تولید برق از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان/ نیروگاه «میل‌نادر» در آستانه بهره‌برداری

تهران- ایرنا- نیروگاه بادی «میل نادر» با ظرفیت ۵۰ مگاوات در آستانه بهره‌برداری رسمی قرار گرفته است و این به معنای آن است که بخشی از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان برق تولید می‌کنند؛ البته در این بخش جای کار زیاد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تلاش برای تامین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از محورهای مورد تاکید دولت سیزدهم است. تامین برق از انرژی خورشیدی اکنون جای خود را باز کرده و درحال‌توسعه است.

یکی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین‌کننده برق نیروگاه‌های بادی است. سال گذشته تلاش‌های وزارت نیرو برای اخذ مجوز احداث نیروگاه‌های بادی به ثمر نشست و مجوز ساخت سه هزار مگاوات نیروگاه بادی از شورای اقتصاد دریافت شد.

علاوه بر اینها وزارت نیرو با هدف تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، شرایط صادرات برق تجدیدپذیر را فراهم کرد و مقرر شد فعالان این بخش بتوانند برق تولیدی خود را هشت ماه از سال به کشورهای ترکیه، افغانستان و پاکستان صادر کنند.

طبق اعلام اخیر وزارت نیرو، تلاش برای بهره‌برداری از نیروگاه بادی میل نادر سیستان و بلوچستان وارد مرحله تازه‌ای شده است. نیروگاه بادی میل نادر به مساحت تقریبی یک‌هزار هکتار در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان و در شمال غرب زابل واقع شده است.

این نیروگاه بادی به ظرفیت ۵۰ مگاوات شامل ۲۰ واحد توربین بادی ۲.۵ مگاواتی تیپ ۲ است که کار ساخت این نیروگاه در سال ۱۳۹۹ آغاز و پس از انجام عملیات ساختمانی، انتقال به سایت و نصب تجهیزات، در ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱ آخرین توربین این مجموعه با شبکه سنکرون شد.

نیروگاه‌های بادی، دارای مکانیسم توسعه پاک (CDM) است و دی‌اکسیدکربن تولید نمی‌کند. این نیروگاه با توربین‌های ۲.۵ مگاواتی که بر اساس تکنولوژی روز توربین‌های بادی جهان طراحی و اجرا شده، هم‌اکنون به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است.

سرعت باد بالا و توربولانس مناسب در کنار توپوگرافی مساعد از ویژگی‌های منطقه میل نادر است. ازآنجایی‌که مزارع بادی نیازی به سوخت ندارند، تأثیر کمتری بر محیط‌زیست نسبت به سایر اشکال تولید برق دارند و اغلب به‌عنوان منبع خوب انرژی سبز از آنها یاد می‌شود.

میانگین سرعت باد در منطقه میل نادر حدود ۱۰ متر بر ثانیه (در فصل پر بادی ۱۸ و در سایر فصل‌ها پنج متر بر ثانیه) است که کریدور مناسبی برای اجرای نیروگاه بادی است. این باد حداقل ۱۲۰ روزه در کانال بین کوه هرات و دیواره سمت شرقی ایران قرار می‌گیرد و این منطقه را به بهشت تولید برق از انرژی باد بدل می‌کند.

علاوه بر منطقه یاد شده، سایر استان‌ها نظیر استان‌های شمالی و غرب کشور نیز پتانسیل توسعه انرژی بادی را دارد. ضریب ظرفیت مزرعه بادی حدود ۵۳ درصد خواهد بود که موجب تولید حدود ۲۱۹ هزار مگاوات - ساعت انرژی الکتریکی در سال شده و از انتشار حدود ۱۴۰ تن دی‌اکسیدکربن در سال جلوگیری می‌کند.

به‌ازای هر ۱۰۰ مگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر سالیانه بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر آب و ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود.

توربین‌هایی که در این منطقه به کار برده شده برای سرعت‌های باد بالا مناسب هستند و برای کارکرد در دماهای بالای محیط و شرایط گردوغبار با اجرای آخرین اصلاحات تجهیز شده‌اند.

در حال حاضر عملیات احداث پست بلافصل ۱۳۲.۲۰ کیلوولت این مزرعه برای اتصال به پست برق منطقه‌ای (۴۰۰.۱۳۲ کیلوولت) در مراحل پایانی خود قرار داشته و تجهیزات مربوطه و ۲ دستگاه ترانس قدرت ۳۰ مگاولت آمپر نیز در سایت مستقر است.

کارفرمای این نیروگاه شرکت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا، مجری آن شرکت نصب نیرو و ناظر کارگاهی آن شرکت مهندسی مشانیر است، سرمایه‌گذار این نیروگاه گروه مپنا و سرمایه آن ۵۶.۵ میلیون یورو در بخش نیروگاهی است.

این طرح از بهمن سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسیده و برای ۱۶۳ نفر در زمان احداث و ۱۵ نفر در زمان بهره‌برداری اشتغال‌زایی مستقیم انجام داده است. همچنین درباره پست ۴۰۰.۱۳۲.۲۰ کیلوولت میل نادر زابل گزارش‌ها حاکی از آن است که منابع مالی آن توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) تأمین شده و با کارفرمایی شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در حال اجرا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha