۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۳
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85491930
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تظاهرات در تایوان در اعتراض به احتمال تصویب قانونی بحث برانگیز

تهران- ایرنا- مردم تایوان درحالی که یک چهره استقلال‌طلب به تازگی ریاست دولت این جزیره را برعهده گرفته است، در اعتراض به احتمال تصویب قوانین اصلاحی بحث برانگیز که نظارت پارلمان بر ساختار اجرایی را بیشتر می‌کند، در خیابان‌ها دست به اعتراض زدند.

به گزارش ایرنا، بلومبرگ امروز سه‌شنبه گزارش داد که معترضان در حال تظاهرات در تایپه مرکز تایوان هستند در حالیکه قانونگذاران احزاب مخالف دولت تلاش می‌کنند قوانین بحث برانگیزی را که به آنها اختیارات بیشتری برای به چالش کشیدن رئیس دولت می‌دهد، تصویب کنند.

نارضایتی از این اقدامات پیشتر باعث درگیری‌های خشونت‌آمیز در داخل پارلمان و برخی از بزرگترین اعتراضات تایوان شده است. این اتفاق یادآور جنبش دانشجویی گل آفتابگردان در سال ۲۰۱۴ است زمانی که معترضان پارلمان را تصرف کردند و مانع از تصویب یک پیمان تجاری با چین شدند.

معترضان بار دیگر در خیابان‌های اطراف پارلمان تجمع کردند چرا که احزاب مخالف کومینتانگ (KMT) و متحدش حزب خلق تایوان (TPP) ممکن است امروز موفق به تصویب این قانون شوند.

این تغییرات توانایی قانونگذاران را برای احضار رئیس دولت، شرکت‌ها و حتی عموم مردم برای بازجویی افزایش می‌دهد. همچنین دسترسی به اسناد محرمانه را برایشان ممکن می‌کند.

نگرانی‌هایی وجود دارد که این اختیارات به قانون‌گذاران اجازه دهد تا دستور کار لای چینگ-ته را از مسیر خود خارج کنند و یا این اختیارات به درز اطلاعات حساس و مجازات افرادی منجر شود که از پاسخ دادن به سؤالات خودداری می‌کنند. تایپه در حال حاضر نهاد «کنترل یوان» را دارد؛ یک شاخه نظارتی از دولت که می‌تواند در مورد مقام‌ها تحقیق و آنها را استیضاح کند.

لای چینگ-ته در ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) به عنوان رئیس جدید دولت تایوان سوگند یاد کرد و این اصلاحات می‌تواند توانایی او را برای اعمال سیاست‌ها در جزیره‌ای که در بطن تنش‌های چین و ایالات متحده قرار دارد، مختل کند.

حزب کومینتانگ که طرفدار روابط نزدیکتر با چین است، گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه قانون مزبور نتیجه نفوذ خارجی است را رد کرد. الکساندر هوانگ، مشاور این حزب، گفت: این ربطی به هیچ کس ندارد.

کو چیه ان، قانونگذار کومینتانگ در یک جلسه توجیهی گفت که حزب متبوعش و حزب خلق تایوان در پاسخ به اکثریت افکار عمومی اصلاحات را پیش می‌برند.

با کمک شبکه‌های اجتماعی به ویژه «تردز» (Threads) که طبق گزارش‌ها نزدیک به ۲ میلیون کاربر فعال در تایوان دارد، اعتراضات روز سه شنبه به سرعت در دست کم ۱۰ شهر ترتیب داده شد. حتی میائولی، شهرستانی که سابقه طولانی در حمایت از کومینتانگ دارد، شاهد تظاهرات بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha