قاسم‌پور: استقلال در بدترین شرایط لغزید؛ در ترکیه تبانی نکردم در لیگ تاوان دادم

تهران-ایرنا- پیشکسوت فوتبال کشورمان با اشاره به اینکه استقلال در بدترین شرایط موجود دچار اشتباه شد، گفت: نتیجه‌ نیمه نخست دیدار پرسپولیس در تهران باعث شد تا شاگردان نکونام امتیاز از دست داده و صدر جدول را به رقیب بدهند.

ابراهیم قاسمپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به اتفاقات روز فوتبال ایران پرداخت. از لغزش استقلال در صدر گرفته تا پیشنهاد تبانی و جذب بازیکن به او در زمانی که تیمش در اردوی ترکیه بود. با ما همراه باشید تا این گفت‌وگو را بخوانیم.

استقلال جایی که نباید می‌لغزید، لغزید

امسال شرایط لیگ تا حدودی با سنوات گذشته فرق داشت، چراکه در بالا و پائین جدول بازی‌ها با حساسیت بیشتری دنبال می‌شد. استقلال و پرسپولیس از هفته‌ها قبل رقابت تنگانگی داشتند و در انتهای جدول نیز چند تیم برای فرار از منطقه سقوط تلاش مضاعفی را در دستور کار خود قرار دادند.

در این هفته‌ها شاهد بودیم استقلال در بیشتر ایام فصل صدرنشین بود، اما آنها جایی که نباید امتیاز از دست می‌دادند،‌ دچار اشتباه شدند. پرسپولیس هم در کمال ناباوری، دیداری که شکست خورده بود را با پیروزی عوض کرد تا از این لغزش آبی‌پوشان نهایت استفاده را ببرد.

ابوالقاسم‌پور: استقلال در بدترین شرایط لغزید؛ در ترکیه تبانی نکردم در لیگ تاوان دادم

استقلال خوزستان دچار اشتباه شد و تاوان سختی داد

وقتی استقلال خوزستان ۳ گل به پرسپولیس آنهم در ورزشگاه آزادی زد،‌ یک شوک به هواداران این تیم و بازیکنان پرسپولیس وارد شد. متاسفانه استقلال خوزستان نتوانست در ادامه این بازی را مدیریت کند و اشتباه بازیکن آنها که منجر به اخراج شد از یک سو و تفکرات کادر فنی در ادامه، کافی بود تا پرسپولیس به بازی بازگشته و با زدن ۴ گل، هم نتیجه را تغییر داده و هم به صدر جدول برود.

نکته‌ عجیب در تیم استقلال خوزستان این بود که چرا حفظ نتیجه و کنترل بازی را در دستور کار نداشت. این در شرایطی است که یک بازیکن کمتر هم داشت و باید از موقعیتی که به دست آمد، نهایت استفاده می‌برد. در عوض استقلال خوزستان همان سبک بازی خود را ادامه داده و تاوان سختی هم برای آن داد.

استقلال برابر نساجی بی‌برنامه بود و فریب نیمه اول پرسپولیس را خورد

استقلال برابر نساجی یک بازی بی‌برنامه را ارائه کرد. هر چند نساجی هم خوب عمل کرد، اما وقتی استقلالی‌ها شنیدند در تهران پرسپولیس با ۳گل عقب است، دچار اشتباه شد. همین اشتباه کافی بود تا استقلال ضربه بخورد و پس از مدت‌ها و در ۲ هفته پایانی لیگ صدرنشینی را از دست بدهد. در شرایطی که همه چیز در اختیار و کنترل آنها بود، با دست خود صدرنشینی را به پرسپولیس دادند.

ابوالقاسم‌پور: استقلال در بدترین شرایط لغزید؛ در ترکیه تبانی نکردم در لیگ تاوان دادم

من هم پیشنهادهایی برای تبانی یا مسائل دیگر داشتم

اخلاق من به گونه‌ای است که آنهایی که مرا می‌شناسند، زیاد از این حرف‌ها نمی‌زنند، اما زمانی که در نفت آبادان بودم و به همراه تیم به ترکیه رفتیم با اتفاقی مواجه شدم که برای من عجیب بود. چند داور فوتبال کشورمان در آن ایام در ترکیه بودند و سر تمرین تیم ما حاضر شدند. در آن فصل سقف قرارداد حدود ۱۵۰ میلیون تومان بود،‌ یکی از آنها به من گفت چند بازیکن خوب دارم. آنها را جذب کن و برای هر کدام هم مبلغی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون صحبت کرد که به خود من برسد.

من در جواب گفتم بیایند و تست بدهند اگر خوب بودند جذب می‌کنیم اما از این پول‌ها نمی‌گیریم اما او اعتقاد داشت باید بدون تست آنها را جذب کنم. من جنوبی هستم و طبیعی است به تیم شهر خودم جفا نکنم و برای همین موضوع را خاتمه دادیم تا به شروع فصل رسیدیم. در همان بازی کمک‌داور همان فردی بود که در ترکیه با من صحبت کرد و بازی با تساوی یک بر یک دنبال می‌شد. هر بار توپ روی دروازه حریف می‌رفت داور سوت می‌زد و روی دروازه ما از این خبرها نبود. وقت اضافه‌ای گرفته شد که نباید گرفته می‌شد و در نهایت روی یک ضربه کرنر و خطایی که روی دروزاه‌بان ما شد، توپ به گل تبدیل شد و ما بازی را باختیم که بعد از آن مصاحبه تندی را انجام دادم.

به دلیل حفظ خانواده داور خاطی و دخترش سکوت کردم

بعد از این بازی فدراسیون با من تماس گرفت و از من خواستند در آنجا حاضر و بابت مصاحبه تندی که داشتم پاسخگوی ابهامات باشم. من هم بدون آنکه اسمی ببرم گفتم خودتان بررسی کنید و ببینید در ۲ ماه گذشته و قبل از فصل چه تیم‌هایی در ترکیه بودند و کدام داوران هم به این کشور سفر داشته‌اند، همه چیز مشخص می‌شود. این موضوع در حال بررسی بود که همان داور با من تماس گرفت و از من خواست به دلیل مشکلات خانوادگی و مسائلی که برای دخترش ایجاد شده سکوت کنم و من هم به دلیل همین موضوع بحث را ادامه ندادم.

در ادامه او بازهم تماس گرفت و گفت فدراسیون می‌گوید قاسم‌پور بیاید و بگوید که آن داور تو نبودی، من هم برای حفظ آبروی او همین کار را کردم اما می‌گویم او همان فردی بود که در ترکیه با من صحبت کرده بود.

ابوالقاسم‌پور: استقلال در بدترین شرایط لغزید؛ در ترکیه تبانی نکردم در لیگ تاوان دادم

داوران محروم شده زود به فوتبال بازگشتند؛ مربیان منشوری چه شدند؟

در آن دوران چند داور محروم شدند اما بعد از چند ماه به میادین بازگشتند و انگار اتفاقی رخ نداده بود. در فوتبال ما مربیان منشوری هم بودند اما برخورد لازم با آن‌ها هم صورت نگرفت. تبانی و اتفاقاتی که به فوتبال ضربه بزند در گذشته بود،‌ الان هم وجود دارد و در آینده هم خواهد بود و این به دلیل وجود پول زیاد در فوتبال است. فراموش نکنید اختلاس و تبانی کار آدم‌های کوچک نیست و بدون شک افرادی پشت پرده هستند که نه دیده می‌شوند و نه اسمی از آنها برده می‌شود. در این پرونده‌ها معمولا افراد کوچک قربانی می‌شوند و هیچ وقت اسمی از آنهایی که بازی را مدیریت می‌کنند، برده نمی‌شود.

لیگ کیفی؟ قبول ندارم

متاسفانه در لیگ امسال نه بازیکن شاخص و پدیده‌ای دیدیم و نه بازی‌ها از سطح کیفی خوبی برخوردار بود. شاید تنها بازی‌ تیم‌هایی استقلال، پرسپولیس و سپاهان با هم و چند بازی دیگر را بتوانیم نام ببریم و در غیر این صورت کیفیتی را ندیدیم. از سویی دیگر تیم‌هایی مانند سپاهان،‌ تراکتور یا فولاد با هزینه‌هایی که انجام دادند نه تنها به خواسته‌های خود نرسیدند بلکه نشان دادند مشکلاتی دارند که باید در فصل آتی برطرف شود. سپاهان تیمی بود که همه انتظار قهرمانی از آن داشتند. این تیم روی نیمکت هم تیم خوبی داشت اما از این پتانسیل نتوانست استفاده کند و دیدیم که چگونه از کورس قهرمانی خارج شد.

ابوالقاسم‌پور: استقلال در بدترین شرایط لغزید؛ در ترکیه تبانی نکردم در لیگ تاوان دادم

تیم‌های جنوبی در معرض سقوط هستند؛‌ از فولاد انتظار بیشتری داشتیم

تیم‌های جنوبی مشکلاتی دارند که به آنها ضربه می‌زند و تا این روند اصلاح نشود،‌ همین است که می‌بینیم. بازی در چنین تیم‌هایی به خصوص در نفت ‌آبادان بسیار سخت است و معمولا بازیکنی حاضر نمی‌شود به این تیم بیاید. آنها در بازی‌هایی مانند دیدار با استقلال،‌ پرسپولیس یا سپاهان دیده می‌شوند و این تنها انگیزه آنهاست. فولاد خوزستان هزینه زیادی کرد و بازیکنان بهتری را هم در اختیار داشت اما به نظر می‌رسد از بُعد کیفی و انگیزه پاسخگوی نیازهای تیم نبودند.

استقلال خوزستان در مرکز استان است و شرایطش به مراتب بهتر از نفت است اما آنطور که به نظر می‌رسد آنها هم با مشکلات مالی بسیاری مواجه بودند. در این میان وضعیت نفت از همه بدتر است و بعید می‌دانم کسی بتواند مشکلات آنها را حل کند. مصیبت‌های نفت از زمانی آغاز شد که یکی از وزیران وقت دستور داد تا به این تیم پول تزریق نشود و دلیل آن هم این بود که نباید دولت در ورزش حرفه‌ای هزینه کند اما همه می‌دانیم بسیاری از تیم‌ها به نوعی دولتی بوده یا بخشی از آنها دولتی هستند.

حق جنوبی‌ها این نیست

فوتبال در جنوب مشکلات بسیاری دارد. با وجود افراد بزرگ فوتبالی،‌ آدم‌های کوچک به فوتبال جنوب وارده شده‌اند و تنها چند چهره خاص را در بین آنها می‌بینیم.

صنعت نفت آبادان هم پول ندارد هم در مدیریت مشکل دارد. هربازیکنی هم راضی نمی‌شود به این تیم بیاید چراکه شرایط آب‌وهوایی از یک سو و نبود امکانات تفریحی و پزشکی و سایر مسائل دیگر هم به نوعی آنها را فراری می‌دهد. حتی برخی حاضرند دریافتی کمتری داشته باشند اما به فوتبال جنوب نیایند و این مشکل بزرگی است که بعید می‌دانم کسی بتواند آن را حل کند.

در مورد تیم فوتبال صنعت نفت آبادان باید به یک نکته دیگر هم اشاره داشت. این تیم هر چند در مشکلات مالی بود اما در حد تیم‌هایی از جمله نساجی، هوادار، آلومینیوم، پیکان، ملوان و تیم‌های دیگر هزینه کرد اما دیدیم نتایج برای آنها چطور رقم خورد. به نظر من برخی از بازیکنانی که جذب شدند در حد لیگ برتر نبودند و فرد یا سیستمی که آنها را جذب کرده باید پاسخگوی این موضوع باشد.

در فوتبال باید هزینه کرد و مدیریت خوب هم داشت. هرکدام از این‌ها مکمل یکدیگر هستند و اگر یکی باشد و دیگر نباشد، کارها آنطور که باید و شاید خوب پیش نمی‌رود. سپاهان، تراکتور و فولاد پول داشتند اما در انتخاب‌های خود خوب عمل نکردند. این را در بین جذب بازیکنان و سایر موارد هم می‌توان دید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha