۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۷
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85509585
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲۰ پروژه کشاورزی خراسان جنوبی به بهره برداری رسید

بیرجند - ایرنا - ۱۲۰ پروژه کشاورزی با اعتبار ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال به طور همزمان در استان خراسان جنوبی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم افتتاح همزمان و برخط این تعداد پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی روز شنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان در روستای نوفرست بیرجند برگزار شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای ۱۱۱ نفر در بخش کشاورزی استان اشتغال ایجاد شد و بیش از ۱۶ هزار نفر از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند شدند.

محمدحسین اکبری افزود: ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای ۱۲۰ پروژه بخش کشاورزی استان هزینه شده که از این میزان ۴۹۰ میلیارد ریال معادل ۲۰ درصد از محل اعتبارات دولتی، ۹۱۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی و ۹۶۰ میلیارد ریال از محل خودیاری و آورده کشاورزان است.

وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت آب در استان، ۶۸ پروژه در حوزه آب و خاک است که ۲۹ رشته قنات با حجم عملیات ۱۰ کیلومتر مرمت و بازسازی شده که موجب افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی استحصال آب قنوات شده است.

اکبری گفت: ۸۹ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله و سامانه‌های نوین آبیاری در سطح ۸۹۰ هکتار اجرا شده که موجب صرفه جویی در مصرف آب به میزان یک میلیون و ۳۳۵ هزار متر مکعب شده و هزار و ۷۵۰ تن به تولیدات کشاورزی اضافه شده است.

وی افزود: تاکنون ۴۰ هزار و ۳۳۸ هکتار سامانه نوین آبیاری در استان اجرا شده که با اجرای آن حدود ۹۳ میلیون متر مکعب افزایش بهره وری در مصرف آب را به دنبال داشته است و با اجرای این طرح‌ها بازدهی آبیاری از ۲۵ به ۴۸.۴۵ درصد رسیده و تا سال ۱۴۰۵ به ۵۵ درصد خواهیم رسید.

سرپرست سازمان جهادی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این استان در سه سال اخیر جزء استان‌های برتر کشور در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری بوده به گونه ای که سال ۱۴۰۰ رتبه اول، سال ۱۴۰۱ رتبه دوم و سال ۱۴۰۲ رتبه سوم کشور را کسب کرده است.

وی عنوان کرد: همچنین چهار واحد پرورش مرغ گوشتی به ظرفیت ۹۷ هزار قطعه، ۲ واحد پرورش مرغ تخمگذار به ظرفیت ۴۰ هزار قطعه، یک واحد پرورش گاو شیری به ظرفیت ۳۰ راس و چهار واحد گلخانه به وسعت یک هکتار افتتاح شد که هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال ارزش تولید این واحدها در سال است.

۲۱ تا ۲۷ خرداد سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (ره) هفته جهاد کشاورزی نام دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha