به گزارش ایرنا از روابط عمومی ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، روح الله شاعلیا روز شنبه، با اشاره به اینکه در کمتر از یک سال، سه بار رکورد صادرات از بندرشهید رجایی شکسته شد، افزود: کشتی یاد شده بالاتر از نُرم مصوب بارگیری شده و پیشبینی میشود ظرف یک هفته آینده از اسکله شهید رجایی جدا شود.
وی ادامه داد: در آیندهای نزدیک، طرح همراه عملیاتی و ضمن امکان بارگیری با نوار نقاله، حداقل سه دستگاه «شیپ لودر» نیز به تجهیزات بارگیری موادمعدنی در این بندر بزرگ تجاری اضافه خواهد شد.
«شیپ لودر یا کانوایر» بارگیری کشتی برای بارگیری مواد در کشتی و بارج مورد استفاده قرار میگیرد. شیپ لودر کانتینرها و بارهای سنگین را از خشکی به سطح کشتیهای مخصوص حمل و نقل منتقل میکند و هنگام استفاده از شیپ لودر سرعت بارگیری افزایش پیدا میکند.
نوار نقاله شیپ لودر موادی مانند ذرت، کودهای شیمیایی، مواد فله، سنگ آهک و غیره را به داخل کشتیهای مخصوص حمل و نقل یا بارجها منتقل میکند، شیپ لودرها معمولا بر اساس نوع موادی که قرار است منتقل کنند طراحی و ساخته میشوند. به علت آب و هوای شرجی بنادر بدنه این شیپ لودر به گونهای طراحی شده که در برابر هوای شرجی و باد و طوفانهای شدید مقاوم است.»
معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: با اضافه شدن این تجهیزات، امکان شکستن مجدد رکورد صادرات مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی امکانپذیر خواهد شد.
شاعلیا خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای افزایش بهرهوری از اسکلهها و سود صادرات مواد معدنی که بیشتر کم ارزش هستند، انجام میگیرد.
بندر شهید رجایی یکی از مهمترین مبادی ورودی کالای اساسی کشور محسوب میشود که دارای ۱۸ باب انبار مسقف به مساحت ۱۳۰ هزار متر مربع با ظرفیت بیش از ۳۵۰ هزار تُن، تعداد ۶ پست اسکله ویژه کالای اساسی، ظرفیت ۱۰۰ هزار تُن انواع کالاهای اساسی فله خشک، ۹۰ هزار متر مربع محوطه بارانداز و همچنین تعداد سه پایانه نگهداری فرآوردههای روغن خوراکی به ظرفیت ۳۷۰ هزار تُن است.
این بندر با ظرفیت ۱۰۰ میلیون تُن کالای فله و ۷.۵ میلیون تُن کالای کانتینری، بزرگترین و پیشرفتهترین پایانههای کانتینری کشور را در اختیار دارد.
نظر شما