بیمه‌شدگان در سامانه خدمات غیرحضوری ثبت‌نام یا تکمیل اطلاعات کنند

تهران- ایرنا- مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد: از همه بیمه‌شدگان دعوت می‌کنیم برای ثبت‌نام، تکمیل یا به‌روزرسانی اطلاعات و شماره تماس در سامانه خدمات غیرحضوری اقدام کنند تا مشمول دریافت اطلاع‌رسانی عمومی شوند.

به‌ گزارش ایرنا از سازمان تأمین‌اجتماعی، بشیر عمرانی اظهار داشت: پیامک‌های ماهانه واریز حق بیمه، به‌منظور اطلاع ذی‌نفعان از روزهای کارکرد در هر ماه، دستمزد مبنای کسر حق بیمه و عنوان شغلی؛ از ابتدای خرداد ماه سال جاری، برای بیمه‌شدگانی که در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir ثبت‌نام کرده‌اند، ارسال می‌شود و بنابر این از همه بیمه‌شدگان دعوت می‌کنیم برای ثبت‌نام، تکمیل اطلاعات یا به‌روزرسانی اطلاعات و شماره تماس در سامانه خدمات غیرحضوری اقدام کنند تا مشمول دریافت این اطلاع‌رسانی عمومی شوند.

وی ادامه داد: براساس آخرین آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات این سازمان در پایان سال گذشته از مجموع ۱۶ میلیون و ۳۰۵ هزار بیمه‌شده بیمه‌پرداز به سازمان تأمین‌اجتماعی (بیمه‌شدگان اصلی)، ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر بیمه‌شده اجباری در یک میلیون و ۳۶۲ هزار کارگاه مشمول قانون تأمین‌اجتماعی در حال کار هستند که این افراد مشمول دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی ماهانه سازمان تأمین‌اجتماعی خواهند بود و درصورت ثبت‌نام در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی es.tamin.ir و ثبت شماره تلفن همراه خود در این سامانه، این پیامک اطلاع‌رسانی را دریافت خواهند کرد.

عمرانی در مورد هدف این طرح اطلاع‌رسانی و اهمیت آن برای بیمه‌شدگان گفت: با هدف شفاف‌سازی و احقاق حقوق قانونی بیمه‌شدگان، از ابتدای خردادماه، پیامک واریز حق‌بیمه برای تمامی بیمه‌شدگان اجباری سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور به ‌صورت ماهانه ارسال می‌شود که در این پیامک سه گزینه روزهای کارکرد در هر ماه، میزان دستمزد مشمول کسر حق بیمه و عنوان شغلی که از سوی کارفرما در لیست‌های پرداخت حق بیمه درج و به سازمان اعلام شده، قابل مشاهده است.

کارفرما مکلف است حقوق و مزایای کارکنان خود را تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کند

وی با بیان این‌که منطق و مستند قانونی ارسال پیامک واریز حق بیمه به بیمه‌شدگان، مفاد ماده (۳۹) قانون تأمین‌اجتماعی است، افزود: طبق این ماده قانونی، کارفرما مکلف است ضمن ارسال لیست پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود، حق بیمه آنان را تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کند.

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: مطابق آئین‌نامه همین قانون، کارفرما مکلف است که صورت‌مزد و حقوق تنظیم‌شده را به رؤیت و امضای بیمه‌شده برساند. بر این اساس در زمانی‌که لیست‌های پرداختی حق‌بیمه به صورت کاغذی تهیه و ارسال می‌شد، کارفرمایان اقدام به اخذ امضا و تأیید مراتب از بیمه‌شده می‌کردند. اما از زمانی که ارسال لیست و پرداخت حق بیمه؛ به‌شکل الکترونیکی صورت می‌پذیرد عملاً این رؤیت و تأیید مفاد لیست ارسالی از سوی بیمه‌شده امکان‌پذیر نیست. لذا مقرر شده سازمان تأمین‌اجتماعی از ابزارهای به‌روز، برای آگاهی‌بخشی به بیمه‌شدگان در این خصوص استفاده کند که با ارسال پیامک، این خلا پر خواهد شد.

وی تصریح کرد: از بهمن ماه سال گذشته، این پیامک‌ها برای بیمه‌شدگان تحت پوشش ادارات‌کل تأمین‌اجتماعی غرب و شرق تهران ارسال و با توجه به نتایج موفقیت‌آمیز آن، از خرداد ماه امسال، این پیامک برای تمامی بیمه‌شدگان اجباری (کارگاهی) در سراسر کشور ارسال خواهد شد.

بیمه‌شدگان در سامانه خدمات غیرحضوری ثبت‌نام یا تکمیل اطلاعات کنند

بیمه‌شدگان در صورت مغایرت اطلاعات دریافتی با مراجعه به شعب یا سامانه خدمات غیرحضوری اعتراض خود را ثبت کنند

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی درباره محتوای پیامک‌های ارسالی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: با توجه به مهلت قانونی کارفرما برای پرداخت حق بیمه، زمانی‌که حق بیمه از سوی وی پرداخت و سابقه ایجاد شود، پیامکی از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شده ارسال می‌شود و درصورتی‌که بیمه‌شده مغایرتی در اطلاعات دریافتی مشاهده کند، می‌تواند با مراجعه به شعب سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir اعتراض خود را ثبت کند.

مزایای ارسال پیامک ماهانه به بیمه‌شدگان

وی آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به بیمه‌شدگان از کارکرد، دستمزد و عنوان شغلی که کارفرما برای آنها منظور کرده و معیار برخورداری ایشان از خدمات این سازمان خواهد بود را از مزایای قابل توجه ارسال پیامک ماهانه به بیمه‌شدگان برشمرد و افزود: پیشگیری از طرح دعاوی در مراجع قانونی و پرهیز از فرار بیمه‌ای، از دیگر مزیت‌های این طرح است. همچنین با اجرای این طرح، امکان اصلاح و واقعی‌کردن دستمزدها و عنوان شغلی برای بیمه‌شده فراهم می‌شود. همچنین با توجه به این‌که اعتراض به‌عنوان شغلی؛ از دعاوی پرتکرار بیمه‌شدگان در دیوان عدالت اداری است؛ با ارسال این پیامک، ‌کارگران از عنوان شغلی که کارفرما برای آنها گزارش کرده است مطلع و در صورت لزوم، قبل از آن‌که نیاز به خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی پیدا کنند، در مورد اصلاح آن اقدام خواهند کرد.

عمرانی افزود: از آن‌جا که این پیامک به شماره تلفن همراهی که در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی ثبت شده ارسال می‌شود، از تمامی بیمه‌شدگانی که تاکنون در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند دعوت می‌کنیم در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام در این سامانه به نشانی es.tamin.ir اقدام کنند و اگر هم پیش از این در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و اطلاعات آنها به‌ویژه شماره تلفن همراه تغییر کرده است، سریع‌تر به این سامانه مراجعه و اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha