ضمن تشکر از مسئولان و اصحاب رسانه در همراهی برای برگزاری این سوگواره افزوده است: برگزار کنندگان تمام سعی و تلاش خود را گذاشتند تا با بهره‌گیری از تجربیات سال های قبل، این دوره از سوگواره با کیفیت هر چه بیشتر و با حضور اساتید تعزیه ایران برگزار شود، به طور قطع در مدت برگزاری نواقصی هم وجود داشت که با توجه به محدودیت‌های مالی و زمانی امیدواریم بتوانیم در سال های بعد جبران کنیم.

«مشارکت در آزادی پنج زندانی جرایم غیرعمد زندان‌های استان کرمان و اهدای بیش از ۱۳ هزار سی سی خون به همت شرکت کنندگان در این دوره از سوگواره توفیق بسیار بزرگی بود که جدای از برپایی مجلس عزای امام حسین (ع) خداوند بر سر راهمان قرار داد. دبیرخانه بعد از برگزاری ۱۱ دوره این آیین سنتی مذهبی از مسئولان استانی و ملی درخواست دارد با توجه به حضور گسترده و استقبال بسیار خوب مردم از اقصی نقاط کشور نسبت به تکمیل زیرساخت‌های روستا از جمله محل برگزاری سوگواره در مسجد مقدس حضرت جوادالائمه (ع) ده زیار و توسعه فضا همت گمارند تا روند حضور و اقامت مردم عزیزمان که از راه دور به اینجا سفر می کنند تسهیل شود؛ می‌طلبد جلساتی در طول سال برگزار و رفع موانع و مشکلات پیش رو بررسی و پیگیری شود».

زیرساخت‌های روستای تعزیه ایران را دریابید

در ادامه این بیانیه آمده است: همچنین ثبت سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار به‌عنوان میراث ناملموس در ردیف آثار ثبت ملی کشور که به شکلی خاص و در ایامی خاص برگزار می‌شود، مطالبه دبیرخانه و مردم روستای ده زیار است که از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان درخواست پیگیری مجدانه داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha