نشنال اینترست: ترامپ حزب جمهوری‌خواه آمریکا را نابود می‌کند

تهران-ایرنا- نشریه «نشنال اینترست» شکست دونالد ترامپ، ‌نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا را به معنای پایان عمر این حزب توصیف کرد و نوشت: عدم راهیابی ترامپ به کاخ سفید موجب می‌شود تا هوادان افراطی وی احساس کنند صدای آن‌ها شنیده نشده و در سیستم انتخاباتی آمریکا تقلب صورت گرفته است. باوری که جمهوری‌خواهان را برای سال‌ها از صحنه سیاسی آمریکا دور می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این نشریه تحلیلی، رای‌دهندگان آمریکایی با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (آبان ماه) به یک سوال مهم فکر می کنند و آن این که:" اگر دونالد ترامپ، ‌رئیس جمهوری سابق آمریکا در انتخابات عمومی شکست بخورد، چه اتفاقی می افتد؟ "

این گزارش در پاسخ به این سوال می نویسد:" این شکست شاید پایان آمریکا نباشد، اما مطمئناً می‌تواند پایان حزب جمهوری‌خواه را در این کشور رقم بزند. "

یک نظرسنجی جدید از سوی سی‌ان‌ان نشان داد که سه چهارم آمریکایی‌ها (۷۴ درصد) معتقدند که ترامپ شکست انتخاباتی خود را قبول نمی کند. این آمار نشان دهنده افزایش قابل توجه افرادی است که چهار سال پیش چنین نظری درباره ترامپ قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) داشتند.

ترامپ، از پذیرش نتایج انتخابات دوره پیشین آمریکا امتناع کرده و حامیانش در ششم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ۱۳۹۹) ‌پس از ماه‌ها لفاظی‌ و ادعا در مورد سرقت آرا و تقلب در انتخابات آن سال به ساختمان کنگره کشورشان حمله کردند. اکنون نیز، ‌پس از گذشت حدود چهار سال، ‌ترامپ بار دیگر شائبه انکار انتخابات را مطرح کرده و هشدار داد که دموکرات‌ها از مدت ها پیش در صدد تقلب در انتخابات عمومی علیه او هستند.

نشنال اینترست در این مقاله با رد احتمال به خشونت کشیده شدن اعتراضات احتمالی علیه نتیجه انتخابات آتی افزود: در حالی که برخی پیش بینی می کنند حامیان وفادار ترامپ ممکن است به خشونت متوسل شوند، بعید است تاریخ (اعتراضات خشونت آمیز دوره قبلی انتخابات آمریکا) تکرار شود. چرا که این بار، ترامپ کاخ سفید را در اختیار ندارد تا از آن برای برگزاری تجمع حامیانش استفاده کند و پیش بینی می شود گارد ملی واشنگتن دی سی در شب انتخابات و در هفته های بعد حضور پررنگی خواهد داشت.

این مقاله افزود: مشاهده نظامیان مسلح در پایتخت آمریکا منظره غم انگیزی خواهد بود، اما ممکن است لازم باشد تا معترضان را از ایجاد دردسر و اغتشاش منصرف کند. بیشتر آمریکایی ها به صراحت اعلام کرده اند که از نامزدی مجدد ترامپ و جو بایدن، ‌رییس جمهوری کنونی آمریکا در انتخابات راضی نیستند. با این حال، شکست ترامپ می تواند برای وفاداران او گران تمام شود.

این تحلیل شکست ترامپ را نه به معنای شکست یک نامزد از حزب جمهوری خواه، ‌بلکه به معنای نابودی حزب لینکلن و ریگان (روسای جمهوری پیشین جمهوری خواه که این حزب به نام آن‌ها شناخته می شود) توصیف کرده و نوشت: چنین شکستی موجب می شود حامیان افراطی جمهوری‌خواه، ‌موسوم به ماگا (MAGA: Make America Great Again) احساس کنند که صدایشان شنیده نمی‌شود و در سیستم انتخاباتی آمریکا تقلب شده است. این افراد کسانی خواهند بود که معتقدند رای آنها دیگر اهمیتی ندارد و این باور می‌تواند حزب جمهوری‌خواه را دچار سردرگمی کند.

در این تحلیل آمده است: در این صورت ممکن است جمهوری‌خواهان تا مدت‌ها نتوانند (به صحنه) سیاست باز گردند چرا که بعید است از ترامپ جدا شوند. از سویی دیگر، ترامپ نیز پس از شکست، با سر و صداهای اعتراضی خود به لکه دار کردن عنوان اختصاصی (حزب جمهوری خواه) ادامه می دهد.

این مقاله در پایان با پیش بینی تشکیل یک سیستم سه حزبی برای آمریکا متشکل از لیبرال‌های افراطی، میانه‌روها و محافظه‌کاران افراطی (جمهوری‌خواهان MAGA) نوشت: فروپاشی حزب جمهوری‌خواه ممکن است برخی از دموکرات های متمایل به محافظه کار را به سوی خود جلب کرده و یا احتمالاً یک حزب سانترالیست (تمرکز گرا) راست جدید را در آمریکا ایجاد کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha