کارگران کارخانه قند یاسوج درسوگ شهید احیاگر؛ از شیرینی احیا تا تلخی فراق

یاسوج- ایرنا- ۲۵۰ کارگر کارخانه احیا شده قند یاسوج که روزگاری شورانگیز و شادمان همگام با شهید جمهور عزیزشان جشن احیامی گرفتند و از بازگشت و اشتغال مجدد به کار کامشان شیرین بود امروز اما ناباورانه و با دلی غمگین و اندوهبار در غم جانسوز آن عالم مجاهد و آشنای به درد محرومان مراسم بزرگداشت شهادتش بر پا کردند و بر سیمای خاموشش اشک ماتم ریختند.

به گزارش ایرنا، کارخانه قند یاسوج که بیش از یک دهه تعطیل بود، با نظر و دستور قاطع رئیس جمهور به چرخه تولید برگشت، کمتر کسی فکر می‌کرد که این کارخانه دوباره احیا شود، اما با پشتیبانی دولت و همت شهید جمهور خستگی ناپذیر چرخ کارخانه چرخید و ۲۵۰ کارگر بیکار به طور مستقیم مشغول به کار شدند اما امروز -چهارشنبه- مراسم یاد بود آیت الله رئیسی در این کارخانه برگزا شد و جای او خالی بود.

عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت استان کهگیلویه وبویراحمد در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک هزار تُن قند و شکر آغاز شد. مدتی پس از بهره برداری این کارخانه به دلایل مختلف معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و تولید کارخانه زیر بار مشکلات کمر خم کرد و به حالت رکود درآمد.

کارخانه قند یاسوج سرانجام پس از فراز و نشیب های فراوان و رکود و تعطیلی های مستمر در سفر دور دوم هیات دولت به استان کهگیلویه وبویراحمد و پیگیری و تاکید و با دخلت و نقش تعیین کننده شخص آیت الله رئیسی به مدار تولید بازگشت.

این کارخانه با ظرفیت تولید روزانه ۷۰۰ تن قند و شکر، زمینه اشتغال مستقیم برای افراد زیادی را فراهم کرده است. کارخانه قند یاسوج با تلاش شبانه روزی کارگران هم اکنون بخش زیادی از شکر مورد نیاز کشور را تامین می کند.

کارخانه قند یاسوج "که طعم تلخ حدود یک دهه تعطیلی را چشیده بود در سفر دوم رئیس جمهور به کهگیلویه وبویراحمد احیا شد اما اکنون پی از شهادت آیت الله رئیسی کارگران این کارخانه برای شهید جمهور مراسم یادبودی گرفته اند.

مراسم گرامی‌داشت شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور و همراهان وی با حضور رئیس سازمان امور عشایر کشور و نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری در کارخانه قند یاسوج برگزار شد.

راه اندازی کارخانه‌ی قند یاسوج یک پرسه‌ی طولانی داشت

رئیس سازمان امور عشایر کشور در این آیین گفت: کارخانه قند یاسوج، کارخانه‌ای است که با وجود عزم و جزم رئیس‌جمهور شهیدمان در دستور کار قرار گرفت و به چرخه‌ی تولید بازگشت. راه اندازی کارخانه‌ی قند یاسوج یک پرسه‌ی طولانی داشت البته در راس باید از نماینده ولی فقیه در استان "آیت‌الله حسینی"، دستگاه‌های امنیتی استان، کارگران زحمتکش کارخانه و استاندار قدردانی کرد آن‌ها پیش‌قدم بودند تا این کارخانه به چرخه‌ی تولید بازگردد.

شایان نادری افزود: این سعادت بزرگی است که مراسم بزرگداشت "آیت الله رییسی" در کارخانه قند یاسوج برگزار می‌شود.

کارگران کارخانه قند در سوگ شهید احیاگر؛ از شیرینی احیا تا تلخی فراق

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در بحث شخصیت رئیس‌جمهور شریف ما یک تعبیر عمیق و عجیبی دارند. ایشان فرمودند که "شهید بهشتی یک شخصیت جامع بودند" این ویژگی را از این باب بیان داشتند چون یک شخص نمی‌تواند همه‌ی ویژگی‌های بزرگ را در خود داشته باشد.

نادری تاکید کرد: شهید بهشتی موضوع آرمان‌خواهی و واقعیت‌گرایی را به معنای واقعی عملی کرد. بسیاری از انسان‌ها به واسطه‌ی پرداختن به واقع‌گرایی از آرمان‌خواهی دور می‌شوند و بسیاری هم به آرمان‌خواهی رو می‌آورند و پذیرفتن بسیاری از واقعیت‌ها برای آن‌ها سخت می‌شود. اما شهید رئیسی به واسطه‌ی آرمان‌خواهی از واقعیت‌ها و نیازهای جامعه دور نشدند در ادامه به واسطه‌ی واقعیت‌هایی که در جامعه وجود داشت از آرمان اصلی انقلابی دور نشد.

نادری ادامه داد: رئیس‌جمهورهای مختلفی را در این چند دهه دیده‌ایم تناسبی میان گفتار و عمل آن‌ها وجود نداشت اما در این ۳۴ ماه اخیر که شهید رئیسی سکاندار ریاست جمهوری مملکت بود این مهم به معنای واقعی به واقعیت رسید.

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: تعبیرهایی که مقام معظم رهبری در خصوص دولت فرمودند چنان دقیق و عمیق هست که هرکدام از این بیانات نیاز به ساعت ها بررسی و تحلیل دارد. آن همه مشکلاتی که وجود داشت در این دولت رعایت و حل شد و ما عدولی در گفتمان دولت ندیدیم.

نادری افزود: مردمداری، عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد، خستگی ناپذیری، صدق و راستی از ویژگی‌های دولت بود. امام علی (ع) در خصوص مردم‌داری فرمودند «مردم عماد دین هستند» یعنی مردم باید در رأس کار باشند.

وی گفت: اولین اقدامی که شهید رئیسی به آن پرداخت بحث مردمی‌سازی بود، ایشان دستیارهایی در این خصوص مشخص کرد و به تبع آن یک دستیار ویژه برای مردمی‌سازی در استان‌ها و استانداری‌ها انتخاب شدند تا این ادبیات به معنای واقعی پیاده‌سازی شود.

نادری اظهار کرد: کلید واژه عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد در زمان سکانداری ایشان در آستان قدس رضوی، قوه قضاییه و دولت به معنای واقعی معنا شد، ایشان مماشاتی در خصوص مبارزه با فساد نداشتند. با دانه‌درشت‌هایی مبارزه می‌کرد که برخورد با آن‌ها برای همه غیرقابل تصور بود اما به معنای واقعی عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد را در گفتمان‌شان نهادینه کردند.

نادری گفت: مقام معظم رهبری هم فرمودند که شهید رئیسی، خستگی را نمی‌شناخت و شبانه‌روز کار می‌کردند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور ابراز کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌هایی که گریبان‌گیر کشور بود که البته این مشکلات تورم و رکود ضایعه‌ی یک شب و یک روز نیست، بلکه بسیاری از این مشکلاتی که گریبان‌گیر آن هستیم برگرفته از سیاست‌های غلط سال‌های گذشته بوده و دولت رئیس‌جمهور شهیدمان وارث این سیاست‌های اشتباه بود که برای رکود و اشتغال‌زایی فضا را آرام می‌کرد تا از مشکلات مردم کاسته شود.

نادری گفت: آمارها نشان می‌داد که دلار به فلان قیمت می‌رسد، تورم به چند درصد می‌رسد اما این ارقام به معنای واقعی کنترل شد و یک مسیر خیلی خوبی را دولت شروع کرده بود، دولت چهره‌ی خدمت خود را در این فرصت باقیمانده به عنوان یک گفتمان در دستور کار قرار داد، اقداماتی که انجام شده باید به اتمام برسد و برای مردم شفاف‌سازی و جهاد تبیین شود.

شهادت آیت‌الله رئیسی شهادتی از جنس اقتصاد، خدمت و ارتقای رفاه مردم بود

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: امروز از بزرگ‌مردانی یاد می شود که ارزش‌های انقلاب را در چهل‌ساله‌ی دوم و گام دوم انقلاب را یکبار دیگر احیا کردند و اندیشه‌های متعالی و مترقی انسانی و اسلامی جمهوری اسلامی را در معرض دید و در مباحث شهودی جامعه قرار دادند. شهادت بزرگ‌مرد تاریخ اداری و اجرایی‌مان آقایان دکتر رئیسی، امیرعبدالهیان و مالک رحمتی، آیت‌اله آل هاشم و سه تن از بزرگان هوانیرو را تسلیت عرض می‌کنم.

سید احسان عسکری افزود: در ۱۵ سال گذشته مقام معظم رهبری بعنوان فرمانده ارشد کشور موضوعاتی را تحت عنوان شعار سال عنوان کردند که مسیر، اولویت اول، ممتاز و منحصر به فرد کشور را تعریف کردند.

وی ادامه داد: عناوین شعار سال ۱۳۹۹ جهش تولید، سال ۱۴۰۰ تولید، پشتیبانی‌ها و رفع موانع تولید، سال ۱۴۰۱ تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، سال ۱۴۰۲ مهار، تورم و رشد تولید، سال ۱۴۰۳ رشد تولید و مشارکت مردم نامگذاری شد. تولید عنصر مشترک و مبنای شعارهای سال بوده که مقام معظم رهبری به مسئولان بعنوان کارگزاران و سربازان طیف میدان علامت می‌دهد.

عسکری افزود: در هشت سال دفاع مقدس شاهد هجوم آشکار غرب به جمهوری اسلامی بودیم در آنجا نیروها و رزمندگان ما شهید می‌شدند امروز میدان عوض شده و اما سربازان همانطور جان‌فشانی می‌کنند. سربازان امروز سربازان اقتصادی هستند شهادت آیت‌اله رئیسی شهادتی از جنس اقتصاد، خدمت، تسهیل امور و ارتقای رفاه مردم بود.

وی تاکید کرد: کارخانه قند یاسوج زمانی تعطیل بود که در زمان دکتر "احمدی‌نژاد" احیا شد؛ در دوره "حسن روحانی" بازهم تعطیل شد و در دوره دکتر "رئیسی" دوباره احیا شد. با همه‌ی فراز و نشیب‌های این کارخانه هم آشنا بودم و شاهد بخشی از فرایند احیای آن بوده‌ام.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این دولت حدود ۲۳ هزار تن ماهی سردابی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود همچنین مجوز هفت کارخانه خوراک آبزیان صادر شده که حدود سه واحد تولیدی خوراک افتتاح شده است.

وی بیان کرد: مجموعه موج‌های آبی سرابتاوه که چندین سال راکد مانده بود حدود ۱۳۰ میلیارد ریال تزریق شد و به بهره‌برداری رسید. پتروشیمی گچساران قریب به ۲۰ سال معطل بودجه ماند و پیشرفت فیزیکی لاکپشتی داشت امروز گردش مالی پتروشیمی گچساران از تمام بانک‌های استان بیشتر است.

عسکری ادامه داد: مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ‌زنی شد. کارخانه بیواتانول باشت حدود پنج سال با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد رها شده بود که این کارخانه در بورس پذیره‌نویسی کردیم و حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال تجهیز منابع شد که ۷۰ درصد مصالح و لوازم آن خریداری شده است.

وی افزود: تا قبل از این دولت در ایام نوروز برای تامین مرغ مشکلاتی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت ظرف ۲ سال گذشته ۲۷‌ واحد مرغداری احیا و اجرا شد. تا قبل از ۱۰ سال دولت مردمی یک واحد مرغداری در استان به بهره‌داری نرسیده بود.

وی تاکید کرد: ۲ سال گذشته دستگاه‌هایی معدن فسفات چرام خریداری شده که به زودی راه‌اندازی می‌شود. عملیات اجرایی کارخانه اسیدفسفریت هم آغاز خواهد شد. حدود سه سال اخیر کارخانه آهک هیدراته با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد متوقف و رها شده بود الان بالغ بر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این آثار مبنایی در اقتصاد می‌گذارد.

عسکری بیان کرد: کارخانه سیمان مارگون آب را با تانکر تامین می‌کردند اما اکنون آب را از چاه شهرک‌های صنعتی انتقال می‌دهیم. ۴۵ پروژه گردشگری شامل بوم‌گردی‌ها، هتل در حال ساخت است.

وی ادامه داد: ظرفیت سردخانه قبل از این دولت ۱۸ هزار تن بود حدود ۳۶ هزار تن در حال ساخت وجود دارد و ۱۲ هزار تن به بهره‌برداری رسید.

حدود پنج شهرک گلخانه‌ای با ۱۳۷ هکتار در حال واگذاری است. کنسانتره سیب مادوان ۱۲ سال نیمه کاره مانده بود که امسال برای اولین‌بار فعال شد و سیب باغات کشاورزان که در پای درختان خراب می‌شد را به سبد بودجه خانوار تبدیل کرد.

مزارع پرورش مرغ در استان را از ۶۰۰ قطعه تا یک میلیون قطعه‌ای تعریف شده است. بزرگترین کشتارگاه صنعتی مرغ بیشتر بالغ بر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و ظرف ۴ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرغ مادر گوشتی، جوجه‌کشی، مزرعه پرورش مرغ، کشتارگاه و سردخانه و کارخانه خوراک دام و طیور همه یک زنجیره می‌شود. که این پروژه‌های بزرگ در باشت و بهمئی اجرا شده است. همچنین بیش از ۵۰ پروژه دیگر نیز در حال ساخت و به بهره‌برداری خواهد رسید.

عسکری افزود: مسیری که آقای دکتر رئیسی طراحی و هیئت دولت آن را برنامه‌ریزی کردند در استان به خوبی اجرا می‌شود. آینده استان کهگیلویه و بویراحمد ظرف دوسال آینده با بهره‌برداری از این طرح‌های بزرگ بسیار متفاوت خواهد بود.

وی ابراز کرد: حدود چهار میدان نفتی و گازی در مناطق سردسیر با حدود ۱۰۹ میلیارد مترمکعب در حال تسطیح است که یک‌ماه آینده دکلی با ۱۶۰ تریلری انتقال پیدا خواهد شد که حدود هفت چاه برداشت و چهار چاه تزریق اجرا خواهد شد.

کسی که حین خدمت به مردم بمیرد شهید است

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری درخصوص رئیس جمهور شهید، گفت: کسی که به مردم خدمت کرده و برای مردم فداکاری دارد، اگر در حین خدمت آسیب ببیند، و بمیرد شهید است، به این شهدا شهدای حکمی می گویند، به کسانی که در مسیر خدمت به تشیع بمیرند، شهید می گویند.

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی بیان کرد: همیشه به فکر جدیدها نباشیم، خدمات گذشتگان را نیز یاد کنیم، اگر یادی از خدمات امروز کنید ولی یادی از گذشته نکنید، قدرناشناس مرده اید.

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: قصه مرگ قصه زیبایی است، شاید زیباترین اتفاق حیات انسان، مرگ است. ورود انسان به برزخ و قیامت است و انسان پاداش تمامی دین و ایمان خود را خواهد دید، و اتفاق سیاهی است که افراد در حین توهین به خدمت گذاران گذشته، خدمت خود را به رخ بکشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha