توسعه پایدار بدون توجه به مسائل زیست محیطی امکان پذیر نیست

کرمانشاه - ایرنا - سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه توسعه پایدار و متوازن بدون توجه به مسائل زیست محیطی امکان پذیر نیست، گفت: این سازمان با هرگونه تخریب محیط زیست به بهانه توسعه برخورد خواهد کرد.

سعید دزفولی‌نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تسلیت شهادت رییس جمهور و همراهانش به محضر رهبر معظم انقلاب و ملت ایران اظهار کرد: شهید سید ابراهیم رئیسی نمادی از مناعت طبع و سیاست‌ورزیِ مومنانه بود که زندگی صادقانه، سالم و پاک‌دستانه وی در عین تلاشِ بی وقفه و شبانه روزی همواره در راستای منافع مردم و مصالح کشور بود.

وی افزود: در شرایط کنونی که مقام معظم رهبری با اقتدار بیان فرمودند که «مدیران اجرایی کشور باید با جدیت بیشتری فعالیت خود را ادامه دهند» ما مدیران و خدمتگزاران سازمان محیط زیست نیز ضمن تجدید بیعت با رهبر فرزانه، تلاش خواهیم کرد که با تمام توان در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و تداوم فعالیت و اجرای منویات رهبر فرزانه انقلاب را نصب‌العین خود قرار دهیم.

سازمان حفاظت از محیط زیست مخالف توسعه پایدار و متوازن نیست

دزفولی‌نژاد با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها مخالف توسعه پایدار و متوازن نیست بلکه همیشه و در همه حال از توسعه پایدار حمایت می‌کند، افزود: توجه به مسائل زیست محیطی یکی از مولفه های اصلی توسعه پایدار در هر کشور است.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار و متوازن از اولویت‌های اساسی حفاظت از محیط زیست است و در راستای توسعه اقتصادی استان قطعا محیط زیست همگام و همراه این توسعه خواهد بود یادآور شد: بقای بشر در گرو همزیستی مسالمت آمیز انسان با طبیعت است و بهره برداری بی رویه از منابع و ثروت های طبیعی یا توسعه نامتوازن اقتصادی و صنعتی میراث گرانبهای مشترک بشری و امانت آیندگان را با بحران های جدیدی مواجه می کند.

توسعه پایدار بدون توجه به مسائل زیست محیطی امکان پذیر نیست

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اصل پنجاهم قانون اساسی که به صراحت اعلام شده حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است تاکید کرد: هرگونه توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون رویکرد زیست محیطی، حیات انسان های سراسر جهان را با خطر جدی مواجه کرده و عدم تعادل و توازن پایدار منابع و محیط را به همراه خواهد داشت.

برخورد با واحدهای آلاینده تهدید کننده بهداشت عمومی جامعه

دزفولی‌نژاد با تاکید بر حمایت رسانه ها از فعالیت های این سازمان افزود: این سازمان در این راستا ضمن آموزش و جلب مشارکت عمومی، اقدامات فرهنگی، تشکیل نهادهای غیردولتی و مردمی، سیاستگذاری‌های مناسب و ایجاد برنامه‌های بلندمدت، با توسعه اقتصادی استان همگام خواهد بود تا توسعه اقتصادی استان در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست باشد.

وی گفت: براساس ماده ۲۷ عوارض سبز قانون مالیات بر ارزش افزوده هر واحد تولیدی، صنعتی ، معدنی و خدماتی که آلاینده محیط زیست باشند و با تشخیص محیط زیست در این فهرست قرار بگیرد بین نیم تا یک و نیم درصد از فروش آن واحد در هر دوره که در فهرست صنایع آلاینده قرار بگیرد تحت عنوان عوارض آلایندگی سازمان امور مالیاتی جریمه و مبالغ آن در اختیار شهرداری ها و دهیاری های محل استقرار واحدهای آلاینده قرار داده می شود.

دزفولی‌نژاد گفت: هر واحد آلاینده که فعالیتش تهدیدی برای بهداشت عمومی جامعه تلقی شود با حکم قضایی این سازمان می تواند از فعالیت وی جلوگیری و در صورت لزوم تعطیل شود.

۸ واحد صنعتی بزرگ در کرمانشاه به صورت آنلاین پایش می‌شود

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون ۲۰ شهرک صنعتی و سه ناحیه صنعتی فعال در استان وجود دارد افزود: علاوه بر این ۲۴ واحد صنعتی مقیاس بزرگ در این استان قرار دارد که عمدتا شامل پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه تولید برق ، ذوب آهن و مجتمع های کشت و صنعت است که هشت واحد از این تعداد مجهز به سیستم های آنلاین پایش هستند که بصورت مستمر و آنلاین مورد پایش قرار گرفته و دایم در حال رصد هستند.

تمام بیمارستان های استان مجهز به دستگاه بی خطرساز است

دزفوی‌نژاد با بیان اینکه تمامی بیمارستان های استان مجهز به دستگاه بی خطرساز شده است، یادآور شد: پسماند های تمامی مراکز درمانی در استان که روزانه در خود شهر کرمانشاه حدود ۱۰ تن است نیز پس از بی خطر ساز شدن و جمع آوری در محل دفع زباله شهری به صورت بهداشتی دفن می شون.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در حوزه محیط زیست طبیعی نیز با داشتن سه پناهگاه حیات وحش، پنج منطقه حفاظت شده، ۲ اثر طبیعی ملی و ۲ منطقه شکار ممنوع و داشتن ۲۵۰ هزار هکتار مناطق تحت مدیریت از جمله استان های غنی در این حوزه در کشور به شمار می رود ادامه داد: استان کرمانشاه با داشتن حوزه های مهم محیط زیست طبیعی و انسانی باید به طور مداوم این مکان ها و صنایع مورد پایش قرار بگیرند.

دزفولی‌نژاد ادامه داد: به منظور رفع بحران های زیست محیطی باید ضمن تدوین برنامه های پاسداری و فرآیند توسعه را در راستای توجه به محیط زیست مد نظر قرار داد تا با داشتن آینده ای پایدار زمینه توسعه اقتصادی و پیشرفت همه جانبه را فراهم کرد.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

پنج منطقه شامل بیستون، قلاجه، بوزین و مره خیل، امروله دالاخانی و نیز بدر و پریشان همچنین سه پناهگاه حیات وحش ورمنجه، زله زرد و قراویز و نیز ۲ اثر طبیعی و ملی غار قوری قلعه و غار پراو در استان کرمانشاه تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

کرمانشاه با تنوع اقلیمی و زیستی دارای گونه‌های متنوع جانوری از جمله شوکا، کل و بز، آهو، قوچ و میش، پلنگ، خرس قهوه ای و سایر پستانداران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha