مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان: برخلاف نیاکان خود در مدیریت آب چندان موفق نبوده‌ایم

اصفهان-ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: به نظر می‌رسد که برخلاف نیاکان خود در مدیریت آب بویژه در حوزه کشاورزی چندان موفق نبوده‌ایم، با این وجود باید بتوانیم آب را برای نسل‌های آینده کشورمان حفظ کنیم.

به گزارش ایرنا، امیر کرم‌زاده در آیین افتتاح «سومین همایش دوسالانه بین‌المللی آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران زمین و سرزمین‌های همجوار» که در نطنز در حال برگزاری است، افزود: نیاکان خداجوی ما در ایران، با بهروری مناسب از آب همچون ایجاد سیستم حفر قنات توانستند تمدنی پایدار و جهانی را پدید آورند اما ما امروز در مدیریت آن موفق نبوده‌ایم.

وی با اشاره به رویکرد همایش امروز و اهمیت پیشینه و کارنامه موفق مدیریت آب در پهنه فرهنگ و تمدن ایران تصریح کرد: این همایش بین‌المللی در راستای شناخت تجارب تاریخی در حوزه مدیریت و حکمرانی آب بر پایه شواهد ملموس باستان‌شناسی و تبیین نقش آب در پویایی اجتماعی و اقتصادی جوامع گذشته و حصول راهکارهایی برای حل چالش‌های امروزه و آینده آب است که امیدواریم صدای آن به گوش مسوولان برسد.

«سومین همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار» توسط انجمن علمی باستان‌شناسی ایران با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از امروز کار خود را در نطنز شروع کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان: برخلاف نیاکان خود در مدیریت آب چندان موفق نبوده‌ایم

این همایش که قرار است به مدت ۲ روز ادامه داشته باشد شامل ترکیبی از تجربه جامعه محلی با دانش جامعه علمی و دانشگاهی است.

این نشست با همکاری شماری از نهادها و دانشگاه‌های ایرانی و خارجی از جمله پژوهشکده باستان‌شناسی، موزه ملی ایران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر شیراز، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه لرستان، مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی، دانشگاه ساپینزا ایتالیا، دانشگاه بین‌المللی گردشگری و میراث‌فرهنگی راه ابریشم در سمرقند ازبکستان و دانشگاه سلیمانی عراق در حال برگزاری‌ است.

حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار، میراث آبی و نقش آن در توسعه پایدار، کاریز(قنات) و نقش آن در توسعه جوامع از گذشته تا حال، آب و نقش آن ‌در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار، آب، کشاورزی، سیاست، اقتصاد و تجارت در ایران و سرزمین‌های همجوار، دانش بومی و نقش آن در مهار، استحصال، ذخیره و توزیع آب، آب و دین، فرهنگ شفاهی و میراث ناملموس(اسطوره، نمادها و آیین‌ها و... ) و چالش‌های آب و میراث در خطر جزو محورهای این همایش است.

نطنز در ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha