۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۶
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85490750
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سد بانک‌ها در برابر طرح نهضت ملی مسکن خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- طرح نهضت ملی مسکن در خراسان شمالی با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و بر استناد آمار اداره کل راه و شهرسازی استان بانک ها عامل اصلی کندی این طرح محسوب می شوند و تنها به پنج درصد از تعهدات تسهیلاتی خود را در اجرای این طرح عمل کرده اند.

به گزارش ایرنا، سهم خراسان شمالی از طرح «نهضت ملی مسکن» سالانه ۱۱ هزار و ۶۹۰ واحد مسکونی و در مدت چهار سال، ۴۶ هزار و ۷۶۱ واحد مسکونی است که سهم سه شهر بزرگ آن به ترتیب برای بجنورد ساخت ۲۲ هزار و ۱۴۲ واحد، شیروان پنج هزار و ۵۶۸ واحد و اسفراین هفت هزار و ۷۹۸ واحد در مدت چهار سال است.

در مجموع ساخت ۲۸ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در دست ساخت است و حدود ۲۵ هزار نفر در این استان واجد شرایط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن شدند ضمن اینکه امکان ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی در برخی شهرهای استان وجود دارد و این اقدام در شهرستان های گرمه، جاجرم و اسفراین انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در مصاحبه اختصاصی با ایرنا عملکرد بانک ها را سدی در برابر طرح نهضت ملی مسکن استان دانست و گفت؛ متاسفانه بانک ها در این خصوص عملکرد قابل قبولی نداشته اند و برای به سرانجام رسیدن این طرح باید به تعهدات خود عمل کنند.

پرداخت تنها پنج درصد از تعهدات بانکی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در خصوص وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: بانک های استان در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به تعهدات خود عمل نکردند و نارضایتی مردم و از سویی اعترض وزیر مسکن و شهرسازی را به دنبال داشته است.

سیدعلی میرکریمی عنوان کرد: بانک های استان سال گذشته باید ۶۰۰ همت تسهیلات معادل ۲۰ درصد از کل تسهیلات مسکن کشور را به متقاضیان پرداخت می کردند که تنها ۱۳۷ همت یعنی معادل پنج درصد تسهیلات را پرداخت کردند.

وی افزود: اختلاف بسیار زیادی در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به متقاضیان استان خراسان شمالی وجود دارد که این موضوع مورد اعتراض وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اضافه کرد: چنانچه سیستم بانکی به تعهد خودش درباره تسهیلات نهضت ملی مسکن عمل نکند در تکمیل ساخت آن با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی یادآور شد: آورده متقاضیان محدود است و به امید تسهیلات پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وارد این کار شدند و چنانچه سیستم بانکی این کار را انجام ندهد با مشکل مواجه خواهیم شد.

۲ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین مورد نیاز

میرکریمی در ادامه گفت: برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن در این استان ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین مورد نیاز است که تمام اقدامات لازم برای آن انجام و تنها مصوبات نهایی باقی مانده است که باید از طریق وزارتخانه و شورای عالی ابلاغ شود.

وی ادامه داد: ۵۰۰ هکتار زمین الحاق از مجموع کل زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح در استان تامین شده است و اینک در ۲ شهر شیروان و بجنورد مشکل زمین وجود دارد که نیاز به همکاری جهاد کشاورزی است.

پیشرفت ۴۵ درصدی طرح نهضت ملی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: ۲۸ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در استان در دست ساخت است که به طور متوسط حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

میرکریمی اظهارکرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا هفته دولت امسال بیش از ۶ هزار واحد مسکونی به مردم تحویل داده شود.

وی افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شود و مشکل زمین در برخی از شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین حل شود به تعهد برنامه عمل خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مسوولان در اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی، در شهر بجنورد، مرکز این استان، ۶۴ هزار واحد مسکونی وجود دارد که ساکنان ۲۴ هزار واحد، مستاجر هستند.

شهر بجنورد، ۶۷ هزار خانوار جمعیت دارد که بر این اساس، باید سه هزار منزل مسکونی برای پاسخ به کمبود مسکن ساخته شود اما نیاز به مسکن با احتساب تامین مسکن مستحکم و مقاوم، بیش از این رقم است.

البته نیاز به ساخت مسکن در این شهر بیش از این رقم است زیرا برخی از خانوارها در منازل فرسوده و غیرمستحکم زندگی می کنند. تنها ۴۲ درصد از منازل مسکونی در شهر بجنورد مقاوم است و مابقی نیاز به مقاوم سازی و یا بازسازی دارد.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۲۵ نقطه شهری دارد که ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha