فرماندار مشهد: برخورد جدی با بهره‌برداران غیرمجاز منابع آبی در دستور کار قرار گیرد

مشهد-ایرنا- فرماندار مشهد گفت: برخورد جدی با بهره‌برداران و متصرفان غیرمجاز منابع آبی باید در دستور کار قرارگاه پایش آب این کلان‌شهر قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، محسن داوری روز یکشنبه در ششمین نشست قرارگاه پایش آب شهرستان مشهد با اشاره به بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر در این شهر افزود: خدا را به سبب نعمت باران که باعث شد مشهد از یک بحران سخت عبور کند و وضعیت سدهای ما نسبت به گذشته بهتر شود، شاکریم.

وی گفت: هنوز کمبود منابع آبی در مشهد با توجه به خشکسالی‌های پیاپی برطرف نشده و لازم است جلسات قرارگاه پایش آب این شهرستان برای رصد موضوعات چون گذشته و با قوت‌تر برگزار شود.
فرماندار مشهد اظهار کرد: در کنار پیگیری مصوبات در قرارگاه پایش آب، لازم است سه موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد که یکی از این موارد ارائه گزارش مستمر در خصوص برخورد با انشعابات غیرمجاز است.
وی ادامه داد: حتی اگر در شرایط پرآبی هم باشیم با انشعابات غیرمجاز باید برخورد شود و این موضوع در دستور کار باشد، بهره برداران انشعابات غیرمجاز ضمن تضییع حقوق مشترکان مجاز، چون هیچ پرداخت آب بهایی انجام نمی دهند، صرفه‌جویی در مصرف آب برای آنها اتفاق نمی‌افتد و شاهد هدر رفت و اسراف آب به دلیل نبود کنتور از سوی این بهره برداران متخلف هستیم.
داوری دومین دستور کار را برخورد با چاه‌های غیرمجاز عنوان کرد و گفت: همه چاه‌هایی که با مجوز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، حد برداشت از آنان مشخص است اما در چاه‌های غیرمجاز به دلیل اینکه هیچ رصد و پایشی در مورد مقدار برداشت آنان صورت نمی‌گیرد لذا نیاز است طرحی مدون و قانونی درباره برخورد با چاه‌های غیر مجاز تدوین و در جلسه بعد ارائه شود.
وی بیان کرد: قوانین بسیار خوبی در زمینه برخورد با متخلفان حفر چاه غیرمجاز وجود دارد که با تدوین و گردآوری آنان می‌توان به عنوان یک دستورالعمل کاربردی تا جمع شدن همه چاه‌های غیرمجاز مورد استفاده قرار داد و از هدر رفت منابع آبی جلوگیری کرد.

در بارندگی اخیر سدها حداکثر آبگیری را نداشتند
فرماندار مشهد با تشریح وضعیت سدهای مشهد خاطر نشان کرد: تشکیل کمیته‌ای برای بررسی وضعیت مسیر آبگیری سدها به عنوان سومین دستور کار مد نظر است تا در این کمیته نکات فنی مربوط به آبگیری سدهای مشهد مورد پایش قرار گیرد و مشخص شود چرا در بارندگی اخیر سدها حداکثر آبگیری را نداشته‌اند.
وی اظهار کرد: این سدها در مسیر آب ساخته شده و در بارندگی سال‌های گذشته به ویژه سال ۹۸ شاهد آبگیری خیلی خوب سدها از بارندگی‌ها را شاهد بودیم اما باید دیدید شرایط حال حاضر سدها به چه نحو است که از بارندگی سیلابی اخیر سدهای ما به خوبی آبگیری نشده است.

داوری همچنین ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره رییس جمهور شهید آیت الله رییسی افزود: وظیفه امروز ما این است که کار خود را پویاتر و پرتلاش‌تر از گذشته ادامه دهیم و به سمت حل مشکلات مردم با سرعت بیشتری حرکت کنیم.

ششمین جلسه قرارگاه پایش آب مشهد با حضور فرماندار و شهردار مشهد و سایر مدیران و مسوولان اجرایی با موضوع تأمین آب و پساب برای فضای سبز در محل شهرداری این کلانشهر چهار میلیون نفری برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این نشست نتایج صورت جلسه گذشته قرارگاه آب از جمله اجرای مبحث ماده ۱۶ مقررات ملی ساختمان، جمع‌آوری انشعابات غیرقانونی محلات مشهد، انجام پایش میدانی در بالادست سدهای "ارداک" و "طرق" ارائه و در مورد آنان تصمیم نهایی اتخاذ شد.
همچنین تمهیدات لازم برای تأمین آب فضای سبز مشهد در تابستان پیش رو اخذ و قرار شد بخشی از آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز دارای درخت مشهد از محل آب‌های سطحی و زیرسطحی و بخشی دیگر از پسابی که شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای خراسان رضوی در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده و توسط شهرداری تا آماده شدن تصفیه خانه‌های محلی از سرمایه‌گذار خریداری می‌شود، تأمین گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha