۲۰ درصد از تعهدات نهضت ملی مسکن در مراغه عملیاتی شده است

مراغه- ایرنا- نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعهدات طرح نهضت ملی مسکن چهار ساله است، گفت: در مراغه تاکنون نسبت به حدود ۲۰ درصد از تعهدات این طرح عمل شده است. 

به گزارش ایرنا «سیدفرید موسوی» روز پنج‌شنبه در جلسه شورای مسکن مراغه افزود: در خصوص طرح خودمالکی هم کار چندانی در شهرستان انجام نشده است در حالی که اعطای ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات می‌تواند برای متقاضیان مسکن جذابیت داشته باشد.

۲۰ درصد از تعهدات نهضت ملی مسکن در مراغه عملیاتی شده است
سیدفرید موسوی: تمام دستگاه‌های دولتی را در نهضت ملی مسکن به کار بگیرید

وی با تاکید بر اینکه شهرداری باید در خصوص بازآفرینی شهری با جدیت وارد عمل شود، ادامه داد: شهرداری مراغه نقشه و برنامه مدون را در برای مناطق هدف تدوین کرده و امتیازها برای ساخت و ساز در این مناطق را اطلاع‌سانی کند.

«موسوی» همچنین با بیان اینکه برای تامین اعتبار لازم جهت احداث راه دسترسی به سایت «سنگر داغی» هم گزینه‎‌ای وجود ندارد، افزود: باید برای آن هم چاره‌اندیشی شود و به نظر می‌رسد رفع مشکل باید از استان پیگیری شود.

وی در خصوص احتکار زمین از سوی برخی از شرکت‌های تعاونی نیز بیان کرد: مشکلات احتمالی این شرکت‌ها باید رفع شده و مسئولان نباید اجازه دهند که اراضی شهری در اختیار این شرکت‌ها احتکار شود.

وی همچنین جلب مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان برای مسکن‌سازی را مورد تاکید قرار داد و افزود: هر دستگاه دولتی که زمینی در اختیار دارد، وارد طرح نهضت ملی مسکن شود تا به معنای واقعی کلمه شاهد نهضتی برای مسکن‌سازی در شهرستان باشیم.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی: نهضت ملی مسکن تعهد دولت است و شهرهایمان با مشارکت همگانی باید به کارگاه ساخت مسکن تبدیل شود

«مرتضی مینویی»، معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این جلسه، تدوین طرحی برای احیای بافت ناکارآمد شهری را در این جلسه مورد تاکید قرار داد و افزود: شهرداری می‌تواند نقش مهمی در مسکن‌سازی ایفا کند.

نگاه آماری به وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در مراغه

رییس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه بیان کرد: برنامه مصوب استان برای چهار سال در بخش بازآفرینی شهری، احداث ۲۹ هزار و ۹۲۱ واحد مسکونی است که تسهیلات سه‌هزار و ۴۶۲ واحد تاکنون اعطا شده و ۵۰۰ مورد از آنها به مراغه اختصاص دارد.

مسعود مقصودی‌وند افزود: در خصوص مقاوم‌سازی روستایی نیز اعطای تسهیلات در طول چهار سال برای ۴۸ هزار واحد برنامه‌ریزی، و تاکنون ۲۳ هزار و ۷۰۰ واحد به بانک‌ها معرفی شده است.

به گفته وی تاکنون ۱۴ هزار و ۳۶۳ واحد به عقد قرارداد منتهی شده که ۶۸۳ فقره از آنها به مراغه اختصاص دارد؛ ضمن توجه به اینکه یکهزار و ۶۰۷ واحد به بانک‌ها معرفی شده است.

وی به آمار طرح خودمالکی شهری در مراغه هم اشاره و بیان کرد: در مراغه ۲ هزار و ۸۴۳ واحد به بانک‌ها معرفی شده که یکهزار و ۱۱۵ واحد به عقد قرارداد رسیده است.

مراغه چهار محدوده در طرح نهضت ملی مسکن دارد

رییس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: مراغه چهار محدوده در طرح نهضت ملی مسکن دارد که ۴۰۰ واحدی پهرآباد از جمله آنهاست.

مقصودی‌وند اضافه کرد: تکمیل این طرح که در ۲ مرحله‌ی ۱۶۰ واحدی و ۲۴۰ واحدی در حال اجراست، جزو موارد مورد تاکید استاندار شهید آذربایجان‌شرقی بود و تلاش برای بهره‌برداری از آن ضروری است.

به گفته وی محدوده دوم مراغه ۵۰۰ واحدی شرکت توسعه عمران مراغه به شمار می‌رود که از سوی ۲۶ گروه پیمانکاری در حال اجراست و تمام واحدها وارد مرحله دیوارچینی شده است.

وی با بیان اینکه محوده سوم طرح نهضت ملی مسکن در مراغه موسوم به «سنگر داغی» در ۸۷ هکتار ار اراضی ملی در حال اجراست، اضافه کرد: از آنجایی که اراضی دولتی مراغه در گذشته به مسکن مهر اختصاص داده شده بود و اراضی مستعد دیگری وجود نداشت، سایت «سنگرداغی» که در زمان اجرای مسکن مهر کنار گذاشته شده بود، بار دیگر در اولویت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این طرح به خاکبرداری نیاز داشت، افزود: با توجه به تعداد واحدی که احداث آنها در «سنگرداغی» پیش‌بینی شده و همچنین توسعه شهری رو به آن سمت است، این محدوده نیز در آینده توسعه می‌یابد.

به گفته «مقصوی‌وند» قرارگاه امام حسن (ع) اکنون با تمام قوا در این محدوده فعالیت دارد و عملیات اجرایی به زودی وارد اجرای فونداسیون و ساخت ابینه می‌شود.

وی این را هم بیان کرد که محدوده چهارم مراغه در طرح نهضت ملی مسکن «فجر» نام دارد که هفت هکتار مساخت دارد و کاربری آن به مسکونی تغییر یافته است و ۵۰ درصد از آن می‌تواند در این طرح مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه احداث مسکن در قالب قانون جوانی جمعیت نیز همزمان با طرح نهضت ملی مسکن در حال پیگیری است، افزود: احتمالا این محدوده پس از قطعه‌بندی به قانون جوانی جمعیت اختصاص می‌یابد.

رییس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی این را هم بیان کرد که در مراغه باید برای تامین زمین فکر شود.

به گزارش ایرنا «سنگرداغی» بزرگترین محدوده در حال اجرای طرح نهضت ملی مسکن مراغه به شمار می‌رود؛ محدوده‌ای که آماده‌سازی آن ۲۵ بهمن سال ۱۴۰۱ از سوی قرارگاه سازندگی امام حسن (ع) آغاز شد.

این قرارگاه جهادی حتی ۶ ماه بدون قرارداد در این محدوده کار کرد و اکنون مشکلاتی در تامین اعتبار دارد زیرا حدود ۵۰ درصد از متقاضیان مسکن این محدوده جزو اقشار حمایتی هستند و توان پرداخت اندکی دارند.

گفتنی است یک سوم از اعتبار مورد نیاز برای تامین زیرساخت‌های این محدوده را اداره‌کل راه و شهرسازی تامین می‌کند، یک سوم اعتبار بر عهده وزارت نیرو و یک سوم مابقی از تعهدات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha