۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85509560
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گرد و خاک اسب‌های خراسان‌شمالی در بندر ترکمن

۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۲
کد خبر: 85509560
سعید وحیدی
گرد و خاک اسب‌های خراسان‌شمالی در بندر ترکمن

بجنورد- ایرنا- اسب های ترکمن خراسان‌شمالی روز گذشته با کسب چند عنوان قهرمانی در کورس بهاره استان گلستان بار دیگر اصالت و قدرت اسب این خطه را به رخ کشیدند.

به گزارش ایرنا، سوارکاران خراسان شمالی روز گذشته مهمان گلستانی ها بودند تا بار دیگر با گرد و خاک در کورس های اسبدوانی ثابت کنند که همچنان مهد پرورش اسب اصیل ترکمن هستند.

اسبی که در میان ترکمنان خراسان شمالی به ویژه اهالی جرگلان از ارزش والایی برخوردار است و شاهد این مدعا نیز خیل تماشاگرانی است که در مسابقات اسبدوانی با شور و شوقی وصف ناشدنی بر روی تپه های شنی اطراف پیست باغلق نشسته و نظاره گر شیهه و تاخت اسب ها می شوند.

کورس های اسبدوانی مجالی برای درخشش است که سوارکاران خراسان شمالی نیز برای از دست ندادن این فرصت روز گذشته با شرکت مسابقات کورس بهاره بندرترکمن پرونده این دوره را با کسب چندین عنوان قهرمانی بستند.

گرچه خراسان شمالی با دارا بودن یکهزار و ۷۰۰ راس اسب اصیل ترکمن به عنوان مهد پرورش این نژاد از اسب های اصیل دنیا شناخته می شود اما همچنان از برخی زیرساخت های سوارکاری محروم است و همین امر فعالان این بخش را برای کورس گذاری و دیده شدن به استان های همجوار از جمله گلستان کشانده است.

گرد و خاک اسب های خراسان‌شمالی در بندر ترکمن

اسب خراسان‌شمالی پای ثابت قهرمانی

رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی می گوید: اسب های ترکمن استان همواره پای ثابت قهرمانی مسابقات کورس اسبدوانی در استان گلستان است.

محمدتقی ولیان می افزاید: هفته دوم مسابقات کورس اسب ترکمن ۲۴ خردادماه به مدت ۲ روز در بندر ترکمن برگزار شد.

وی ادامه می دهد: اسب «آی پری گز» به مالکیت عبدالرحیم یزدانی در کورس اسب ترکمن سه ساله در مسافت یکهزار متر به مقام نخست رسید.

ولیان می گوید: اسب «دیاکوخان» و اسب «دلفی سینا» نیز در همین کورس به ترتیب به مقام دوم و سوم رسیدند.

رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی یادآور می شود: در کورس ترکمن کلاس ۶ مسافت یکهزار متر نیز اسب «آل قوش» فربد و اسب «کیان نوروزی» نایب قهرمان شد.

وی می افزاید : اسب «مردان عاشوری» با چابکسواری محمدرضا نوری در کلاس پنج مسافت ۱۰۰ متر قهرمان شد و اسب «حمله امید» در همین کلاس مقام دوم را کسب کرد.

گرد و خاک اسب های خراسان‌شمالی در بندر ترکمن

تکمیل فاز نخست بزرگترین پیست شمالشرق کشور

ولیان در این خصوص می گوید: ۲۳ مهرماه سال ۱۴۰۱ کلنگ بزرگترین پیست و مجموعه سوارکاری شمالشرق کشور در مجموعه ۱۹ مهر بجنورد بر زمین زده شد تا فعالان این رشته ورزشی در استان خود نظاره گر تاخت اسب هایی باشند که می خواهند، صاحبان خود را از موانع توسعه و اشتغال عبور دهند.

رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی می افزاید: فاز نخست این طرح که شامل خاک برداری و تسطیح رینگ پیست است با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی و سرمایه گذاری بخش خصوصی تکمیل شده است.

سه هزار سر اسب در استان خراسان شمالی وجود دارد که یک هزار و ۷۰۰ سر آن اسب اصیل ترکمن است.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است که ۴۴ درصد از اهالی آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha