داده‌های خاک استان‌ها به منظور اجرای قانون حفاظت خاک جمع‌آوری می‌شود

تهران- ایرنا- معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی بر لزوم توجه ویژه به حوزه خاک کشاورزی در همه استان ها تاکید کرد و گفت: داده‌ها و اطلاعات خاک استان‌ها به منظور اجرای قانون حفاظت خاک جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، «صفدر نیازی شهرکی» در آیین افتتاحیه دوره آموزشی روش‌های جدید مطالعات خاکشناسی و نقشه برداری خاک کشور افزود: آیین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک سال گذشته ابلاغ شد و تکالیفی را به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته که اقدامات ستادی آن درحال پیگیری و انجام است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: تهیه دستورالعمل‌های لازم، پیگیری ردیف های اعتباری و برگزاری دوره های آموزشی برای افزایش سطح آگاهی های کارشناسان خاک، از جمله فعالیت‌های در دست اقدام در ستاد معاونت آب و خاک است.

وی تصریح‌کرد: مهمترین وظیفه ای که به عهده مدیریت‌های آب و خاک در استان‌ها است، جمع‌آوری داده‌های مربوط به خاک های کشاورزی و ارسال این داده ها به موسسه تحقیقات خاک و آب است.

نیازی گفت: تشکیل و راه‌اندازی دفتر خاک در مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها نیز تکلیف دیگری است که اکثر استان‌ها انجام داده‌اند و امیدواریم سایر استان‌ها نیز هرچه سریعتر نسبت به راه‌اندازی دفتر خاک اقدام کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر پیگیری موافقتنامه‌های استانی برای جذب و تخصیص اعتبارات استانی در حوزه خاک، افزود: در این زمینه باید پیگیری‌های مستمر و جدی از طریق معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان با سازمان برنامه و بودجه استان‌ها انجام شود تا اعتبارات لازم به این حوزه تخصیص یابد.

نیازی اظهار داشت: کمیته مطالعات راهبردی خاکشناسی کشور با حضور معاونان وزیر در ستاد وزارت تشکیل و راه‌اندازی شده است و در استان‌ها باید به ریاست معاون عمرانی استانداری، اعضای کمیته فنی و زیر بنایی استان و به دبیری سازمان جهاد کشاورزی راه‌اندازی شود.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری‌های همکاران استانی برای عقد قراردادهای اجرایی حوزه خاک، افزود: استان‌هایی موفق‌تر هستند که تعاملات لازم را با معاونت تولیدات گیاهی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و با مشارکت کشاورزان انجام می‌دهند.

ناصر دواتگر مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی نیز در این نشست بر ضرورت برگزاری دوره‌ه‍ای آموزشی اجرایی و کاربردی در حوزه خاک تاکید کرد و گفت: از نظر تعداد، خاکشناسان ایران بعد از کشور هندوستان بالاترین رتبه را در جهان به خود اختصاص داده‌اند اما اکثر کارشناسان خاک ایران در حوزه تئوریک صاحب‌نظر هستند و در اجرا کارشناسان معدودی داریم که باید دراین زمینه تقویت شوند.

گفتنی است؛ دوره آموزشی روش‌های جدید مطالعات خاکشناسی و نقشه‌برداری خاک کشور از ششم تا هشتم خرداد ماه در کرج برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha